برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی سرطان از بافت پستان فراتر می رود

وقتی سرطان از بافت پستان فراتر می رود اگر سرطان خیلی از سینه ها دور شده باشد و در دیگر اندام ها –معمولا کبد، مغز، استخوان ها یا ریه ها- منتشر شده باشد به آن «متاستاز» یا «سرطان متاستاتیک پستان» یا سرطان مرحله چهار، گفته می شود. بسیاری از زنانی که سرطان متاستاتیک پستان دارند ماه ها یا سال ها به زندگی خود ادامه می دهند. درمان های موجود به افزایش طول عمر و کند شدن سرعت پیشرفت سرطان، کمک می کنند.

اگر پزشک به شما گفته است که سرطان پستانتان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است، یعنی بیماری تان در مرحله پیشرفته تر از ناحیه سینه قرار دارد. در زمان تعیین مرحله سرطان، پزشک به شما خواهد گفت سلول های سرطانی تا کجا نفوذ کرده اند.

به گزارش «بهپو»، اگر سرطان خیلی از سینه ها دور شده باشد و در دیگر اندام ها –معمولا کبد، مغز، استخوان ها یا ریه ها- منتشر شده باشد به آن «متاستاز» یا «سرطان متاستاتیک پستان» یا سرطان مرحله چهار، گفته می شود. متاستاز سرطان پستان در افراد مختلف متفاوت است؛ بسیاری از زنانی که سرطان متاستاتیک پستان دارند ماه ها یا سال ها به زندگی خود ادامه می دهند. درمان های موجود به افزایش طول عمر و کند شدن سرعت پیشرفت سرطان، کمک می کنند.

 

بیشتر بخوانید: دروغ هایی که درباره متاستاز سرطان پستان می شنویم

 

شایع ترین نقاطی که سرطان پستان منتشر می شود

سرطان پستان حتی اگر به اندام دیگر منتشر شود باز هم همان سرطان پستان است. به عنوان مثال، اگر سرطان پستان به ریه ها نفوذ کند، به آن معنا نیست که شما سرطان ریه دارید.

سرطان پستان می تواند به هر بخشی از بدن سرایت کند، اما احتمال انتشار آن به بعضی نقاط بیشتر است، از این جمله می توان به غدد لنفاوی، استخوان ها، کبد، ریه ها و مغز اشاره کرد.

 

غدد لنفاوی

غدد لنفاوی زیر بغل، داخل سینه و نزدیک ترقوه از شاخص ترین نواحی انتشار سرطان پستان هستند. اگر سرطان پستان فراتر از این غده های کوچک برود و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد به آن سرطان متاستاتیک می گویند. وقتی سرطان پستان در فردی تشخیص داده می شود، پزشک غدد لنفاوی نزدیک تومور را بررسی می کند تا ببینند آیا تحت تاثیر سرطان قرار گرفته اند یا نه. سیستم لنفاوی به بیرون کردن باکتری ها و دیگر مواد مضر از بدن کمک می کند. اگر سرطان پستان به غدد لنفاوی بزند احتمالا هیچ نشانه ای دریافت نخواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: تصورات غلط درباره سرطان پستان

 

استخوان ها

اگر سرطان پستان به استخوان ها بزند، معمولا اولین علامت آن درد است. هر استخوانی، از جمله ستون فقرات، دست و پا ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. گاهی استخوان آنقدر ضعیف می شود که راحت می شکند، اما اغلب با به کارگیری روش های درمانی می توان از شکستگی جلوگیری کرد. اگر سرطان پستان، ستون فقرات را درگیر کند گاهی منجر به بروز بی اختیاری ادرار می شود. همچنین ممکن است در بخشی از بدن خود مانند دست یا پا دچار بی حسی یا ضعف شوید. وقتی روی اعصاب نخاعی فشار وارد می شود، بی اختیاری بروز می کند.

 

کبد

اگر سرطان پستان به کبد نفوذ کند احتمالا شکم دردهایی خواهید داشت که از بین نمی روند، یا احساس نفخ یا سیری می کنید. همچنین اشتهای خود را از دست می دهید و وزنتان کم خواهد شد. پوست و سفیدی چشمتان زرد می شود که به آن زردی یا یرقان می گویند. این اتفاقات به این علت می افتد که کبد به درستی کار نمی کند.

 

ریه ها

گاهی سرطان پستان به ریه ها یا فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه منتشر و منجر به تجمع مایع در اطراف ریه می شود. از جمله نشانه های این وضعیت می توان به درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه هایی اشاره کرد که خوب نمی شوند. برخی اشتهای خود را از دست می دهند و دچار کاهش وزن می شوند.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر درمان های سرطان بر باروری زنان

 

مغز

این امکان وجود دارد که سرطان پستان به مغز بزند. اگر این اتفاق بیفتد دچار سردرد هایی می شوید که تعادل شما را بر هم می زنند و احتمال افتادن را بالا می برند. ممکن است بخشی از بدنتان دچار بی حسی یا ضعف شود. این احتمال وجود دارد که تغییرات رفتاری در شما دیده شود یا دچار گیجی یا تشنج شوید.

 

درمان سرطان پستان متاستاتیک

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، عمل جراحی، شیمی درمانی، اشعه درمانی و دارو درمانی از جمله درمان های موثر سرطان پستان هستند. داروهایی که پزشک برایتان تجویز می کند بستگی به نوع سرطان پستان شما دارد. به عنوان مثال، اگر سرطان پستان شما HER2 مثبت باشد، که در آن نوعی پروتیین باعث رشد تومور می شود، پزشک از درمان هدفمند به عنوان بخشی از روند درمانی شما بهره می گیرد. مدیریت درد هم یکی از راهکارهای کلیدی است؛ با کنترل درد بیمار احساس راحتی بیشتری می کند./

بیشتر بخوانید: انواع روش های جراحی سرطان پستان

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات