برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انواع روش های درمانی ام اس

انواع روش های درمانی ام اس معالجه ای قطعی برای ام اس وجود ندارد، اما داروهای زیادی وجود دارند که فرد را از آسیب عصبی دور نگه داشته و پیشرفت بیماری را کند می کنند. این داروها تعداد حمله ها را کاهش می دهند و به تخفیف ضعف، درد، خستگی و مشکلات دیگر کمک می کنند. اگر این دارو ها با تغییراتی در سبک زندگی مثل ورزش و تکنیک های کاهش استرس همراه شوند در مدیریت بیماری و احساس بهبودی کمک زیادی می کنند.
در حال حاظر ام اس درمان قطعی ندارد، اما داروهای زیادی وجود دارند که فرد را از آسیب عصبی دور نگه داشته و پیشرفت بیماری را کند می کنند. این داروها تعداد حمله ها را کاهش می دهند و به تخفیف ضعف، درد، خستگی و مشکلات دیگر کمک می کنند. اگر این دارو ها با تغییراتی در سبک زندگی مثل ورزش و تکنیک های کاهش استرس همراه شوند در مدیریت بیماری و احساس بهبودی کمک زیادی می کنند.
 

داروهای تعدیل کننده بیماری تزریقی

اگر ام اس عود کرد، این دارو ها می توانند روند آسیب به اعصاب را کند و از بروز علائم جدید پیشگیری نمایند. این داروها سیستم ایمنی را ضعیف می کنند (سیستم ایمنی به مکانیسم دفاعی بدن در مقابل میکروب ها گویند) بنابراین سیستم ایمنی به پوشش محافظتی اعصاب (غلاف میلین) حمله نخواهد کرد. بعضی از داروهای متداول این گروه به قرار زیرند:
  • اینترفرون بتا
  • پگینترفرون
  • گلاتیرامر استات
  • داکلیزوماب 
بیشتر بخوانید: چه چیزهایی باعث عود بیماری ام اس می شود؟

داروهای خوراکی و اینفیوژن ها

این داروها مانند دارو های تعدیل کننده تزریقی برای جلوگیری از عود بیماری به کار می روند. قرص های خوراکی به شرح زیرند:
  • دی متیل فومارات
  • فینگولیمود
  • تری فلونومید
برخی دیگر به صورت اینفیوژن در رگ تزریق می شوند:
  • آلومتوزومب
  • میتوکسانترون
  • ناتالیزوماب
 

مصرف کورتیکواستروئیدها برای مدیریت عود ام اس

این دارو ها با عود بیماری مبارزه کرده و علائمی چون بی حسی، گزگز، ضعف و کم تعادلی را تحت کنترل در می آورند. برای این منظور دوز بالایی از داروی متیل پردنیزولون را روزانه یک بار و به مدت 3 تا 5 روز به داخل رگ تزریق می کنند. پس از آن پزشک داروی استروئیدی دیگری مثل پردنیزون را تجویز می کند که خوراکی است.

بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی جایگزین در بیماری ام اس


تعویض پلاسما

گاهی اوقات در بخش مایع خون که به نام پلاسما خوانده می شود، موادی موجود است که برای بدن ضرر دارد و ام اس را بدتر می کند. ممکن است پزشک روشی را پیشنهاد دهد که در آن پلاسما خارج شده و با پلاسمای سالمی جایگزین می شود. اگر علائم بیماری در فرد شدید باشد و کورتیکواستروئید ها عود بیماری را تحت کنترل در نیاورند این روش می تواند یک انتخاب مناسب باشد. این روش در حالتی که ام اس از نوع عودکننده یا شدید و پیشرفت کننده است، توصیه می شود.
 

داروهایی برای کنترل خستگی

اگر احساس می کنید انرژی ندارید پزشک داروهایی مانند آمانتادین هیدروکلراید، مودافینیل و فلوکستین را تجویز می کند تا شما را بیدار و سرحال نگه دارد. خواب آورها و تکنیک های ریلکسیشن مانند ماساژ یا مدیتیشن می توانند به خوب خوابیدن و خوابیدن در تمام طول شب کمک کنند.
 

کاهش سفتی عضلات

ام اس باعث سفت شدن عضلات می شود. ممکن است خم و راست کردن زانو و دیگر مفاصل برای بیمار مشکل شود. داروهایی مانند باکلوفن و تیزانیدین اسپاسم را کاهش می دهند. اگر این داروها علائم را تسکین ندادند احتمالا پزشک داروی های تزریقی دانترولن، دیازپام یا بوتولونیوم توکسین را تجویز می کند. همچنین فیزیوتراپیست می تواند ورزش هایی به فرد آموزش دهد تا انعطاف دست و پا را بالا ببرد.
 

راه های کاهش غم و افسردگی

برای فرد مبتلا به ام اس طبیعی است که گاهی دچار احساس اضطراب یا غم شود. ورزش، تکنیک های کاهش استرس و مشاوره روش های خوبی برای کنترل طوفان های احساسی هستند. اگر افسردگی بیش از چند هفته یا چند ماه طول کشید، احتمالا پزشک داروهای ضد افسردگی تجویز می کند.
 

کمک به مشکلات مثانه

اگر آسیب عصبی ناشی از ام اس باعث بالا رفتن دفعات دفع ادرار می شود، پزشک دارو هایی مانند اکسی بوتینین یا تامسولوسین را تجویز می نماید. این دارو ها ماهیچه های مثانه را آرام کرده و به بیمار کمک می کنند احساس نیاز فوری به ادرار کردن را بهتر کنترل کند.
 

کنترل مشکلات دفع

ام اس و برخی از دارو هایی که برای درمان آن مصرف می کنید می توانند گاهی اوقات موجب یبوست شوند. برای منظم شدن دوباره وضعیت دفعتان فیبر و مایعات زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ورزش می تواند به افزایش حرکات سیستم گوارشی کمک کند. می توانید از ملین های خفیف خوراکی یا دارویی نیز استفاده کنید.
 

تسکین درد

اگر در بازو، ساق پا، کمر یا سر احساس درد می کنید می توانید برای تسکین آن از دارو استفاده کنید. داروهای ضد تشنج مثل کاربامازپین، لاموتریژین و اکس کاربازپین برای کاهش درد استفاده می شود. باکلوفن و تیزانیدین اسپاسم های عضلانی را کم می کند. درمان های خانگی مثل گرما دادن یا ماساژ می تواند به کنترل درد کمک کند.
 

درمان مشکلات جنسی

اگر مرد هستید و آسیب عصبی نعوظ را در شما با مشکل همراه می کند دارو های ED (اختلال نعوظ) مانند سیلدنافیل، تادالافیل یا واردنافیل می توانند به شما کمک کنند. در زنان ممکن است ام اس باعث خشکی واژن شود این گونه افراد می توانند از روان کننده استفاده کنند.
 

تسکین درد با تحرک

با شنا یا پیاده روی می توان سفتی عضلات را بهبود بخشید. ورزش برای کنترل علائمی مثل افسردگی، خستگی و مشکلات مثانه نیز مفید است. بهتر است ورزش های کم فشار مثل تای چی، ورزش های آبی یا یوگا را امتحان کنید. می توانید از یک فیزیوتراپیست نیز برای تنظیم یک برنامه شخصی فیتنس و غلبه بر خستگی مشاوره بگیرید.

بیشتر بخوانید: اختلالات بینایی در ام اس


کار درمانی

می خواهید بدانید وقتی درد و ضعف بر شما غلبه کرد، از چه روش ها و ابزاری برای فعالیت های روزانه استفاده کنید؟ یک کار درمانگر می تواند به شما کمک کند. او به شما آموزش می دهد که چگونه کارهایی مثل شستسوی لباس، پخت و پز و آماده شدن در صبح را به ساده ترین حالت انجام دهید. او همچنین می تواند با روش های غلبه بر خستگی یا مشکلات حافظه که ممکن است بر شغلتان نیز اثر بگذارد، آشنایتان کند و تمرکز خود را بالا ببرید.
 

راه های کنترل استرس

از تکنیک های ریلکسیشن مثل مدیتیشنِ روزانه یا تنفس عمیق برای آرام کردن ذهن استفاده کنید. کاری که دوست دارید انجام دهید مانند کتاب خواندن یا گوش دادن به موسیقی تا ذهن خود را از تمرکز روی علائم بیماری دور کنید و یادتان باشد که همیشه می توانید از حمایت های دوستان صمیمی بهره ببرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات