برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داستان دنباله دار فوبیای زلزله

داستان دنباله دار فوبیای زلزله هزاران نوع فوبیا در دنیا وجود دارد و اگر در منطقه زلزله خیز زندگی کنید، «سایزموفوبیا» یکی از شایع ترین این فوبیاها خواهد بود. «سایزموفوبیا» در واقع به ترس بیش از اندازه و گاهی غیر منطقی از زلزله می گویند.
هزاران نوع «فوبیا» در دنیا وجود دارد و اگر در منطقه زلزله خیز زندگی کنید، «سایزموفوبیا» یکی از شایع ترین این فوبیاها خواهد بود. «سایزموفوبیا» در واقع به ترس بیش از اندازه و گاهی غیر منطقی از «زلزله» می گویند. کلمه «سایزموفوبیا» از کلمه یونانی «سایزمو» به معنی قحطی، زلزله یا جنگ به اضافه «فوبوس» خدای ترس یونانی گرفته شده است.
به گزارش «بهپو»، همه ما به نسبت از زلزله می ترسیم زیرا یک فاجعه طبیعی است که از کنترل ما خارج است، همچنین زلزله ویرانی اموال و انسان ها را نیز به دنبال دارد. در مواردی که «سایزموفوبیا» در افراد شدید باشد، ترس از زلزله زندگی عادی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد. بسیاری از مبتلایان به «سایزموفوبیا» علاوه بر ترس از زلزله دچار ترس های دیگر نیز هستند: ترس از ناتوانی در فرار –آگورافوبیا- ترس از مرگ –تاناتوفوبیا- ترس از گیر افتادن زیر آوار -تافه فوبیا-
 

علل سایزموفوبیا

  • افرادی که در مناطق زلزله خیز زندگی می کنند بیشتر در معرض ابتلا به ترس شدید از زلزله هستند.
  • زلزله جزء بلایای طبیعی پر قدرت است و اغلب جان و مال انسان ها را در مقیاس بزرگ نابود می کند.
  • افرادی که در مناطق زلزله خیز زندگی می کنند، هر از گاهی لرزش، تکان و غرش زمین را حس می کنند. بیشتر آنها با این ترس زندگی می کنند که لرزش بعدی می تواند خرابی بزرگی ایجاد کند. آنها با مشکلاتی مثل لرزش دیوارها، ریختن آوار یا ترک برداشتن دیوار و شیشه ها دست و پنجه نرم می کنند.
  • در اکثر موارد «سایزموفوبیا» در اثر ترس از یک تجربه وحشتناک از زلزله های گذشته ناشی می شود، که فرد در آن حادثه اموال و اقوام زیادی را از دست داده است. این مسئله می تواند باعث شود فرد تمام عمر با ترس از زلزله زندگی کند.
  • همچنین اخباری در مورد زلزله شنیده می شود که مردم روزها یا هفته ها زیر آوار گیر افتاده اند. این اخبار نیز می تواند افراد را دچار ترس شدید از زلزله کند.
  • زمین شناسان در مناطق زلزله خیز مراقب فعالیت های شدید زمین هستند تا از طریق تخلیه منطقه خسارت ها را به حداقل برسانند. ترک منزل برای بیشتر افراد تغییر خوشایندی محسوب نمی شود.
  • این روزها اخبار زیادی از زلزله می شنویم. افرادی که از به پایان رسیدن دنیا می ترسند اغلب این اتفاق ها را به هم مرتبط می دانند. آنها تصور می کنند، روزی با یک زلزله بزرگ اکثر جمعیت زمین از بین می روند و عده معدودی بدون امکانات مانند انسان های اولیه به زندگی ادامه می دهند.
  • بسیاری از زلزله های اخیر مثلا در ژاپن پیامدهای بزرگی در پی داشت که از آن جمله می توان سونامی یا صدمه به رآکتورهای هسته ای را نام برد. این حوادث به ترتیب باعث ترس از آلوده شدن مواد غذایی یا در معرض اشعه های مضر قرار گرفتن می شود.  فیلم هایی مانند گودزیلا جهش های حیوانی را به تصویر می کشند که در اثر نشت امواج هسته ای در اقیانوس پدید آمده اند. این برنامه ها و فیلم ها نیز می توانند ایجاد «سایزموفوبیا» کنند.
 

از کجا بفهمیم به سایزموفوبیا مبتلا هستیم؟

ترس از زلزله به معنای اضطراب درونی است و نشانه ها با توجه به شدت ترس از زلزله، متفاوتند. این نشانه ها به شرح زیر هستند:
  • پالپیتیشن -تپش قلب- و تنفس سریع –هایپرونتیلیشن-
  • تمایل به پنهان شدن یا گریختن. ممکن است فرد مبتلا حتی با فکر کردن به زلزله هم گریه کند و فریاد بکشد
  • خشکی دهان، سرگیجه، ناراحتی های گوارشی، تهوع، سردرد و غیره
  • فرد مبتلا شروع به طرح نقشه های فرار می کند. حتی ممکن است برای حفظ امنیت خانه، کمدها، وسایل آویزان شده و غیره هزینه های هنگفتی کند تا از تخریب و افتادن آنها جلوگیری نماید. ممکن است در برخی موارد حس کنید رفتار های او وسواسی و اجباری است.
  • بیشتر بیماران همیشه با ترس از زلزله زندگی می کنند. این وضعیت طبیعتا زندگی روزانه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و روابط آنها را دچار اختلال می کند.
 

چطور بر سایزموفوبیا غلبه کنیم؟

یکی از بهترین روش ها برای غلبه بر ترس از زلزله کسب اطلاعات و آگاهی های بیشتر است. شخص می تواند با راه های حفاظت از خانه و خانواده اش آشنا شود، مثلا داشتن کپسول آتش نشانی آماده یا داشتن نقشه فرار یا داشتن جعبه کمک های اولیه و غیره.
اگر ترس از زلزله در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد با یک روانپزشک مجرب مشورت کنید. او می تواند روش ها و ابزارهای کنار آمدن با مشکل را به شما آموزش دهد. تجویز دارو در موارد شدید، آخرین راه خواهد بود. تکنیک های خودیاری مثل تنفس عمیق یا مدیتیشن 10 دقیقه در روز می تواند به غلبه بر حمله های «سایزموفوبیا»کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات