برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا ویتامین C در پیشگیری و درمان علایم سرماخوردگی موثر است؟

آیا ویتامین C در پیشگیری و درمان علایم سرماخوردگی موثر است؟ آیا ویتامین C در پیشگیری یا درمان علایم سرماخوردگی مفید است؟
امروزه بسیاری از افراد با مشاهده اولین علایم سرماخوردگی شروع به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C می‌کنند. توصیه به مصرف ویتامین C در سرماخوردگی آنچنان متداول شده که در اغلب مکمل‌ها، داروهای غیرنسخه‌ای و موادغذایی مورد استفاده در مبتلایان، این ویتامین گنجانده شده است.

ویتامین C برای نخستین‌بار در دهه 70 میلادی با سرماخوردگی مرتبط دانسته شد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان و ویتامین با اهمیت برای حفاظت از بدن است. این ویتامین برای حفاظت از استخوان‌ها، عضلات و عروق خونی به‌کار می‌رود. نقش دیگر ویتامین C شکل‌دهی کلاژن و کمک به جذب آهن است. به‌طور معمول ویتامین C در سبزی و میوه‌ها وجود دارد. این ویتامین کلیدی را می‌توان به شکل مکمل نیز مصرف کرد.
 
اما آیا ویتامین C در پیشگیری یا درمان علایم سرماخوردگی مفید است؟ ویتامین C سال‌ها به عنوان درمان احتمالی سرماخوردگی یا گزینه‌ای برای پیشگیری از آن مورد بررسی بوده است.
در سال 2007 میلادی محققان درصدد برآمدند اثبات کنند مصرف 200 میلی‌گرم یا مقادیر بیشتر ویتامین C در روز طول دوره سرماخوردگی، فواصل ابتلا به این بیماری یا شدت علایم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 
آنها مطالعه ای مروری بر روی تحقیقات 60 سال گذشته انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که اگر پس از ابتلا به سرماخوردگی ویتامین C مصرف شود دوره بیماری و شدت آن کم نخواهد شد. اما اگر کسی روزانه ویتامین C مصرف کند و این کار جزو برنامه منظم زندگیش باشد می تواند به مقدار بسیار کمی دوره سرماخوردگی خود را در صورت ابتلا، کوتاه کند؛ چیزی حدود 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان.


جالب است بدانید بیشترین میزان اثرگذاری ویتامین C روی گروهی از افراد نظیر دوندگان ماراتن است. در این گروه، تجویز ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی را به نصف می‌رساند. در کودکان که به طور متوسط تعداد روزهای ابتلا به سرماخوردگی در سال در آنها 28 روز است، استفاده روزانه از دوز بالای ویتامین C تعداد این روزها را به 24 روز کاهش می‌دهد.
 
اما آیا مصرف مداوم ویتامین C بی‌خطر است؟ به‌طور کلی دریافت ویتامین C از طریق منابع طبیعی آن نظیر میوه‌ها و سبزی‌ها بی‌خطر است. در اکثر افراد نیز مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C در دوزهای مجاز آن بی‌عارضه است. میزان دوز توصیه‌شده این ویتامین 90 میلی‌گرم در روز برای مردان و 75 میلی‌گرم در روز برای زنان است. به هر حال به یاد داشته باشید دوزهای بیشتر از 2000 میلی‌گرم در روز این ویتامین برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود 
و ممکن است باعث سنگ کلیه، حالت تهوع و اسهال شود.
 ویتامینC با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بدن را نسبت به سرماخوردگی مقاوم می‌کند. همچنین با تحریک فعالیت آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های سیستم ایمنی مانند فاگوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها در فعال‌سازی سیستم ایمنی تاثیرگذار است/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات