برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تصورات غلط درباره سرطان پستان

تصورات غلط درباره سرطان پستان اگر با معاینه خود متوجه وجود توده ای در بافت پستان شدید توجه بیشتر و بررسی آن ضروری است اما سریع نتیجه گیری نکنید. به جای نگرانی و افکار منفی بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا درصورت لزوم درمان های لازم هرچه زودتر شروع شود. بسیاری از نتیجه گیری های غلط ما ناشی از تصورات اشتباهی است که با ناآگاهی از بیماری و علائم آن در ذهنمان نقش بسته است.
اگر با معاینه خود متوجه وجود توده ای در بافت پستان شدید توجه بیشتر و بررسی آن ضروری است اما سریع نتیجه گیری نکنید. به جای نگرانی و افکار منفی بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا درصورت لزوم درمان های لازم هرچه زودتر شروع شود.
به گزارش «بهپو»، بسیاری از نتیجه گیری های غلط ما ناشی از تصورات اشتباهی است که با ناآگاهی از بیماری و علائم آن در ذهنمان نقش بسته است. دانستن این تصورات غلط نه تنها به شناخت سرطان پستان کمک می کند بلکه ما را از تصمیم گیری های نادرست دور کرده و مسیر صحیح درمان را روبرویمان قرار می دهد.
 

تصور غلط 1: هر نوع توده ای در پستان، سرطانی است

بیشتر توده های پستان (8 تا از هر 10 توده) غیر سرطانی هستند. بیشتر این توده ها کیست یا یک فیبروآدنوما هستند (توده ای با رشد غیرعادی که سرطانی نیست). برخی از توده ها در طول دوره عادت ماهیانه زنان ظاهر شده و سپس ناپدید می شوند.
هر فردی باید با بدنش و علائمی که در آن ظاهر می شود آشنا باشد و کوچکترین تغییری را در آن متوجه شده و نسبت به پیگیری آن حساس باشد. حتی اگر توده سرطانی باشد با تشخیص زودهنگام شانس درمان و حفظ زندگی برای شما بالاست.

 

تصور غلط 2: اگر در پستان توده ای باشد و ماموگرامی طبیعی، مشکلی ندارم

ممکن است نیاز به بررسی بیشتری باشد؛ مثل ام.آر.آی، سونوگرافی و پیگیری مجدد ماموگرامی و معاینه بیشتر توده. شاید حتی نیاز به نمونه برداری از توده و بررسی آزمایشگاهی آن باشد. پزشک احتمالا به شما خواهد گفت که هر چندوقت یک بار برای بررسی مجدد وضعیت توده مراجعه کنید.
 
بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره تراکم پستان
 

تصور غلط 3: توده های پستان غیرسرطانی همیشه بدون درد هستند

همیشه هم اینطور نیست. اگرچه سرطان سینه همیشه دردناک نیست داشتن درد در پستان هم به معنای سرطان نیست. سرطان سینه التهابی که با علائم اولیه ای چون قرمزی، تورم، حساسیت به لمس و گرمی پستان همراه است، و توده نیز مشاهده شده است می تواند دردناک باشد.
 

تصور غلط 4: اگر شیر می دهید و توده ای در پستان پیدا کردید، سرطانی نیست

اگرچه شیر دادن نوزاد احتمال بروز سرطان پستان را در زنان کاهش می دهد اما این به معنای سرطانی نشدن پستان در دوران شیردهی نیست. اگر در دوران شیردهی به سر می برید و توده ای در پستان خود احساس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
با سونوگرافی پستان واقعیت موضوع مشخص خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: تاثیر درمان های سرطان بر باروری زنان
 

تصور غلط 5: توده پستان در زنان جوان هرگز سرطانی نیست

نه همیشه. بروز سرطان پستان در زنان در هر سنی ممکن است و با یافتن توده در پستان در هر سنی که هستید فورا به پزشک مراجعه کنید.
اگرچه اکثر زنانی که به سرطان پستان مبتلا می شوند در سنین پس از یائسگی هستند یا بیشتر از 50 سال سن دارند، یک توده در پستان ممکن است حتی در زنان جوان نیز سرطانی باشد.
 
بیشتر بخوانید: انواع روش های جراحی سرطان پستان
 

تصور غلط 6: توده های کوچک سرطانی نیستند

توده های پستان در هر اندازه ای ممکن است پیدا شوند و این اندازه نیست که سرطانی بودن آنها را تعیین می کند. هروقت با معاینه پستان احساس کردید در پستان توده ای وجود دارد حتی خیلی کوچک، به پزشک مراجعه کنید. حتی توده های کوچک می توانند سرطان تهاجمی را ایجاد کنند.
 

تصور غلط 7: اگر پس از ماموگرامی در پستان خود توده ای احساس کردید، صبر کردن تا سال دیگر اشکالی ندارد

اگر به تازگی ماموگرامی کرده اید و نتیجه آن طبیعی بوده است و سپس در پستان خود توده ای احساس کردید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. گاهی در ماموگرامی برخی توده ها از بررسی باز می مانند بخصوص در افرادی که بافت پستان متراکم تر است یا توده در مکانی دورتر جای گرفته، مثلا نزدیک زیر بغل.
 

تصور غلط 8: اگر خانواده ام سابقه سرطان پستان نداشته اند پس توده پستان من بی خطر است

بسیاری از زنان تصور می کنند حال که در خانواده من سابقه سرطان پستان وجود نداشته، پس توده ای که در پستانم احساس می کنم بی خطر است و نیاز به بررسی ندارد.
در حالیکه بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا کمتر از 15 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه خویشاوندی داشته اند که به این بیماری مبتلا بوده است.
هر توده ای که در پستان خود احساس کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و این ربطی به سابقه سرطان پستان در اقوام شما ندارد.
 
بیشتر بخوانید: نقش استرس مزمن در پیشرفت سرطان سینه
 

تصور غلط 9: ماموگرامی باعث انتشار سرطان به سایر قسمت های بدن می شود

ماموگرامی یا عکسبرداری با اشعه ایکس از پستان در حال حاضر بهترین روش تشخیص سرطان پستان است. فشار به پستان حین ماموگرامی باعث گسترش سرطان نمی شود. انستیتوی بین المللی سرطان می گوید فواید ماموگرامی تقریبا همیشه بر ضررهای احتمالی آن که ناشی از پرتوهاست برتری دارد. در ماموگرامی از دوزهای بسیار کم پرتو استفاده می کنند و خطر چنین پرتوی بشدت کم است.
به گزراش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند در زنانی که با خطر متوسط مواجه هستند از سن 45 سالگی ماموگرافی هرساله انجام شود. گرچه مطالعات توصیه می‌کند غربالگری با استفاده از ماموگرام از سن 50 تا 74 سالگی هر دو سال یکبار صورت گیرد، این نکته را هم اضافه می نماید که زنان باید پیش از سن 50 سالگی با پزشک خود مشورت کنند تا، با در نظر گرفتن فوائد و ضررهای بالقوه ناشی از انجام غربالگری، متوجه شوند کدام برنامه غربالگری برای آنها مناسب است/.
بیشتر بخوانید: عوارض جانبی که پرتودرمانی از خود به جای می گذارد

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام بسیار عالی بود ممنون از سایت خوبتون

دیدگاه و نظــرات