برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوارض ناشی از کمبود ویتامین C در بدن

عوارض ناشی از کمبود ویتامین C در بدن بدن انسان ویتامین C نمی سازد و آن را ذخیره نمی کند، بنا بر این باید هر روز ویتامین C مصرف کنید. اگر رژیم متعادلی داشته باشید، دریافت ویتامین C کافی بسیار آسان خواهد بود. فقط نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز خام یا 4/3 فنجان آب پرتقال ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند، البته نصف فنجان بروکلی پخته هم نیمی از نیاز روزانه را تامین می کند.

ویتامین C مود نیاز چقدر است؟

اگر رژیم متعادلی داشته باشید، دریافت «ویتامین C » کافی بسیار آسان خواهد بود. زنان -که در دوران بارداری یا شیردهی نیستند- روزانه به 75 میلی گرم ویتامین C نیاز دارند و مردان به روزانه 90 میلی گرم نیاز خواهند داشت. فقط نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز خام یا 4/3 فنجان آب پرتقال این میزان ویتامین C را تامین می کند، البته نصف فنجان بروکلی پخته هم نیمی از نیاز روزانه بدن را تامین می کند. بدن انسان ویتامین C نمی سازد و آن را ذخیره نمی کند، بنا بر این باید هر روز ویتامین C مصرف کنید.

 

چه کسانی از کمبود ویتامین C رنج می برند؟

به گزارش «بهپو»، افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند، دیالیز می شوند، سیگار می کشند یا شدیدا الکل مصرف می کنند بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. این افراد روزانه به 35 میلی گرم ویتامین C اضافی نیاز خواهند داشت تا آسیب ناشی از رادیکال های آزاد ناشی از سیگار را دفع کنند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که ویتامین C کافی دریافت نمی کنند، در عرض 3 ماه متوجه نشانه های آن خواهید شد.

 

بیشتر بخوانید: کدام خوراکی‌ها ویتامین C بیشتری دارند؟

 

کندی در بهبود زخم

بدن برای کلاژن سازی به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن نقش بسیار مهمی در ترمیم پوست دارد. وقتی جایی از بدنتان زخم می شود میزان ویتامین C خون و بافت های بدن کاهش می یابد. بنابراین تامین ویتامین C به ترمیم هرچه بهتر و زودتر زخم، کمک می کند. ویتامین C به عملکرد بهتر نوتروفیل ها –نوعی گلبول سفید- در خون که با عفونت مبارزه می کنند، هم کمک می کند.

 

خونریزی لثه، خونریزی بینی، کبودی

ویتامین C عروق خونی را سالم نگه می دارد و به لخته شدن خون کمک می کند. کلاژن برای سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است، همانطور که گفته شد ویتامین C به کلاژن سازی هم کمک زیادی می کند. مطالعه ای روی مبتلایان به بیماری لثه نشان داد 2 هفته مصرف گریپ فروت خونریزی لثه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

افزایش وزن

تحقیقات اولیه متوجه ارتباط بین میزان کم ویتامین C و بالا رفتن چربی بدن، به ویژه چربی شکم شده است. این ویتامین همچنین نقش مهمی در سوخت و ساز چربی بدن و تولید انرژی بازی می کند.

 

پوست خشک و چروک

افرادی که رژیم غذایی سالم پر از ویتامین C دارند پوست نرم تر و صاف تری دارند. یکی از دلایل آن این است که ویتامین C آنتی اکسیدان است و به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها روغن ها، پروتیین ها و حتی DNA را تجزیه می کنند.

 

خستگی و تحریک پذیری

در یک مطالعه بسیار کوچک، 6 نفر از 7 مردی که دچار کمبود ویتامین C بودند اعلام کردند که احساس خستگی و تحریک پذیری می کنند. این مطالعه به ارتباط بین خستگی با کمبود ویتامین C اشاره می کند، گرچه چیزهای دیگر هم می توانند نقش داشته باشند. مطالعه دیگری روی 141 کارمند ادراه نشان داد مصرف ویتامین C آثار خستگی را در عرض 2 ساعت کم می کند. این اثر در بقیه روزها هم ادامه داشته است.

 

ضعف ایمنی بدن

از آنجا که ویتامین C چند وظیفه مهم نسبت به سیستم ایمنی بر عهده دارد، نباید تعجب کنید که در اثر کمبود آن احتمال ابتلا به بیماری بالا برود و دوره بهبودی طولانی تر شود. شواهدی وجود دارد که می گوید ویتامین C از ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه و عفونت مثانه پیشگیری می کند و شانس ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان را پایین می آورد.

 

کم بینایی

اگر مبتلا به دژنراسیون ماکولای ناشی از سن هستید، بهتر ست بدانید این عارضه بدون مصرف ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی لازم، سریع تر پیشروی پیدا می کند. احتمالا دریافت ویتامین C کافی از مواد غذایی به جلوگیری از ابتلا به آب مروارید کمک می کند، اما برای درک بهتر این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

اسکوروی -اسکوربوت

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، پیش از دهه 1700، این بیماری مرگبار مشکل بزرگی برای ملوانان محسوب می شد. امروزه، اسکوروی نسبتا نادر است، اما احتمال بروز آن وجود دارد. اگر روزانه کمتر از 10 میلی گرم ویتامین C دریافت کنید، احتمالا دچار این بیماری خواهید شد. افراد مبتلا به اسکوروی دارای مشکلاتی مانند لق شدن دندان ها، شکستن ناخن ها، درد مفاصل، شکنندگی استخوان ها و پیچیدن موهای بدن به داخل می شوند. با افزایش مصرف ویتامین C علایم ظرف یک روز شروع به بهبود می کنند و معمولا در عرض 3 ماه درمان می شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات