برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه چیزهایی باعث عود علائم ام اس می شود؟

چه چیزهایی باعث عود علائم ام اس می شود؟ آنچه که باعث شعله ور شدن علائم ام اس می شود در افراد مختلف متفاوت است. اکثر مواقع نمی توان یک دلیل واضح پیدا کرد. با این وجود همچنان راه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند از آنچه که باعث تحریک ام اس می شود دوری کنید و شانس شعله ور شدن بیماری را در خود کاهش دهید.
در شایع ترین نوع ام اس علائم می آیند و می روند. این نوع ام اس دوره های عود و خاموشی دارد. عود بیماری زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن بدلیلی ضعیف شده باشد و محرک های موجود با تاثیر بر سیستم ایمنی باعث حمله ور شدن آن به سیستم اعصاب مرکزی شوند. نتیجه آنکه علائم جدیدی ایجاد یا علائم موجود بدتر می گردد. این علائم ناگهان و ظرف مدت 24 ساعت ظاهر و به آرامی و طی هفته ها یا ماه ها بهتر می شوند و ممکن است هرگز بطور کامل از بین نروند. ممکن است یک یا چند علامت از علائم زیر در دوره عود در شما دیده شود:
  • عدم تعادل
  • دوبینی یا کوری در یک چشم
  • گیجی
  • بی حسی
  • درد
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • خستگی
  • ضعف
بروز علائم ام اس بخاطر تاثیری است که این بیماری بر بخشی از سیستم اعصاب مرکزی می گذارد و باعث التهاب آن می گردد. التهاب سیگنالهای عصبی را آرام یا مختل می کند و بیمار دچار بی حسی، درد و سرگیجه می شود.

سوالی که اغلب بیماران می پرسند این است که آیا می توان از عود ام اس پیشگیری کرد؟ به گفته پزشکان تنها راه اثبات شده برای پیشگیری از ام اس پیگیری کامل درمان های اصلاح کننده بیماری است. داروهای خاصی به بیماران ام اس داده می شود که به کاهش التهاب، کاهش سرعت پیشرفت بیماری و کاهش عود بیماری کمک می کنند. با این حال همچنان چیزهایی وجود دارد که بیمار را در معرض عود علائم قرار دهد.
آنچه که باعث شعله ور شدن علائم ام اس می شود در افراد مختلف متفاوت است. اکثر مواقع نمی توان یک دلیل واضح پیدا کرد. با این وجود همچنان راه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند از آنچه که باعث تحریک ام اس می شود دوری کنید و شانس شعله ور شدن بیماری را در خود کاهش دهید. برای مثال توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

 

استرس

استرس بخشی از زندگی عادی و روزمره همه انسان هاست که نمی توان از آن کاملا دوری کرد. اما می توانید استرس را مدیریت کرده و شانس عود ام اس را کاهش دهید. مدیتیشن، یوگا و مشاوره همگی از روش های کاهش استرس و کنار آمدن با آن است. در مطالعه ای مشخص شد که آن دسته از بیماران مبتلا به ام اس که 6 هفته یوگا کار کرده بودند استرسشان به نصف کاهش یافته بود.
 

خستگی

کمبود خواب یکی از محرک های ام اس محسوب می شود. خواب خوب و کافی باید یکی از اولویت های بیماران ام اس باشد. تلاش کنید 7 تا 8 ساعت خواب خوب شبانه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی جایگزین در بیماری ام اس


گرما

دمای بالا یکی از محرک های ام اس است. در بیمارانی که گرما باعث تحریک علائمشان می شود، باید از سونا، حمام داغ و وان آب داغ دوری کنند. هوای داغ در بیماران ام اس باعث خستگی می شود و به این افراد توصیه می شود در روزهای گرم از بیرون رفتن پرهیز کنند.
دوش آب خنک و تهویه خوب هوای محیط دو عاملی هستند که به حال خوب بیمار کمک می کنند. کلاه ها و لباس های مخصوصی وجود دارد که در آنها محلی برای قرار دادن بسته یخ یا ژل یخ زده وجود دارد و وقتی بیمار در هوای گرم مجبور به بیرون رفتن است گرما را از او دور می کند. همچنین جلیقه هایی وجود دارد که دارای یک سیستم موتوری برای گردش آب سرد اطراف بدن است. اگر می خواهید ورزش کنید بهتر است زمان آن را به چند قسمت تقسیم کرده و پس از هر قسمت کمی استراحت کرده و مجددا مشغول شوید. انجام کل برنامه ورزشی در یک بازه زمانی پیوسته شما را گرم و خسته خواهد کرد.

 

عفونت ها

عفونت ها عامل یک سوم عود ام اس هستند. برای کاهش خطر عفونت ها توصیه می شود:
  • دست هایتان را بشویید
  • هرچقدر می توانید از بیماران عفونی دوری کنید
  • مطمئن شوید غذایی که می خورید کاملا پخته است
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید
  • هرسال واکسن آنفولانزا بزنید
حتی یک عفونت جزئی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می تواند باعث شعله ور شدن ام اس شود. اگر به بیماری عفونی مبتلا شدید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.
 

تغذیه

غذاهایی بخورید که سرشار از امگا3 هست. گفته می شود امگا3 ضد التهاب است. تا می توانید غذاهای پرفیبر بخورید و از غذاهایی که دارای اسیدهای چرب ترانس و اشباع شده است، پرهیز کنید.
رژیم غذایی سالم سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارد.

 

داروها

مصرف صحیح و به موقع داروها در مبتلایان به ام اس بسیار اهمیت دارد. قطع مصرف دارو شانس عود بیماری را بالا می برد. در مطالعه ای مشاهده شد در حدود 25 درصد ازمبتلایان به ام اس که داروهای خود را قطع کرده بودند با عود مجدد علائم روبرو شدند. داروهای خاصی که در بیماری کرون یا آرتریت روماتوئید مصرف می شود نیز باعث بروز علائمی شبیه به ام اس می گردد. تداخلات دارویی نیز می تواند چنین اثری داشته باشد.
اگر چند داروی مختلف مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید؛ چون ممکن است با هم تداخلاتی داشته باشند.

 

بارداری

چند ماه اول پس از زایمان خطر عود علائم ام اس در بیمار زیاد است. توصیه پزشکان به این زنان این است که بلافاصله پس از زایمان مصرف داروهای خود را مجددا شروع کنند. اگرچه خطر عود ام اس در طول دوران پس از زایمان افزایش می یابد اما بسیاری از زنان در دوران بارداری با بهبود علائم و تخفیف بیماری خود مواجه می شوند و بیماری آنها به فاز خاموشی می رود.
 

سیگار

سیگار یکی از فاکتورهای خطر اصلی در عود ام اس است. سیگار را ترک کنید تا شاهد تاثیر شگرف آن بر بهبود علائم خود باشید. پزشک می تواند با یک برنامه ریزی اصولی به ترک سیگار در شما کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات