برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماست پروبیوتیک افسردگی را درمان می کند

ماست پروبیوتیک افسردگی را درمان می کند ماست پروبیوتیک افسردگی را درمان می کند
محققان دریافتند لاکتوباسیلوس موجود در ماست های پروبیوتیک با تغییر میکروبیوم روده (جمعیت میکروبی که در روده ساکن هستند) علائم افسردگی را بهبود می بخشند. ماست پروبیوتیک باید دارای جمعیت میکروبی زنده و فعال باشد که این ویژگی با برچسب live and active cultures روی ماست ذکر شده است.
به گزارش کلینیک آنلاین پزشکی، محققان دانشکده پزشکی ویرجینیا معتقدند احتمال اینکه این ماست های پروبیوتیک در انسان نیز چنین تاثیری داشته باشند، بالاست.
مزیت تحقیق با پروبیوتیک ها در این است که همانند تحقیقات دارویی، نگرانی بابت اثات جانبی داروهای مورد آزمایش وجود ندارد. تنها با تغییر رژیم غذایی، باکتریهای دریافتی تغییر می کند و سلامت جسمی و روانی فرد ارتقا پیدا می نماید.
تاکنون تحقیقات زیادی درباره تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت روحی انجام شده است. برای مثال در سال 2014 تحقیقی منتشر شد که نشان می داد پروبیوتیک ها که باکتریهای خوب روده را افزایش می دهند، باعث کاهش استرس و اضطراب در بزرگسالان می گردند.
محققان دانشگاه ویرجینیا آمریکا با انجام آزمایشاتی بر روی موش ها، مکانیسم ویژه ای را در مورد تاثیر باکتری لاکتوباسیلوس بر خلق وخو کشف کردند که رابطه مسقیم بین سلامت میکروبیوم روده و سلامت روان را نشان می دهد.
در ابتدا تیم تحقیق میکروبیوم روده موش ها را پیش از شروع آزمایش تجزیه کرد. سپس موش ها را تحت استرس قرار داد و بار دیگر میکروبیوم روده را بررسی کردند. استرس شانس ابتلا به افسردگی را بالا می برد. در نهایت محققان دریافتند استرس باعث از بین رفتن لاکتوباسیلوس های روده موش ها می گردد و همین عاملی برای شروع علائم افسردگی می گردد.
پس از آن محققان موش ها را تحت رژیم غذایی حاوی مکمل لاکتوباسیلوس قرار دادند. نتیجه آنکه نه تنها سطح لاکتوباسیلوس موش ها مجددا افزایش یافت بلکه علائم افسردگی نیز بهبود یافت.
این تحقیق نشان داد که افزودن لاکتوباسیلوس به رژیم غذایی این توانایی را دارد که با افزایش کینورنین خون، علائم افسردگی را کاهش دهد. کینورنین از متابولیت های موجود در خون است که با کاهش لاکتوباسیلوس، افزایش می یابد و مشخص شده که در افزایش علائم افسردگی نقش دارد.
تحقیقات بیشتری لازم است انجام شود تا نقش کینورنین و چگونگی عملکرد آن در افزایش علائم افسردگی به وضوح مشخص شود. تا آن زمان محققان توصیه می کنند بیماران مبتلا به افسردگی از افزودن ماست به رژیم غذایی روزانه شان هیچ ضرری نخواهند کرد. البته این تذکر را نیز به یاد داشته باشید که نتایج این تحقیق به این معنا نیست که شما باید داروهای افسردگی خود را قطع کرده و تنها به خوردن ماست بسنده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات