برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تقویت حافظه با مصرف ماهی

تقویت حافظه با مصرف ماهی غذاهای دریایی غنی از اسیدهای چرب اُمگا3 به تقویت حافظه و احیای مجدد سلول‌های مغزی کمک می‌کنند. به گفته محققان، مصرف حداقل یک بار در هفته غذاهای دریایی یا سایر غذاهای حاوی اسیدهای چرب اُمگا۳ از مغز در برابر مشکلات فکری و از بین رفتن حافظه مرتبط با افزایش سن محافظت می‌کند.
غذاهای دریایی غنی از اسیدهای چرب اُمگا3 به تقویت حافظه و احیای مجدد سلول‌های مغزی کمک می‌کنند. به گفته محققان، مصرف حداقل یک بار در هفته غذاهای دریایی یا سایر غذاهای حاوی اسیدهای چرب اُمگا۳ از مغز در برابر مشکلات فکری و از بین رفتن حافظه مرتبط با افزایش سن محافظت می‌کند. از بین رفتن حافظه و مشکلات فکری ناشی از افزایش سن در شرکت‌کنندگان تحت مطالعه که کمتر از یک بار در هفته غذای دریایی خورد بودند، در مقایسه با افرادی که حداقل یکبار در هفته غذای دریایی مصرف کرده بودند، با سرعت بیشتری کاهش یافته بود.

به گزارش WebMD، مارتا کلر موریس، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این مطالعه به ما نشان می‌دهد در حالی‌که توانایی‌های شناختی به طور طبیعی در پی فرایند افزایش سن کاهش می‌یابند، می‌توان با انجام اقداماتی روند این فرایند را آهسته کرد.» محققان این مطالعه به طور میانگین به مدت ۵ سال، ۹۱۵ فرد را با میانگین سنی 4/81 سال مطالعه کردند. در زمان ثبت‌نام این مطالعه، هیچ یک از افراد دارای علائم زوال عقل نبودند. در طول این مدت، هر فرد هر ساله از لحاظ توانایی‌های شناختی در پنج ناحیه حافظه ضمنی، حافظه کار، حافظه معنایی، توانایی دیداری - مکانی و سرعت ادراک تحت تست های استاندارد قرار می گرفتند.

گروه تحت مطالعه هر سال پرسشنامه مربوط به تنوع مصرف غذا را پر می‌کردند. بدین ترتیب محققان می‌توانستند میزان مصرف غذاهای دریایی گزارش شده را توسط هر شرکت کننده با توجه به تغییر در توانایی‌های شناختی‌شان که با تست‌ها اندازه‌گیری می‌شد، مقایسه کردند.

این پرسشنامه شامل چهار نوع غذای دریایی بود: ساندویچ ماهی تن، استیک ماهی، کیک ماهی و ساندویچ ماهی. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که حداقل هر هفته یکی از غذاهای دریایی مذکور را می‌خوردند و گروهی که هر هفته کمتر از یکی از غذاهای فوق را می‌خوردند.

افرادی که غذاهای دریایی بیشتری می‌خوردند، میزان کاهش در حافظه معنایی‌شان که مربوط به حافظه اطلاعات کلامی است، بسیار کمتر بود، همچنین یافته‌ها نشان داد روند کاهش در تست سرعت ادراکی‌شان یا توانایی مقایسه سریع حروف، اشیاء و الگوها نیز آهسته‌تر بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات