برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان

از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان یکی از مشکلاتی که روزه‌داران در ماه رمضان با آن برخورد می‌کنند، بوی بد دهان است.مشکل بوی بد دهان حل نمی‌شود مگر اینکه دوباره شروع به غذا خوردن بکنیم. ولی در ماه مبارک رمضان چکار می‌توانیم بکنیم که بوی بد دهان کاهش یابد؟

یکی از مشکلاتی که روزه‌داران در ماه رمضان با آن برخورد می‌کنند، بوی بد دهان است. در پزشکی مشکل بوی بدن دهان را با نام «هالیتوسیس» می‌شناسند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش اعتماد بنفس در روابط اجتماعی افراد شود. مشکل بوی بد دهان معمولا ناشی از فعالیت انواعی از باکتری در دهان است که با تجزیه مواد غذایی، گازهای بد بو تولید می‌کنند. بین ۸۵ تا ۹۰ درصد مشکل بوی بد دهان از خود دهان نشات می‌گیرد. علت ۵ تا ۱۰درصد موارد بوی بد دهان هم سینوس‌ها و بینی هستند.

بیشتر باکتری‌هایی که بوی بد ایجاد می‌کنند در قسمت انتهای زبان قرار دارند یعنی همان‌جا که معمولا به هنگام مسواک زدن کمتر تمیز می‌شود. بعلاوه ساختار این منطقه از زبان به شکلی است که معمولا باکتری‌های زیادی آن‌جا تجمع می‌کنند. در یک دهان نرمال می‌توان تا ۶۰۰ نوع باکتری پیدا کرد. در ماه رمضان بوی بدن دهان تشدید می‌شود. علت بوی بد دهان در ماه رمضان را باید در کمبود ترشح بزاق در ساعت‌هایی که روزه هستیم جستجو کرد. بزاق یک آنتی باکتریال طبیعی است و باعث کنترل جمعیت باکتری‌ها در دهان می‌شود. بزاق معمولا ذرات مواد غذایی و باکتری‌ّها را می‌شوید و در کل باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود. به هنگام روزه‌داری، غدد ترشح بزاق خیلی کم تحریک می‌شوند و در نتیجه ترشح بزاق کاهش می‌یابد. در نتیجه دهان خشک می‌شود و سلول‌های مرده و باکتری‌ها شروع به تجمع در دهان می‌کنند. دقیقا به همین دلیل صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب دهان ما بوی بد می‌دهد. مشکل بوی بد دهان حل نمی‌شود مگر اینکه دوباره شروع به غذا خوردن بکنیم. ولی در ماه مبارک رمضان چکار می‌توانیم بکنیم که بوی بد دهان کاهش یابد؟

بیشتر بخوانید: 8 علت بوی بد دهان

نکات زیر را رعایت کنید:

 
  • به هنگام سحر میوه و سبزیجات مصرف کنید: میوه و سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدان هستند که به سلامت دهان و دندان کمک زیادی می‌کند. بعلاوه می‌توانیم آن‌ها را شوینده‌های طبیعی دندان بدانیم چرا که باقی‌مانده‌های غذا و پلاک‌های دندان را از بین می‌برند.
  • مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بخورید: به هنگام روزه‌داری بدن شما شروع به مصرف کربوهیدرات می‌کند. کربوهیدرات که کم می‌شود بدن ماده‌ای شیمیایی به نام «کتون» آزاد می‌کند که مسئولیت قسمتی از بوی بد دهان به گردن آن است. می‌توانید موز را به میوه‌هایی که به هنگام سحر باید خورد اضافه کنید. این کار باعث می‌شود بدن شما کمتر ماده شیمیایی کتون آزاد کند.
  • با جوش شیرین مسواک بزنید: یک چهارم پیمانه جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری پوست رنده شده لیمو و دو قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید و با آن مسواک بزنید. این کار باعث کاهش اسیدی بودن محیط دهان شما می‌شود و در نتیجه تعداد باکتری‌ها کاهش می‌یابد.
  • آب نمک غرغره کنید: دو قاشق چای خوری نمک در یک لیوان بریزید و پس از حل کردن، آن را غرغره کنید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌های انتهای زبان شما از بین بروند.
  • به هنگام سحر، سیر و پیاز خام نخورید: مهم‌نیست چقدر بعد از خوردن سحری مسواک می‌زنید، مهم این است که بوی سیر تا انتهای روز در بدن شما باقی می‌ماند. به خصوص اینکه در طول روز نمی‌توانید چیز دیگری مثل قهوه بنوشید و بوی آن را از بین ببرید. بنابراین خوردن سیر و پیاز خام به هنگام سحری را فراموش کنید.
  • مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید: خیلی ساده باید به دقت از نخ دندان استفاده کنید و خیلی خوب مسواک بزنید. یادتان به قسمت انتهایی زبان و تجمع باکتری‌ها باشد. آن‌جا را خوب با مسواک بشویید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات