برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی راه های غلبه بر ترس از پرواز

بررسی راه های غلبه بر ترس از پرواز مسافران معمولا با شروع حرکت هواپیما روی باند دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند و این حمله‌ها با بلند شدن هواپیما از زمین به اوج خود می‌رسد. علایم این اشخاص از اضطراب ساده تا حمله‌های عصبی شدید در نوسان است. این استرس و ناراحتی‌ها اغلب به طور ناگهانی با علایمی چون تپش قلب و تعرق شروع می‌شود.
هر از چند گاهی اخبار هولناکی از سقوط هواپیما ها به گوش می رسد. تصور اینکه هواپیما در میان زمین و آسمان کنترل خود را از دست بدهد، بسیار آزار دهنده و دلخراش است. بیشتر ما هر بار که خبری از سقوط یک هواپیما می شنویم صحنه افتادن هواپیما، سرعت بی اندازه و فریادهای مسافران را در ذهنمان بازسازی می کنیم و با خود تصمیم می گیریم که هرگز سوار هواپیما نشویم. اما حقیقت این است که مرگ در اثر سقوط هواپیما یکی از کم احتمال ترین عوامل مرگ است. با خواندن مطالب این مقاله حقایقی برایتان آشکار می شود که شما را به حفظ آرامش و رضایت خاطر از سفرهای هوایی نزیک تر می کند.
 

چه کسانی از پرواز می‌ترسند؟‌

به گزارش «بهپو»، مسافران معمولا با شروع حرکت هواپیما روی باند دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند و این حمله‌ها با بلند شدن هواپیما از زمین به اوج خود می‌رسد. گاه برخی افراد به محض نشستن روی صندلی دچار ترس از فضای بسته شده و خود را در محیط هواپیما گرفتار می‌بینند. علایم این اشخاص از اضطراب ساده تا حمله‌های عصبی شدید در نوسان است. این استرس و ناراحتی‌ها اغلب به طور ناگهانی با علایمی چون تپش قلب و تعرق شروع می‌شود. لرزش، تنگی نفس، سرگیجه، مشکلات گوارشی و بیهوشی از دیگر علایمی است که در اثر ترس از دست دادن کنترل و حتی ترس از مرگ در مسافر ایجاد می‌شود.
با چهار روش برای کاهش ترس از پرواز آشنا شوید.
 

1-به صنعت اعتماد کنید

مطمئن باشید تولید هواپیما این طور نیست که هر شرکتی که دانش فنی آن را داشته باشد می تواند بسازد و بقیه هم استفاده کنند! برای ساخت یک هواپیما ده‌ها سازمان استاندارد مختلف باید کیفیت هواپیما را تایید کنند. از چندین فیلتر بگذرد و
از طرفی هر هواپیما اگر بخواهد پرواز کند، از چندین و چند فیلتر باید عبور کند تا پرواز کند؛ وگرنه اجازه پرواز به آن را نمی‌دهند. تمامی قطعات چک می‌شوند، همه‌ احتیاجات هواپیما برطرف می‌شود و بعد از آن است که هواپیما اجازه Take-Off را می‌گیرد.
یادگیری اصول چگونگی کار کردن هواپیما هم یک راه حل مناسب برای غلبه بر ترس از پرواز می باشد. مثلا اینکه بدانید درصورتی که موتور هواپیما از کار بیفتد، باز هم می تواند به پرواز ادامه دهد یا دانستن دلایل لرزش ها و صدای های ترسناک هنگام فرود، ترس شما از پرواز را بسیار کاهش می دهد.
 

2-ریشه همه چیز در درون خود شماست

از همان ابتدا که بلیط هواپیمای خود را رزرو کردید، ترس از هواپیما به سراغ شما می‌آید. اما زمانی که خودتان با خودتان کنار بیایید و به خودتان بگویید که «یک لحظه وایسا!» و چند نفس عمیق بکشید و به حقیقت واقعی توجه کنید، خواهید فهمید که خودتان می‌توانید به مراتب بهتر از هر کس و هر چیز دیگر خودتان را آرام کنید. هنگامی که نگرانی افزایش می یابد، نفس کشیدن شما به سختی انجام می شود. کشیدن نفس عمیق، استرس شما را به شدت کاهش می دهد؛ پس به آرامی و عمیق نفس بکشید. هنگام پرواز دریچه های هوا را روشن کنید، جریان هوا باعث می شود کمتر احساس تنگی جا کنید. از کافیین اجتناب کنید؛ قهوه باعث تپش قلب می شود و اضطراب شما را افزایش می دهد.
 

3-به اندازه کافی آب بنوشید

از همان ابتدا که می‌خواهید به سمت فرودگاه بروید و تا زمانی که به مقصد رسیدید، آب -آب میوه، ماءالشعیر و…- به اندازه کافی بنوشید. کمبود آب به شدت به بدن آسیب می‌رساند. بخش زیادی از مغز انسان از آب تشکیل شده است و وقتی شما استرس داشته باشید و آب هم به اندازه کافی نخورده باشید، مغزتان همزمان با دو مشکل کم آبی و استرس مواجه می‌شود و این موضوع بر استرس و نگرانی شما می‌افزاید.
 

4-قانون احتمالات

آیا می‌دانید که هر روز چند پرواز در سراسر ایران و جهان انجام می‌شود؟ حالا چندتا از این پروازها سقوط می‌کنند؟
با وجود بودجه های میلیارد دلاری هالیوود که برای به تصویر کشیدن سقوط هواپیماها اختصاص داده شده، پرواز در حقیقت امن ترین شیوه ی نقل و انتقال است. در واقع، احتمال سقوط یک هواپیما، یک در ۱.۲ میلیون پرواز و از هر ۱۱ میلیون تن، تنها یکی بر اثر سقوط هواپیما جان می سپارد؛ مقایسه کنید با میزان مرگ بر اثر حوادث ترافیکی؛ یک مرگ از هر پنج هزار.
اما چون هواپیما گران است، بزرگ است، مسافران بیشتری دارد و…، خبر سقوطش در همه جای دنیا پخش می‌شود! در واقع سقوط هواپیما چون یک سوژه مناسب برای رسانه‌های خبری‌ست، خبرش زود پخش می‌شود. مثلا شما ببینید، اگر یک هواپیمای متوسط در گوشه‌ای از کشور هندوراس سقوط کند، همه دنیا و حتی ایرانی‌ها هم می‌فهمند! اما در شهر خودتان روزی چند تصادف مرگبار اتفاق می‌افتد؟ حساب کرده‌اید؟ در اتوبان‌ها چطور؟
هرچند مسلما بدیهی‌ است که تعداد اتوموبیل‌ها بسیار بیشتر از هواپیماهاست، اما به هر حال ما این را می‌دانیم که احتمال ۱ به دو میلیون برای سقوط هواپیما و ۱ به ۸۲۰۰۰ برای تصادف جاده‌ای، ما را به استفاده از هواپیما ترغیب می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات