برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مکمل بیوتین نتایج آزمایش ها را تغییر می دهد

مکمل بیوتین نتایج آزمایش ها را تغییر می دهد سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، هشدار داد که دوزهای بالای ویتامین B7 یا بیوتین در مکمل های غذایی در نتیجه صدها تست آزمایشگاهی (مثلا آزمایشات اورژانس تشخیص حمله قلبی) مداخله کرده و می تواند باعث تغییر آنها شود.
سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، هشدار داد که دوزهای بالای ویتامین B7 یا بیوتین در مکمل های غذایی در نتیجه صدها تست آزمایشگاهی (مثلا آزمایشات اورژانس تشخیص حمله قلبی) مداخله کرده و می تواند باعث تغییر آنها شود.
بیوتین در بسیاری از مولتی ویتامین ها وجود دارد. همچنین بسیاری از مواد تقویت مو و ناخن نیز یافت می شود. دوز 5 تا 10 میلی گرمی از این ویتامین؛ یعنی مقداری که بطور معمول در بسیاری از مکمل های غذایی وجود دارد، 166 تا 333 درصد بیشتر از مقدار مورد نیاز روزانه این ویتامین برای هر فرد (30 میکروگرم) است.
پزشکان گاه دوزهای بالای بیوتین را برای درمان یک ناراحتی عصبی به نام نوروپاتی تجویز می کنند؛ همچنین در مطالعات اثر مثبت درمانی بیوتین در بیماری ام اس تایید شده است.
در برخی موارد، بیوتین زیاد باعث بالا رفتن نتیجه آزمایش و در برخی موارد پایین رفتن آن می شود.
مثلا آزمایشی وجود دارد که میزان پروتئین تروپونین را اندازه می گیرد. این پروتئین پس از آسیب عضله قلب بالا می رود. پزشکان در اورژانس بیمارستان با استفاده از این تست تشخیص می دهند که آیا درد قفسه سینه بیمار ناشی از حمله قلبی است یا سوزش سر دل.
به گزارش FDA نتیجه اشتباه این تست در یک بیمار که دچار حمله قلبی شده بود و مقدار بالای تروپونین در خون او نشان داده نشده بود، باعث مرگ وی شد.
در مثالی دیگر، غلظت بسیار بالای بیوتین در تست های آزمایشگاهی تیروئید باعث شد تا پزشکان به اشتباه بیماری گریوز را در کودکان و بزرگسالان تشخیص دهند. گریوز یک بیماری خودایمنی است که باعث افزایش غلظت هورمون تیروئید در کودکان و بزرگسالان می شود. بیوتین موجود در مکمل های دارویی باعث تغییر نتیجه آزمایشات نارسایی قلبی، بارداری، سرطان و کم خونی ناشی از فقر آهن نیز می گردد.
محققان می گویند که این مشکل جدید نیست. در جامعه آزمایشگاهی مدت زیادی است که این وضعیت در بیماران مشاهده شده است.
برای بررسی این ارتباط، محققان به مدت یک هفته به 6 بزرگسال سالم 10 میلی گرم بیوتین به صورت مکمل غذایی دادند. قبل و پس از دوره، خون این افراد از نظر نشانگرهای سرطان، 9 هورمون مختلف و غلظت آهن مورد آزمایش قرار گرفت. در حدود 40 درصد از نتایج آزمایشات بوسیله مکمل، دچار نوسان شده بودند.
محققان می گویند آنها مطمئن نیستند چه تعداد از بیماران یا پزشکان از این مساله آگاه بوده اند.
پزشکان توصیه می کنند برای اجتناب از این وضعیت بیمار باید داروهای خود را چک کند تا مطمئن شود آیا در بین آنها بیوتین وجود دارد و در صورت وجود در مراجعه بعدی به پزشک خود بگویند. اگر مسوولین آزمایشگاه شک کنند که بیوتین عامل تغییر نتایج است می توانند آزمایش را عوض کنند.
بنابراین توصیه می شود یک هفته قبل از انجام آزمایشات پزشکی مصرف هر نوع مکمل غذایی را قطع کنید.
توجه به این نکته مهم است که علیرغم وجود بیوتین در بسیاری از منابع غذایی اعم از جگر، زرده تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، دانه ها، مغزهای آجیل و برخی سبزیجات چه نیازی به مصرف مکمل غذایی است؟
بیوتین در بسیاری از مکمل های غذایی که برای بهبود سلامت پوست و مو تجویز می شوند وجود دارد و این در حالیست که منابع علمی محکمی برای تایید تاثیر بیوتین بر پوست و مو وجود ندارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات