برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پروتیین وِی، ماده ای بی مانند در دنیای مکمل ها

پروتیین وِی، ماده ای بی مانند در دنیای مکمل ها پروتیین وِی به عنوان یک مکمل مصرف می شود. مصرف این ماده در کنار ورزش های مقاومتی باعث افزایش سنتز پروتیین عضلات می شود و به رشد توده عضله بدون چربی کمک می کند.
پروتیین وِی به عنوان یک مکمل مصرف می شود. مصرف این ماده در کنار ورزش های مقاومتی باعث افزایش سنتز پروتیین عضلات می شود و به رشد توده عضله بدون چربی کمک می کند.
به گزارش «بهپو»، شیر از دو نوع پروتیین تشکیل شده است؛ «کیسین» -کازئین- و «وی». می توان پروتیین وی را از کازئین جدا کرد، همچنین این ماده محصول جانبیِ تولید پنیر –همان آب پنیر- است. پروتیین وی تمام 9 آمینو اسید ضروری را دارد و یک پروتیین کامل محسوب می شود.
مصرف پروتیین وی نتایج مثبت زیادی دارد و تحقیقات نشان می دهد این ماده دارای فواید درمانی است.
می توان پروتیین وی را –که معمولا به صورت پودر دیده می شود- به مایعات یا غذا های نرم اضافه کرد یا با یخ و میوه های تازه مخلوط کرد و اسموتی درست کرد. بیشتر افراد پروتیین وی را برای اهداف ورزشی استفاده می کنند و با آن کمبود مواد مغذی بدن را تامین می کنند.
 

حقایقی درباره پروتیین وی

بسیاری از فوایدی که برای پروتیین وی مطرح شده است در نتیجه تنها یک مطالعه بوده است و برای اثبات آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.
پروتیین وی ترکیبی از آلفا و بتا لاکتوگلوبین، بوین سرم آلبومین و ایمونوگلوبین است.
از جمله اثرات پروتیین وی می توان به کاهش وزن و کلسترول خون اشاره کرد.
تهوع و سردرد جزو خطرات محتمل مصرف پروتیین وی محسوب می شود، اما مصرف معقول این ماده به نظر خطرناک نمی آید.
 

فواید

  • کاهش وزن: مطالعه ای در مجله « Nutrition & Metabolism – غذا و سوخت و ساز» منتشر شده است. این تحقیق روی 158 نفر انجام شده است و نشان می دهد افرادی که وی مصرف کرده اند در مقایسه با کسانی که رژیم نوشیدنی خاصی داشتند وزن بیشتری از دست داده اند.
  • ترکیبات ضد سرطان: در مجله « Anticancer Research - تحقیقات ضد سرطان» نتایج امیدوار کننده ای از تاثیر مصرف پروتیین وی بر درمان سرطان منتشر شده است که البته نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.
  • کاهش دهنده کلسترول: مطالعه ای در مجله انگلیسی غذا می گوید پروتیین وی به مدت 12 هفته به 7 مرد و زن چاق داده شده است و چربی و انسولین آن ها اندازه گیری شده است. این مطالعه دریافته است مصرف پروتیین وی در مقابل مصرف کازئین کاهش قابل ملاحظه تری در کلسترول توتال و LDL به همراه دارد.
  • آسم: پروتیین وی پاسخ سیستم ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم بالا می برد. تحقیق کوچکی روی 11 کودک نشان داده است سیستم ایمنی کودکانی که به مدت یک ماه روزی 2 بار 10 گرم پروتیین وی مصرف می کنند ارتقا می یابد.
  • فشار خون و بیماری های قلبی: مطالعه ای نشان می دهد نوشیدنی هایی که در آن ها پروتیین وی وجود دارند فشار خون را در مبتلایان به فشار خون بالا به طور قابل توجهی کاهش می دهد و خطر سکته مغزی و حمله قلبی را در آن ها کم می کند.
  • کاهش روند لاغری در مبتلایان به ایدز: تحقیقی که در مجله « Clinical and Investigative Medicine» به چاپ رسیده است، نشان می دهد مصرف پروتیین روند کاهش وزن را در مبتلایان به ایدز کند می کند.
 

خطرات ممکن

افرادی که به شیر حساسیت دارند به وی هم حساسیت دارند. مصرف پروتیین وی در دوز های متوسط معمولا عارضه ای به دنبال ندارد. با این وجود مصرف دوز های بالا منجر به مشکلات زیر می شود:
  • شکم درد
  • انقباض و گرفتگی
  • کاهش اشتها
  • تهوع
  • سردرد
  • خستگی
*مصرف مستمر دوز بالای پروتیین وی موجب آکنه می شود.
**از دیدگاه غذایی پروتیین وی ماده ای بسیار غیر معمول است و معادل طبیعی دیگری ندارد.
***بعضی افراد فکر می کنند مصرف مواد غذایی تصفیه شده مثل پروتیین وی مضر است، زیرا این مواد به علت تصفیه شدن تعادل غذایی خود را از دست می دهند و درصد بعضی از ترکیبات در آن ها بسیار بالا می رود.
 

انواع پروتیین وی

پروتیین وی سه دسته عمده دارد. پروتیین وی تغلیظ شده یا کنسانتره- WPC- پروتیین وی ایزوله - WPI- و پروتیین وی هیدرولیزه – WPH.
  • پروتیین وی تغلیظ شده: این ماده چربی و کربوهیدرات کمی دارد. درصد پروتیین در WPC به نحوه تغلیظ آن بستگی دارد. کنسانتره های ارزان تر حدود 30 درصد پروتیین دارند و انواع گران تر آن به 90 درصد هم می رسند.
  • پروتیین وی ایزوله: تولید این ماده به فراوری بیشتری نیاز دارد و تمام چربی و لاکتوز آن گرفته می شود. WPI معمولا حداقل 90 درصد پروتیین دارد.
  • پروتیین وی هیدرولیزه: WPH نوعی از پروتیین وی است که هضم آن ساده تر است و روی آن کمی هیدرولیز انجام شده است. هیدرولیز فرایند لازم برای بدن است که به جذب پروتیین کمک می کند. WPH آن قدر که دو نوع پروتیین دیگر نیاز به هضم دارند به گوارش نیاز ندارد.
استفاده از WPH در مکمل های دارویی و شیر خشک کودک متداول است، زیرا گوارش را بهبود می دهد و احتمال آلرژی در آن کمتر است.
 

فرم دهی عضلات و کاهش وزن

مصرف مکمل های پروتیین وی به همراه ورزش های مقاومتی به سنتز پروتیین عضلانی کمک می کند و باعث رشد بافت بدون چربی در بدن می شود.
مطالعه ای که در مجله « International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism» منتشر شده است نشان می دهد مصرف مکمل پروتیین وی به همراه ورزش های مقاومتی فواید بیشتری نسبت به انجام صرف ورزش های مقاومتی دارد. به علاوه توده عضلانی مردانی که از این ماده مصرف می کنند بسیار بیشتر می شود.
در مواردی که پروتیین وی به صورت ایزوله مصرف می شود در مقایسه با مصرف مکمل وی محتوی کازئین، قدرت جسمانی فرد بالا تر می رود.
به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، در این مجله به این موضوع اشاره شده است. در طول 10 هفته ورزش مقاومتی، از میان دو گروهی که تحت آزمایش قرار گرفتند میزان قدرت بدنی، توده عضلانی و کاهش چربی در مکمل ایزوله بسیار بیشتر از مکمل حاوی کازئین بوده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات