برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش های درمان حساسیت دندان

روش های درمان حساسیت دندان «حساسیت دندان» از شایع ترین علل مراجعه مردم به دندان پزشک ها است؛ درد موقت و تیر کشنده ای که با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، خوردن و آشامیدن بروز می کند. این درد آنقدر آزار دهنده است که هربار می خواهید چیزی بخورید به یاد این درد می افتید و لذت خوردن را فراموش می کنید.
«حساسیت دندان» از شایع ترین علل مراجعه مردم به دندان پزشک ها است؛ درد موقت و تیر کشنده ای که با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، خوردن و آشامیدن بروز می کند. این درد آنقدر آزار دهنده است که هربار می خواهید چیزی بخورید به یاد این درد می افتید و لذت خوردن را فراموش می کنید.
به گزارش «بهپو»، وقتی مینای دندان از بین می رود یا ریشه دندان به دلیل پوسیدگی ظاهر می شود، دندان ها حساس می شوند. البته ترک خوردن، شکستگی، بروز حفره در دندان و انجام اعمال دندان پزشکی روی دندان نظیر پر کردن هم می تواند باعث حساسیت دندان ها شود. اما نگران نباشید؛ راه هایی وجود دارد که به کاهش حساسیت دندان ها کمک می کند. اصلاح شیوه مسواک زدن، مصرف کمتر نوشیدنی های اسیدی و شیرین و استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت از جمله این روش هاست. در ادامه پیشنهادهای دیگری هم برایتان داریم.
 
قبل از اینکه به عوامل حساسیت دندانی اشاره کنیم، بهتر است درباره دندان هایمان بیشتر بدانیم. دندان با یک لایه محافظ بیرونی به نام «مینا» پوشیده شده است. زیر مینا لایه ای از «عاج» وجود دارد. وقتی مینای دندان از بین می رود، مصرف مواد غذایی داغ، سرد، شیرین و اسیدی باعث بروز حساسیت می شود؛ زیرا این مواد وارد مجراهای ریز عاج می شوند و اعصاب زیر آن را تحریک می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، احساس می کنید ناگهان دردی شدید دندانتان را فرا گرفته است. این درد ممکن است چند لحظه تا چند ساعت ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بررسی علل و درمان حساسیت دندان
 

با ملایمت مسواک بزنید

خشن مسواک زدن نه تنها دندان ها را تمیزتر نمی کند، بلکه حساسیت دندانی هم ایجاد می کند. این کار باعث عقب نشینی لثه می شود، اعصاب لثه را نمایان می کند و دندان درد را به دنبال دارد. سخنگوی انجمن دندانپزشکی امریکا می گوید: «می بایست از مسواک های نرم با مهر استاندارد کیفیت کالا استفاده کنید.» روزانه دو بار با حرکت های نرم بالا و پایین –نه چپ و راست- دندان های خود را مسواک بزنید. او در ادامه می گوید: « سعی کنید به جای خراشیدن دندان ها، آنها را ماساژ دهید. تا زمانی که روزی دو بار به این شیوه و به مدت دو دقیقه مسواک می زنید، از حساسیت دندانی در امان خواهید بود.»
 

از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید

خمیر دندان های ضد حساسیت دارای ترکیباتی هستند که در برابر انتقال حساسیت از دندان به اعصاب مقاومت می کنند. اگر روزانه دو بار از آنها استفاده کنید، ظرف چند هفته متوجه کمتر شدن حساسیت خواهید شد. موسسه سلامت دندان انگلیس می گوید: «خمیر دندان ضد حساسیت را مستقیم به قسمت های بسیار حساس دندان بمالید.»
 

دهانشویه های فلورایدی مصرف کنید

فلوراید موجود در دهانشویه های موجود در بازار موجب تقویت مینای دندان می شود و دندان ها را در برابر حساسیت محافظت می کند. دندانپزشکان می گویند: «علاوه بر این، فلوراید از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند؛ که این عوامل هم در ابتلا به حساسیت دندانی موثر هستند.» تنها کافی است روزانه یک بار پس از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید.
 

از نوشیدنی های اسیدی پرهیز کنید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مینای دندان را از بین می برند و احتمال حساسیت دندانی و پوسیدگی را افزایش می دهند. همچنین موجب عقب نشینی لثه می شوند و اعصاب را نمایان می کنند. نوشابه های کربنات دار، مرکبات و آبمیوه آنها همه اسیدی هستند؛ بهتر است آنها را همراه غذا میل کنید و پس از صرف این میوه ها شیر یا آب بنوشید  تا از شدت اسیدیته آنها کاسته شود. سعی کنید بعد از خوردن میوه، مسواک زدن را حداقل سی دقیقه به تاخیر بیندازید؛ زیرا اسید، مینای دندان را ضعیف می کند و زود مسواک زدن به آن آسیب می رساند.
 

بلیچینگ را فراموش کنید

سفید کننده های خانگی و سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی، هر دو موجب حساسیت موقت دندانی می شوند. دندانپزشک ها توصیه می کنند: «اگر دندان های حساسی دارید و می خواهید آنها را سفید کنید، مشکل خود را با دندانپزشک در میان بگذارید.» اگر دندانتان حساس است، سفید کردن دندان به شما پیشنهاد نمی شود.
 

از محافظ دندان استفاده کنید

اگر مبتلا به دندان قروچه هستید، احتمال از بین رفتن مینای دندان و حساسیت دندانی در شما بیشتر می شود. بعضی ها موقع خواب دندان قروچه می کنند، به این افراد توصیه می شود مشکل خود را با دندانپزشک در میان بگذارند. برای این افراد محافظ دندان –نایت گارد- تجویز می شود که هنگام خواب شبانه روی دندان ها قرار داده می شود و از سایش دندان ها روی هم جلوگیری می کند.
 

به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر حساسیت شدید دندانی دارید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. روش هایی مانند درمان با ژل فلوراید – که غلظت آن بالاتر از محصولات بدون نسخه موجود در بازار است- کاشت، پر کردن یا روکش کردن به پوشاندن ناحیه حساس دندان کمک می کند. در موارد شدید پیوند لثه -برداشتن بافت لثه از قسمتی و پیوند زدن در قسمت عقب نشینی کرده- درمان موثری است یا در صورتی که درد شدید داشته باشید از عصب کشی برای خارج کردن عصب استفاده می شود. اما به خاطر داشته باشید این روش ها آخرین انتخاب های درمانی هستند و در صورت موفق نبودن بقیه روش های درمانی انجام می شوند.
 

از دندانپزشک نترسید

«اوری دی هلث» در این باره می نویسد: «اگر دندان هایتان حساس هستند و هیچ چیز به بهتر شدن شما کمک نمی کند، بهترین راه ملاقات با دندانپزشک است. اگر با خوردن آب سرد اذیت می شوید و نمی دانید علت حساسیت به سرما چیست، به آن بی اعتنایی نکنید. حساسیت دندانی هشداری برای مشکلات جدی تر مثل شکستگی، از بین رفتن دندان پر شده، نمایان شدن اعصاب دندان یا بیماری های لثه است. به علت آن توجه کنید و آن را به پزشک گزارش دهید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات