برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

15 تصور غلط و درست درباره پوسیدگی دندان

15 تصور غلط و درست درباره پوسیدگی دندان اکثر افراد اطلاعات زیادی در مورد تصورهای غلط و حقایق مربوط به پوسیدگی دندان ندارند. آگاهی از این تصورات غلط و حقایق نقش مهمی در محافظت از دندان‌ها و داشتن یک لبخند زیبا دارند.
احتمالا از همان دوران کودکی با توصیه هایی روبرو شده اید که به شما یاد می دادند برای پیشگیری از پوسیدگی دندان چه کار کنید؛ اما اکثر افراد اطلاعات زیادی در مورد تصورهای غلط و حقایق مربوط به پوسیدگی دندان ندارند. آگاهی از این تصورات غلط و حقایق نقش مهمی در محافظت از دندان‌ها و داشتن یک لبخند زیبا دارند. به همین دلیل در ادامه این مقاله به 15 مورد از مهم‌ترین تصورهای غلط و حقایق مربوط به پوسیدگی دندان اشاره می‌کنیم.

1. تصور غلط: قند یا شکر تنها چیزی است که باعث پوسیدگی دندان می‌شود. حقیقت این است که اسید تولیدشده از طریق باکتری‌های موجود در دهان دلیل پوسیدگی‌هاست. هر کربوهیدراتی که می‌خوریم، می‌تواند این فرایند را آغاز کند. علاوه بر قند، برنج، سیب‌زمینی، نان، میوه‌ها و سبزی‌ها نیز در پوسیدگی دندان سهیم هستند.

2. حقیقت: اسید باعث پوسیدگی دندان می‌شود. غذاهای اسیدی می‌توانند لایه بیرونی دندان (مینای دندان) را تجزیه کنند، می‌توانند دندان‌ها را ضعیف کنند و احتمال پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهند. باکتری‌هایی که مسئول پوسیدگی دندان هستند اسیدهایی را تولید می‌کنند و خوردن غذاهای اسیدی در طول روز (مانند آب‌میوه و نوشیدنی‌های گازدار) این فرایند را تشدید می‌کند. پس غذاهای اسیدی را یشناسید و پس از صرف آنها دندان هایتان را بشویید.

3. تصور غلط: کودکان در مقایسه با بزرگسال‌ها بیشتر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. فلوراید موجود در آب خوراکی باعث شده است که در طی 20 سال گذشته میزان پوسیدگی دندان در کودکان مدرسه‌ای تا 50 درصد کاهش یابد. علاوه بر این میزان پوسیدگی دندان در سالمندان در حال افزایش است، چون داروهای مصرفی آن‌ها باعث خشک شدن دهان می‌شوند. بزاق دهان از دندان‌های شما محافظت می‌کند و مصرف دارو می‌تواند آن را کاهش دهد.

4. تصور غلط: قرار دادن قرص آسپیرین در کنار دندان باعث تسکین درد دندان می‌شود. برای تسکین درد باید قرص آسپیرین را ببلعید. ازآنجا که آسپیرین اسیدی است، قرار دادن آن در کنار دندان می‌تواند باعث سوزاندن بافت لثه و زخم دردناکی در اطراف دندان شود.

5. تصور غلط: همه دندان‌های پرکرده نیاز به پرکردن دوباره دارند. مواد پرکننده دندان عمر متوسط معینی دارند. اما طول عمر متوسط این مواد به مواردی همچون سائیدگی دندان و بهداشت دهانی نیز بستگی دارند. اگر مراقب دندان‌های خود باشید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، احتمال بروز مشکلات دندانی در شما کمتر می‌شود و طول عمر متوسط مواد پرکننده نیز افزایش می‌یابد.

6. تصور غلط: در صورت ابتلا به پوسیدگی دندان متوجه آن می‌شوید. بعضی از اوقات متوجه پوسیدگی دندان خود می‌شوید، اما در این هنگام بخش بزرگی از دندان شما دچار پوسیدگی شده است، بنابراین توصیه می‌شود که پیش از بیشتر شدن پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنید تا از طریق عکس گرفتن دندان و معاینه مانع بیشتر شدن پوسیدگی و درد ناشی از آن شود.

7. حقیقت: زمانی که یک‌دندان درمان می‌شود، پوسیدگی متوقف می‌شود. وقتی‌که دندانپزشک شما سوراخ دندان را پر می‌کند، پوسیدگی این ناحیه از دندان متوقف می‌شود؛ اما اگر مراقب دندان خود نباشید، امکان شروع یک پوسیدگی جدید وجود دارد.

8. حقیقت: احتمال بروز پوسیدگی‌ها در بین دندان‌ها بیشتر است. باکتری‌ها می‌توانند درجاهایی از دندان پنهان شوند که امکان مسواک زدن آن‌ها یا استفاده از نخ دندان برای آن‌ها وجود ندارد، بنابراین چنین نقاطی بیشتر در معرض پوسیدگی هستند. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از پوسیدگی در چنین نقاطی از دهان‌شویه استفاده کنید.

9. تصور غلط: دندان‌قروچه و به هم سائیدن دندان‌ها می‌تواند به پوسیدگی منجر شود. گرچه چنین ادعایی یک تصور غلط است، اما خطی از واقعیت را هم در خود دارد. پوسیدگی‌ها اصولا ناشی از باکتری‌های تولیدکننده اسید هستند. اما دندان‌قروچه و به هم سائیدن دندان‌ها از بدترین کارهایی است که یک فرد با دندان‌های خود انجام می‌دهد. جویدن غذاها فشار بسیارکمی به دندان‌ها وارد می‌کند، اما دندان‌قروچه باعث می‌شود که فشار بسیار زیادی روی دندان‌ها وارد آید. این برخورد شدید دندان‌ها باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود و درنتیجه دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیرتر سازد. علاوه بر این، این کار باعث عقب رفتن لثه و مشخص شدن ریشه دندان می‌شود.

10. تصور غلط: فاصله میان دندان‌ها باعث پوسیدگی می‌شود. امکان تمیز نگه‌داشتن دندان‌های با فاصله بیشتر آسان‌تر است، بنابراین مادامی‌که غذاها در این فاصله‌ها گیر نکنند امکان پوسیدگی وجود ندارد، البته باید مراقب دندان‌های با فاصله کم هم باشید. امکان گیرکردن غذاها در میان این دندان‌ها بیشتر است و در صورت تمیز نشدن آن‌ها امکان پوسیدگی وجود دارد.

11. حقیقت: ترک خوردن و لب ‌پر شدن دندان باعث پوسیدگی می‌شود. این عارضه‌ها در دندان می‌توانند به محیطی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند و اگر امکان تمیز کردن آن‌ها وجود نداشته باشد، احتمال پوسیدگی افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از پوسیدگی در چنین نقاطی از دهان‌شویه فلورایددار استفاده کنید.

12. تصور غلط: حساسیت در دندان به این معنا است که دچار پوسیدگی دندان هستید. بعضی از پوسیدگی‌ها باعث حساسیت دندان‌ها به سرما و شیرینی می‌شوند، اما تمام پوسیدگی‌ها این‌گونه نیستند. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث حساسیت دندان‌های شما شوند.

13. تصور غلط: پوسیدگی‌ها تنها دلیل برای روت کانال (عصب‌کشی) هستند. اگر عصب درون یک‌دندان آسیب‌دیده باشد، مجبور به انجام روت کانال هستید. یک پوسیدگی پر نشده می‌تواند فرد را مجبور به انجام روت کانال کند، همان‌طور که مواردی همچون به هم دندان‌قروچه و برهم فشردن آن‌ها نیز به آسیب به دندان منجر می‌شوند.

14. تصور غلط: نوزادان دچار پوسیدگی دندان نمی‌شوند. دندان‌های نوزادان هم دچار پوسیدگی دندان می‌شود و عدم درمان این پوسیدگی می‌تواند باعث بروز پوسیدگی در دیگر دندان‌ها شود.

15. حقیقت: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید مسواک بزنید و از نخ دندان و دهان‌شویه هم استفاده کنید. قطعا پیشگیری بهترین راه‌حل است. روزی دوبار دندان‌ها را با خمیردندان فلورایددار بشویید، هرروز از نخ دندان استفاده کنید و دهان خود را با دهانشویه بشویید. اگر هرروز باکتری‌ها را از دهان خود بزدایید، دچار پوسیدگی دندان نمی‌شوید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات