برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آجیل کهنه به قیمت جانتان تمام می شود

آجیل کهنه به قیمت جانتان تمام می شود خواص بی نظیرآجیل بر کسی پوشیده نیست، اما این مهم زمانی محقق می شود که مغزهای خریداری شده سالم، تازه و بدون هرگونه آلودگی باشند. شناخت آجیل خوب و سالم اصولی دارد که با دانستن آنها می توانید سبد غذایی سالمی برای خود و مهمان هایتان بچینید.
دو سه روز بیشتر تا عید نوروز باقی نمانده و بازار خرید آجیل و شیرینی گرم تر شده است. آجیل از ارکان اصلی پذیرایی نوروز به حساب می آید که بخاطر تنوع مغزها و طعم ها و رنگ های مختلف طرفداران زیادی دارد.
به گزارش «بهپو»، خواص بی نظیرآجیل بر کسی پوشیده نیست، اما این مهم زمانی محقق می شود که مغزهای خریداری شده سالم، تازه و بدون هرگونه آلودگی باشند. شناخت آجیل خوب و سالم اصولی دارد که با دانستن آنها می توانید سبد غذایی سالمی برای خود و مهمان هایتان بچینید.
 

آجیل کهنه نخرید

مراکز معتبر فروش آجیل را شناسایی کنید و از هر جایی آجیل نخرید. آجیل های کهنه دارای لارو –تخم حشرات- هستند و مصرف آنها باعث مسمومیت می شود و اگر در حجم زیاد مصرف شوند، سبب بروز سرطان خواهند شد.
این نوع آجیل ها دارای سمی به نام «آفلاتوکسین» هستند که نوعی «رادیکال آزاد» به حساب می آید. رادیکال های آزاد مهاجم وقتی وارد بدن می شوند آنتی اکسیدان های موجود در بدن را خنثی و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند. آفلاتوکسین ها سموم قارچی طبیعی به نام آسپرژیلوس هستند. در شرایط مناسب دما و رطوبت این قارچ ها روی مواد غذایی خاص نظیر آجیل، میوه های خشک، مغزهای درختی –بادام، گردو، گردوی آمریکایی، پسته، آجیل برزیلی- ادویه جات و طیف وسیعی از غلات –به خصوص ذرت- رشد می کنند. دمای نسبتا بالا شرایط مناسب برای رشد آسپرژیلوس است؛ بنابراین آلودگی در هوای گرم و مرطوب شدیدتر و گسترده تر است.
نکروز و سیروز حاد کبدی همراه خونریزی و ادم از علایم مسمومیت حاد با آفلاتوکسین است.
اگر آجیل و خشکبار را در جای گرم و مرطوب نگهداری کنید شرایط را برای رشد قارچ آسپرژیلوس و تولید سم آفلاتوکسین، فراهم کرده اید. تشخیص آسپرژیلوس و سم آن، با چشم ممکن نیست و نیاز به روشهای آزمایشگاهی دارد. بیشترین آلودگی ها در فندق دیده می شود، در هنگام خرید باید به مغز فندق توجه کرد؛ اگر رنگ آن سفید باشد سالم است اما اگر به رنگ کرم یا قهوه ای باشد، آلوده و دارای سم آفلاتوکسین است.

بیشتر بخوانید: کدام آجیل برای کدام بیماری؟
 

آجیل رنگی نخرید

آجیل های رنگ شده معمولا آجیل های کهنه ای است که برخی افراد سودجو برای پنهان کردن ظاهر فاسد شده آجیل ها و دادن طعم های فریب دهنده برای پوشاندن طعم کهنگی آجیل ها به آنها اضافه می کنند. همچنین رنگ های افزوده شده به این آجیل ها معمولا دارای مقادیر زیادی فلزات سنگین است که در اثر مصرف زیاد سبب بروز مسمومیت می شود.
 

چه کنیم که از مسمومیت با آفلاتوکسین در امان باشیم؟

به گزارش «بهپو»، توصیه کارشناسان تغذیه این است که مسمومیت با سم آفلاتوکسین و عوارض جانبی آن را جدی بگیرید و در خرید و نگهداری آجیل، موارد زیر را به یاد داشته باشید:
  • از مراکز معتبر آجیل بخرید.
  • به ظاهر آجیل خوب دقت کنید. وجود حفره‌ یا کپک‌زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است. اگر در میان آجیل، بقایای حشرات مرده یا زنده را دیدید، بدانید که آجیل کهنه و فاسد است.
  • از خرید آجیل های رنگی، مغزهای تغییر رنگ داده و کهنه پرهیز کنید.
  • آجیل را در کیسه پلاستیکی و در کابینت و فضای گرم نگهداری نکنید.
  • آجیل را در ظروف شیشه ای در بسته نگهداری کنید تا مانع رسیدن اکسیژن و رطوبت به آجیل شود.
  • تفت دادن و گرم کردن دوباره، سم آفلاتوکسین را از بین نمی برد. بهترین راه، معدوم کردن آجیل کهنه است.
  • همه می دانیم که نمک چه مضراتی دارد؛ پس در انتخاب خود آجیل های کم نمک تر را ترجیح دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات