برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انواع روش های جراحی سرطان پستان

انواع روش های جراحی سرطان پستان جراحی سرطان پستان بخشی کلیدی در درمان سرطان پستان به حساب می آید که مستلزم خارج کردن بخش سرطانی است. جراحی سرطان پستان ممکن است به تنهایی یا همراه با دیگر درمان ها انجام شود؛ مثل شیمی درمانی، درمان هورمونی، درمان هدفمند و رادیوتراپی.

جراحی سرطان پستان بخشی کلیدی در درمان «سرطان پستان» به حساب می آید که مستلزم خارج کردن بخش سرطانی است. جراحی سرطان پستان ممکن است به تنهایی یا همراه با دیگر درمان ها انجام شود؛ مثل شیمی درمانی، درمان هورمونی، درمان هدفمند و رادیوتراپی.

به گزارش «بهپو»، در افرادی که خطر سرطان پستان بالاست جراحی سرطان پستان ممکن است گزینه ای برای کاهش خطر سرطان های پستان بعدی باشد. جراحی سرطان پستان روش های مختلفی از جراحی را در بر می گیرد؛ مثل:

  • جراحی برای خارج کردن کل پستان –ماستکتومی
  • جراحی برای خارج کردن بخشی از بافت سرطانی –لامپکتومی
  • جراحی برای خارج کردن غدد لنفاوی نزدیک
  • جراحی برای بازسازی پستان پس از ماستکتومی

اینکه کدامیک از انواع جراحی های پستان مناسب شماست بستگی به اندازه و مرحله سرطان، سایر گزینه های درمانی شما و اهداف و اولویت های شما دارد.

 

بیشتر بخوانید: وقتی سرطان از بافت پستان فراتر می رود

 

انواع جراحی های سرطان پستان

  1. بازسازی پستان با جراحی فلپ
  2. بازسازی پستان با ایمپلنت
  3. لامپکتومی
  4. ماستکتومی
  5. بیوپسی غده لنفاوی نگهبان

 

چرا جراحی سرطان پستان انجام می شود؟

هدف از جراحی سرطان پستان این است که سلول های سرطانی از پستان حذف شوند. می توان برای کسانی که قصد بازسازی پستان دارند، روش قرار دادن ایمپلنت های پستان یا بازسازی پستان با استفاده از بافت بدن بیمار -جراحی فلپ- را به کار گرفت. این کار گاهی همزمان با جراحی اولیه و گاهی در عملی جداگانه بعد از آن انجام می شود.

 

جراحی سرطان پستان برای درمان بیشتر سرطان های پستان به کار گرفته می شود، از جمله:

• وقتی خطر ابتلا به سرطان پستان بالاست: افراد دارای سابقه خانوادگی، برخی از  بیوپسی های غیر سرطانی یا جهش ژنتیکی گاهی تحت عمل های پیشگیرانه ماستکتومی - ماستکتومی پروفیلاکتیک- قرار می گیرند که ممکن است این عمل ها با یا بدون بازسازی سریع پستان انجام شوند.

• سرطان سینه غیر تهاجمی: افراد مبتلا به کارسینوم داکتال درجا -DCIS- معمولا تحت لامپکتومی قرار می گیرند، که گاهی همراه با پرتو درمانی است، هرچند می توان ماستکتومی با یا بدون بازسازی پستان را هم جزو گزینه های درمانی قرار داد.

• سرطان پستان در مرحله اولیه: می توان سرطان پستان را در مراحل ابتدایی با لامپکتومی یا ماستکتومی، با یا بدون بازسازی پستان و در کنار اشعه درمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند تحت درمان قرار داد.

• سرطان های پیشرفته تر پستان: سرطان های پستان در مراحل پیشرفته تر با ماستکتومی درمان می شوند، هرچند گاهی اوقات قبل از جراحی، از شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند استفاده می شود تا امکان انجام لامپکتومی فراهم شود. ممکن است از درمان های جانبی به همراه پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند هم استفاده شود.

• سرطان های موضعی پیشرفته پستان: در سرطان های پستانی که بسیار وسیع هستند یا به چندین غده لنفاوی انتشار یافته اند، اغلب اوقات ابتدا با شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند تلاش بر کاهش اندازه تومور می شود و پس از آن اقدام به جراحی می شود که درصد موفقیت افزایش پیدا کند. می توان از روش ماستکتومی یا لامپکتومی، و سپس پرتودرمانی هم استفاده کرد.

• عود سرطان پستان: سرطان پستانی که پس از درمان های اولیه عود می کند در جراحی های بعدی برداشته می شود. گاهی اوقات نیاز به درمان های جانبی هم هست.

به ندرت از جراحی برای درمان سرطان پستانی استفاده می شود که به سایر قسمت های بدن انتشار پیدا کرده است -سرطان متاستاتیک پستان.

 

بیشتر بخوانید: دروغ هایی که درباره متاستاز سرطان پستان می شنویم

 

خطرات جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان پستان یک روش ایمن است، اما خطرات کمی هم به دنبال دارد، از جمله:

•خون ریزی

• عفونت

• تجمع مایع در محل عمل -سرم

• درد

• زخم دایمی

• از دست دادن یا تغییر حس در سینه شخص یا سینه بازسازی شده

• مشکل التیام زخم

• تورم بازو –لنف ادم

• خطرات ناش از مصرف داروی بیهوشی، مثل گیجی، درد عضلانی و استفراغ

 

بیشتر بخوانید: تصورات غلط درباره سرطان پستان

 

آنچه در جراحی سرطان پستان رخ می دهد

جراحی سرطان پستان در بیمارستان انجام می شود. قبل از انجام این عمل، به بیمار داروی بیهوشی داده می شود که او را در شرایطی شبیه خواب نگه دارد.

 

چیزی که در طول عمل جراحی رخ می دهد بستگی به نوع عمل دارد، اما می توان انتظار موارد زیر را داشت:

• برشی در پستان برای از بین بردن سرطان و بافت اطراف آن: اینکه چه مقدار بافت برداشته می شود، بستگی دارد به اینکه آیا لامپلکتومی انجام می شود -که بخشی از بافت پستان برداشته شود- یا ماستکتومی انجام می شود -که تمام بافت پستان برداشته شود. محل و طول برش بستگی به محل سرطان در سینه دارد.

• بررسی غده های لنفاوی در زیر بغل: در طول بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان، جراح، چند غده لنفاوی را که بیشترین احتمال ابتلا به تومور را دارند، بر می دارد. به این غدد، غدد لنفاوی نگهبان می گویند. این غده ها تحت آزمایش سرطان قرار می گیرند. اگر هیچ سرطانی در آن ها دیده نشود، نیاز به برداشتن هیچ غده لنفاوی وجود ندارد.

اگر در آنها سرطان مشاهده شود، جراح غده های لنفی بیشتری را بر می دارد یا بعد از عمل توصیه به پرتو درمانی می کند. گاهی هم از هر دو روش درمانی استفاده می کند.

• بخیه زدن برش: جراح با توجه به حفظ ظاهر سعی بر بخیه زدن ناحیه برش می کند. برای کاهش اثر زخم از بخیه های جذبی استفاده می شود.

• بازسازی پستان به انتخاب شما: اگر تحت عمل ماستکتومی قرار گرفته اید و تصمیم به بازسازی سینه داشته باشید، بازسازی اغلب در زمان عمل جراحی پستان انجام می شود. در برخی موارد، بازسازی به تعویق  می افتد و در یک عمل جراحی جداگانه انجام می شود.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از سرطان پستان جلوگیری کنیم

 

پس از جراحی سرطان پستان

پس از عمل جراحی، موارد زیر دیده می شود:

• انتقال به ریکاوری که در آن فشار خون، نبض و تنفس تحت کنترل قرار می گیرد

• پانسمان محل جراحی

• احتمال بروز درد، بی حسی و احساس نیشگون در زیر بغل

• دریافت دستورالعمل در مورد چگونگی مراقبت از خود در خانه، از جمله مراقبت از زخم و ترشحات آن، شناخت علایم عفونت و درک محدودیت در فعالیت

• مشورت با تیم پزشکی درمورد زمان پوشیدن سینه بند یا استفاده از  پروتز سینه

• دریافت نسخه داروهای مسکن و احتمالا آنتی بیوتیک

• بازگشت به رژیم غذایی معمول

• دوش گرفتن در روز پس از جراحی

اگر  پس از ماستکتومی عمل بازسازی پستان را هم انجام دهید احتمالا یک شب در بیمارستان خواهید ماند. کسانی که تحت ماستکتومی بدون بازسازی یا لامپلکتومی قرار می گیرند می توانند در روز جراحی از بیمارستان مرخص شوند.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره تراکم پستان

 

انواع اعمال جراحی سرطان پستان

1-ماستکتومی ساده یا کامل

در این روش پزشک کل پستان، از جمله نوک آن را بر می دارد. اما غدد لنفاوی -غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی بدن است- برداشته نمی شوند.

در بیشتر مواقع این روش زمانی به کار گرفته می شود که سرطان غدد لنفاوی را درگیر نکرده باشد، یا زمانی انجام می شود که پزشک بخواهد  احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

 

2-ماستکتومی رادیکال اصلاح شده

جراح تمام بافت پستان از جمله نوک آن و غدد لنفاوی زیر بغل، را بر می دارد. اما به عضلات سینه دست نمی زند. این نوع جراحی گزینه خوبی برای سرطان سینه تهاجمی است.

 

3-ماستکتومی رادیکال

جراح تمام بافت پستان اعم از نوک آن، غدد لنفاوی زیر بغل و عضلات دیواره قفسه سینه زیر پستان را هم بر می دارد.

این روش امروزه به ندرت انجام می شود. ماستکتومی رادیکال اصلاح شده در بیشتر موارد موثر است و ظاهر اندام را کمتر به هم می ریزد. ماستکتومی رادیکال معمولا تنها زمانی توصیه می شود که سرطان به عضلات قفسه سینه هم برسد.

 

4-ماستکتومی با حفظ پوست

ماستکتومی با حفظ پوست یک روش جراحی است که شامل حذف تمام بافت ها و غدد لنفاوی می شود، اما پوست سینه عمدتا دست نخورده نگه داشته می شود. سپس این پوست در بازسازی پستان استفاده می شود تا پستان طبیعی تر به نظر برسد.

نوک پستان، پوست اطراف آن و محل بیوپسی اصلی همه برداشته می شوند. جراح از طریق روزنه ای که در این ناحیه ساخته است، وارد پستان می شود و بافت های مورد نیاز را خارج می کند، اما تا جایی که امکان دارد پوست را نگه می دارد.

نتیجه حاصل از ماستکتومی با حفظ پوست، در از بین بردن بافت سرطانی به اندازه بقیه روش ها ایمن و موثر است.

 

5-لامپکتومی - ماستکتومی جزئی

جراح تومور و  برخی از بافت های اطراف آن را بر می دارد. اگر تحت درمان با این روش قرار بگیرید، به احتمال زیاد باید پس از آن از اشعه درمانی استفاده کنید.

اگر نمی توانید تحت اشعه درمانی قرار بگیرید این روش گزینه مناسبی برای شما نیست. همچنین، اگر باردار هستید، تومورتان بزرگ است یا سرطان بیرون از بافت پستان هم رشد کرده باشد، معمولا لامپکتومی روش مناسبی برای شما نیست.

 

6-جراحی غدد لنفاوی

بخش مهمی از جراحی سرطان پستان شامل بررسی غدد لنفاوی است که بررسی شود آیا سرطان به آنها رسیده است یا خیر. معمولا پزشک این کار را در زمان جراحی اصلی انجام می دهد، اما گاهی اوقات ترجیح می دهد آن را بعدا انجام دهد. دو نوع اصلی جراحی غدد لنفاوی برای سرطان پستان وجود دارد:

دایسکشن غدد لنفاوی زیر بغل –ALND: جراح حدود 10 تا 20 غده لنفاوی را از زیر بازو در می آورد و مورد بررسی قرار می دهد.

بیوپسی غده لنفاوی نگهبان: جراح اولین غدد لنفاوی را که احتمال انتشار سرطان سینه در آنها از همه بالا تر است خارج می کند. احتمال این که این عمل جراحی باعث ایجاد لنف اِدم یا تورم بازو شود نسبت به روش ALND کمتر است.

 

7-بازسازی پستان

بسیاری از زنانی که تحت ماستکتومی قرار می گیرند تصمیم می گیرند پستان خود را بازسازی کنند. برای این منظور می توان از ایمپلنت پستان یا برداشتن بخشی از بافت زیر شکم استفاده کرد.

 

طول مدت بستری

طول مدت اقامت در بیمارستان بستگی به نوع عمل جراحی، نحوه عملکرد بیمار و سلامت عمومی او دارد.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مایوکلینیک»، لامپکتومی ها معمولا به روش سرپایی انجام می شوند. بیمار در یک واحد نظارت کوتاه مدت نگهداری می شود و احتمالا همان روز به خانه برمی گردد.

اگر تحت ماستکتومی یا ALND قرار گرفته باشید احتمالا به مدت 1 یا 2 شب در بیمارستان خواهید بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات