برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا شاد نیستیم؟ غم و افسردگی چه تفاوتی با هم دارند؟

چرا شاد نیستیم؟ غم و افسردگی چه تفاوتی با هم دارند؟ علایم افسردگی با غم متفاوت است. فرد افسرده از بی‌انگیزگی، ناامیدی ، لذت نبردن از شادی‌های زندگی‌، نگرانی و تغییر اشتها رنج می‌برند. ولی موضوع این مقاله افسردگی نیست بلکه همانطور که اشاره شد، غم است. غمی که اثر حاد فرسایشی ندارد ولی در هر صورت تلخی آن روی زندگی تاثیر می‌گذارد.
بخاطر دارید آخرین باری که صبح با احساس شادمانی از خواب بیدار شده‌اید، چه زمانی بوده است؟ گاهی پاسخ‌مان به این پرسش حتی خودمان را متعجب می‌سازد: «یادمان نیست.» علیرغم داشتن شرایط مطلوب شغلی، اجتماعی و اقتصادی و البته پیگیری سبک زندگی سالم ازجمله ورزش مرتب و رژیم غذایی مناسب، بسیاری افراد بدون داشتن دلیلی مشخص و شناخته شده از غمی زیر پوستی رنج می‌برند و درون خود آه می‌کشند که «ای وای! یک روز دیگر شروع شد.»

علایم افسردگی با غم متفاوت است. فرد افسرده از بی‌انگیزگی، ناامیدی ، لذت نبردن از شادی‌های زندگی‌، نگرانی و تغییر اشتها رنج می‌برند. حس بغض فروخورده و وسوسه انجام خودکشی از دیگرعلایم افسردگی است. در صورت مشاهده این علایم باید فورا به پزشک مراجعه کنیم. ولی موضوع این مقاله افسردگی نیست بلکه همانطور که اشاره شد، غم است. غمی که اثر حاد فرسایشی ندارد ولی در هر صورت تلخی آن روی زندگی تاثیر می‌گذارد. چنین غمی با اندوه گذرای ناشی از قطع رابطه با یک دوست یا حتی معشوق فرق دارد. غم زیرپوستی همگام با شادی‌های زندگی ما هر لحظه خود را یادآوری می‌کند. کم نیستند کسانی که از زمان نوجوانی می‌آموزند اندوه خود را از دید اطرافیان پنهان کنند. تظاهر به شادمانی و رضایت تنها در حضوردیگران معنی دارد و در هنگام تنهایی اندوه که جزیی از روحیات شده است، بروز می‌کند.

از نظر هیلدا برک، روان‌درمانگر یکپارچه‌نگر، حالات روحی یاد شده، خصوصا در مورد بیماران مونث بسیارمعمول است: «خانمها بیشتراحساس کسالت و بیهودگی می‌کنند که بصورت نارضایتی نمایان می‌شود. بسیاری از این افراد دارای مشاغل خوب و روابط اجتماعی عالی هستند ولی یاس فلسفه وجودی به‌صورت اندوه در آنها بروز می‌کند.» این واقعیت که اندوه در خانم‌ها بارزتر است شاید از این نکته سرچشمه می‌گیرد که خانم‌ها بیشتر عادت به بیان عواطف خود در قالب کلمات دارند. در حالیکه آقایان برای منحرف کردن حواس خود از مشغولیات عاطفی، خود را با کار سرگرم می‌کنند. بر خلاف افسردگی که به‌شدت از کارآمدی افراد می‌کاهد، فرد اندوهگین عملکرد کامل و بی‌نقصی در تمام وجوه شغلی و اجتماعی خود دارد. برک اعتقاد دارد انجام وظایف شغلی و حفظ روابط اجتماعی در حد مطلوب منافاتی با اندوه ندارد ولی مراجعه فرد به متخصص برای درمان این حالت ضروری است، زیرا ادامه چنین وضعی در درازمدت به سلامت عاطفی انسان لطمه وارد کرده و بتدریج سبب ایجادخلاء عاطفی می‌شود. وضعیتی که بنوبه خود اندوه را شدیدتر می‌کند.

چه چیز سبب همه‌گیری حالت اندوه شده است؟ چرا علیرغم پیشرفت سطح زندگی، انسان‌ها به شادمانی پیش نیستند. اجداد ما شادمان‌تر و راضی‌تر بودند.
رسانه‌های اجتماعی مسئولیت بخشی از این حس نارضایتی را به دوش دارند. پژوهشگران دانشگاه استانفورد با بیان این عقیده اضافه می‌کنند تعداد لایک‌هایی که زیر عکس افراد در اینستاگرام و فیسبوک خورده، به ما نشان می‌دهد افراد با دیدن این عکس‌ها فکر می‌کنند دیگران زندگی‌های شادتری دارند و این تصور غلط سبب اندوهشان می‌شود. احساس تنهایی و انزوای ناشی از این تصورات یکی از علل اصلی اندوه است. پژوهش دیگری که توسط لورا کاراستانسن، پروفسورروانشناسی دانشگاه استانفورد انجام شده، بار دیگر این فرضیه را که پیرترها شادتر هستند، تایید می‌کند. تحقیق وی نشان می‌دهد افراد مسن‌تر از 65 ساله شادتر از میانسال‌ها و جوانترها بودند. کاراستانسن معتقد است مسن‌ترها با اندوه کنار آمده‌اند و روی افکار یا وقایع منفی زندگی خود خیلی تمرکز نمی‌کنند. این نتیجه‌گیری از آزمایشی بدست آمده که در آن به گروهی از افراد در سنین متفاوت روی صفحه رایانه تصاویر مثبت و منفی نمایش داده شد. افراد بالای 65 سال تصاویر مثبت را بهتر از تصاویر منفی به‌خاطر می‌سپردند.

شواهدی در دست است مبنی بر اینکه احساس اندوه ریشه در شخصیت ما دارد. روحیات برخی اشخاص درونمایه سودایی دارد، در حالیکه برخی دیگر ذاتا شادمان هستند. دکتر مو زوها، روانپزشک بیمارستان نایتینگل در شهر لندن، از «تئوری نقطه تثبیت» می‌گوید. طبق آن، برخی از ما پس از تجربه بارقه‌ای از نشاط بلافاصله به حالت روحی پیشین خود بازمی‌گردیم که این حالت روحی ازپیش شکل گرفته، ریشه در وراثت و تجربیات دوران کودکی هر فرد دارد.

حال اگر ما با حالات روحی خاصی متولد می‌شویم، راهی برای آنکه روحیه خود را بهبود دهیم وجود دارد؟ پاسخ دکتر زوها چنین است: «مدیتیشن وتمرینات فکری بسیارمفید است. همچنین داشتن یک دفترچه که بطور روزانه چیزهایی را که برایش شکرگزارید، در آن یادداشت کنید. نام افراد و وقایعی را که مایه خوشحالی شما بوده یادداشت کنید.» بجز این، استراتژی‌های مقابله با اندوه مشابه افسردگی است. خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش منظم از راهکارهای موثر و مفید است.

دکتر بهوگرا، استاد کینگز کالج لندن و رییس انجمن جهانی روانکاوان، تغییر خلق و حال و هوای ما را با چرخه شبانه‌روز منطبق می‌داند. بدن ما در طول روز با تغییرات فیزیکی متعددی مواجه است که واکنش طبیعی آن در برابر طلوع و غروب خورشید است. با غروب آفتاب ترشح ملاتونین افزایش می‌یابد که سبب خواب‌آلودگی و بدخلقی ما می‌شود. افرادی که دچار اختلالات عاطفی فصلی هستند و در زمستان‌ها احساس غم می‌کنند، بیشتر تحت تاثیر این چرخه هستند.

بعضی افراد روزها فعال هستند و برخی بعد از غروب آفتاب سرحال و باحوصله‌ترند. شناخت ضرباهنگ بدنمان به ما کمک می‌کند ساعات مناسب خود را در طول شبانه‌روز پیدا کنیم. اگر بعدازظهرها سرحال‌تر هستیم، برنامه‌ریزی خود را باید برای پر کردن ساعات بعدازظهر تنظیم کنیم و قرارملاقات‌های سنگین و چالش‌برانگیز را به بعدازظهر موکول کنیم. نباید فراموش کنیم اندوه مانند افسردگی خطرناک نیست ولی تاثیر فرسایشی آن را نباید دست کم گرفت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر چرا شاد نیستم ؟ چون پول کافی ندارم چون تفریح ندارم نمیتونم مهمونی بدم با دوستام برم کافی شاپ دوستامو دعوت کنم رستوران ؛مهمونیشونو پس بدم قرضهامو ادا کنم ؛چرا شاد نیستم ؟چون پول کافی ندارم .حالم بده

دیدگاه و نظــرات