برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عادت های بدی که به دندان ها آسیب می زند

عادت های بدی که به دندان ها آسیب می زند نقش غیر قابل انکار دندان در سلامتی و زیبایی و هزینه های هنگفت دندانپزشکی سبب می شود که پزشکان تحقیقات گسترده ای روی سلامت دندان داشته باشند. تغذیه نقش موثری در حفظ سلامت دندان ها دارد؛ علاوه بر آن باید از عادت های اشتباهی که به دندان ها آسیب می زند اجتناب کرد.
نقش غیر قابل انکار دندان در سلامتی و زیبایی و هزینه های هنگفت دندانپزشکی سبب می شود که پزشکان تحقیقات گسترده ای روی سلامت دندان داشته باشند. تغذیه نقش موثری در حفظ سلامت دندان ها دارد؛ علاوه بر آن باید از عادت های اشتباهی که به دندان ها آسیب می زند اجتناب کرد.
 

جویدن یخ

از آنجا که یخ ماده ای طبیعی و بدون قند است شاید فکر کنید ضرری ندارد. اما جویدن یخ سبب ترک برداشتن دندان و آسیب به مینا و بافت نرم دندان و بروز درد می شود. غذاهای داغ یا سرد منشا دردهای ناگهانی و شدید یا دندان دردهای طولانی شوند. اگر به جویدن یخ عادت دارید، آدامس را جایگزین آن کنید.
 

ورزش کردن بدون حفاظ دندان

در ورزشهایی که احتمال برخورد در آنها زیاد است مثل فوتبال، هاکی، ورزش های رزمی و... خطر آسیب دیدن دندان ها خیلی زیاد است. بنابراین هرگز بدون حفاظ دندان وارد بازی نشوید. حفاظ دندان قطعه ای از جنس پلاستیک است که دندان های ردیف بالا را محافظت می کند.
 

شیشه شیر

کودکانی که همزمان با رفتن به رختخواب شیشه آب میوه، شیر یا شیرخشک دست می گیرند دندان هایشان در معرض پوسیدگی زودرس قرار خواهد گرفت. بعضی کودکان عادت دارند با شیشه در دهان به خواب بروند و در این حالت دندان ها در مایعی قندی غوطه ور می ماند. موقع خواب چیزهای خوراکی را از کودک خود دور کنید.
 

پیرسینگ زبان


سوراخ کردن زبان و کاشتن گل های میخی و نگین روی آن، یکی از مهمترین دلایل آسیب به دندان ها می باشد. معمولا سوراخ زبان سبب بروز عفونت و خونریزی می شود؛ به علاوه بهداشت لثه ها در معرض خطر قرار می گیرد. سایش فلز و دندان نیز به لثه ها آسیب زده و ممکن است باعث از دست دادن دندان ها شود. استفاده از نگین روی دندان ها نیز از طرف دندانپزشکان منع شده است.
 

دندان قروچه

دندان قروچه که معمولا ناشی از استرس و اختلال خواب است در طول زمان به دندان ها آسیب می زند. اجتناب از غذاهای سفت در طول روز، درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش می دهد. استفاده از محافظ دهان هنگام خواب نیز یکی از توصیه های پزشکان برای پیشگیری از آسیب دندان هاست.
 

آب نبات سرماخوردگی

صرف اینکه این آبنبات ها در داروخانه ها به فروش می رسند دلیل بر بی ضرر بودنشان نیست. بیشتر آبنبات های سرماخوردگی، قندی هستند و بسیار مهم است که پس از مصرف آنها دندان ها را مسواک بزنید. فرقی نمی کند آبنبات سرماخوردگی باشد یا هر شکلات دیگری، قند موجود در آبنبات با پلاک پوشش دهنده دندان واکنش داده و باکتریهای موجود در پلاک، قند را به اسید تبدیل کرده و باعث خوردگی مینای دندان می گردد. نتیجه آنکه دندان ها سوراخ می شوند!
 

پاستیل

پاستیل به دندان می چسبد و ساعت ها دندان در معرض ماده قندی قرار می گیرد. اگر به خوردن پاستیل عادت دارید توصیه می کنیم آن را در خلال خوردن وعده غذایی میل کنید، تولید بزاق حین غذا خوردن افزایش می یابد و پاستیل و اسید تولید شده از آن بهتر از دهان حل خواهد شد. پس از خوردن پاستیل مسواک زدن را فراموش نکنید.
 

نوشابه و آبمیوه های مصنوعی

یک بطری کوچک نوشابه حاوی 11 قاشق شکر است. به علاوه اسید فسفریک و اسید سیتریک موجود در آن به دندان ها آسیب می زند. نوشیدنی های بدون الکل شاید دریافت قند بالایی نداشته باشند اما ممکن است حتی اسید بیشتری به فرم شیرین کننده های مصنوعی داشته باشند که بسیار برای دندان مضرند.
 

استفاده ابزاری از دندان

باز کردن درب بطری یا بسته بندی پلاستیکی با دندان شاید راحت بنظر برسد اما عادتی است که دندانپزشکان بشدت منع می کنند. استفاده از دندان بعنوان یک ابزار ممکن است باعث ترک برداشتن یا خرد شدن آنها شود. دندان فقط برای جویدن و خوردن طراحی شده است!
 

نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا حاوی قند بالایی هستند و نوشیدن آنها حجم اسید دهان را بالا برده و مینای دندان را در معرض پوسیدگی قرار می دهد. بهترین راه برای تامین آب بدن پس از ورزش، نوشیدن آب های بدون قند و کالری است.
 

آب میوه

اگرچه آب میوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است اما متاسفانه قند بالایی نیز دارد. بعضی میوه ها حتی مقدار قندشان با نوشابه ها برابری می کند. مثلا نوشابه پرتقالی در مقایسه با آب پرتقال تنها 10 گرم قند بیشتر دارد. میوه ها یطور طبیعی شیرین هستند بنابراین بدنبال آب میوه هایی باشید که قند افزوده نداشته باشند. حتی می توانید با اضافه کردن آب به آب میوه آن را رقیق کرده و از اثر تخریبی قند بکاهید.
 

چیپس و دیگر غذاهای  حاوی نشاسته

باکتریهای موجود روی پلاک دندان نشاسته را به اسید تبدیل می کنند. این اسید در 20 دقیقه بعدی به دندان حمله می کند؛ زمان حمله حتی طولانی تر هم خواهد شد اگر غذا بین دندان گیر کرده باشد یا عادت به ریزه خواری داشته باشید. نخ دندان کشیدن بهترین توصیه در این مورد است.
 

اسنک ها (خوراکی های سرپایی)

اسنک ها نسبت به وعده های غذایی اصلی، بزاق کمتری در دهان تولید می کنند. در نتیجه خرده های غذا مدت زمان بیشتری در دهان باقی می مانند. از مصرف بیش از حد اسنک در طول روز پرهیز کنید و اسنک هایی انتخاب کنید که قند کمتری دارند مثل برش های هویج که هم طبیعی و کم قند است و هم برای سلامت دندان ها مفید.
 

جویدن مداد

جویدن مداد مثل جویدن یخ ممکن است باعث ترک خوردن یا شسکتن دندان شود. وقتی نیاز به جویدن چیزی دارید، آدامس های بدون قند بهترین گزینه است. جویدن آدامس، جریان بزاق را افزایش می دهد که خود عامل استحکام دندان و محافظت از مینای دندان در برابر اسید است.
 

نوشیدن قهوه

رنگ تیره و اسید قهوه باعث زردرنگ شدن دندان در طول زمان خواهد شد. خوشبختانه روش های متعددی برای خلاص شدن از جرم دندان وجود دارد. کافیست به دندان پزشک خود مراجعه کنید.
 

سیگار

سیگار و سایر محصولات تنباکو باعث پوسیدگی دندان و حتی افتادن در آنها بدلیل بیماری لثه می شوند. سرطان دهان، لب و زبان از نتایج مصرف تنباکوست. اگر تنها بدنیال یک دلیل برای ترک سیگار هستید، به لبخند خود فکر کنید!
 

پرخوری

در رژیم غذایی افرادی که پرخوری می کنند شیرینی جات سهم بالایی دارند و این به معنای آسیب بیشتر به دندانهاست. پرخوری و پرخوری عصبی حتی شانس پوسیدگی دندان ها را بیشتر نیز می کنند. پرخوری عصبی مشکلات سلامت زیادی برای فرد ایجاد می کند. اسیدهای قوی که در استفراغ این افراد وجود داردباعث پوسیدگی دندان و شکنندگی آنها می شود. این اسیدها تنفس فرد را نیز سخت می کنند. اگر پرخوری عصبی دارید حتما با پزشک مشورت کنید.
 

مکیدن شصت

کودکانی که پس از شروع رویش دندان های دائمی عادت به مکیدن انگشت دارند، بین سنین 5 تا 6 سال، باعث بروز تغییرات دائمی در دندان ها و استخوان فک می شوند. بخصوص مکیدن شصت باعث انحراف دندان ها می گردد. این انحراف مشکلات زیادی به دنبال می آورد؛ از اشکال در جویدن تا مشکلات تنفس و...
 

مکیدن لیمو

کسانی که عادت به مکیدن لیمو دارند، دندان های خود را در معرض آسیب قرا می دهند. لیمو بسیار اسیدی است و برای مینای دندان خطرناک. تکرار این کار باعث پوسیدگی مینای دندان خواهد شد.
 

محکم مسواک نزنید

مسواک زدن منظم دندان ها بخشی از برنامه سلامت دهان و دندان است اما مسواک زدن نباید سخت و سفت انجام شود. مسواک زدن با شدن زیاد ممکن است باعث آسیب مینای دندان، تحریک لثه ها، حساس کردن دندان ها به سرما و حتی سوراخ شدن دندان ها شود. برای پیشگیری از این اتفاقات بهتر است مسواک نرم بخرید، یعنی نه آنقدر سفت که آسیب بزند و نه آنقدر نرم که جرم ها را از بین نبرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات