برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواید نوشتن با دست - به جای تایپ کردن بنویسید

فواید نوشتن با دست - به جای تایپ کردن بنویسید در جهان تکنولوژی محور امروز که پر از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌هاست، جای هیچ شگفتی نیست اگر با کودکانی مواجه شویم که کار کردن با صفحه‌کلید را راحت‌تر از نوشتن با دست می‌دانند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که بنا به دلایلی نوشتن با دست بهتر از استفاده ازصفحه کلید است.
در جهان تکنولوژی محور امروز که پر از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌هاست، جای هیچ شگفتی نیست اگر با کودکانی مواجه شویم که کار کردن با صفحه‌کلید را راحت‌تر از نوشتن با دست می‌دانند. در بسیاری از مدارس ایالت‌های آمریکا نوشتن مطالب با دست از برنامه درسی حذف‌شده است و دانش آموزان برای تایپ کردن و مرتب کردن یادداشت‌های خود باید از لپ‌تاپ استفاده کنند. استفاده از لپ‌تاپ کار یادداشت‌برداری را آسان‌تر می‌کند و با این روش دانش آموزان می‌توانند اطلاعات موردنیاز در این یادداشت‌ها را زودتر پیدا کنند و در اختیار دیگر هم‌کلاسی‌های خود قرار دهند. باوجوداین، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که بنا به دلایلی نوشتن با دست بهتر از استفاده ازصفحه کلید است. در ادامه به دلایل مطرح‌شده در این تحقیق‌ها اشاره می‌کنیم:

تقویت مهارت‌های شناختی: نوشتن با دست یکی از ابزارهای اساسی برای رشد مهارت‌های شناختی در کودکان است. بنا بر نتایج چندین تحقیق کودکانی که با دست خود نامه می‌نویسند در مقایسه با کودکانی که از شیوه‌های مکانیزه استفاده می‌کنند سریع‌تر نامه نوشتن را یاد می‌گیرند. برخلاف تایپ کردن، نوشتن با دست به ترکیبی از مهارت‌ها بصری، حرکتی و شناختی نیاز دارد که بخش اساسی در فرایند یادگیری است. تمرین نوشتن با دست نه‌تنها باعث یادگیری بهتر حروف می‌شود، بلکه باعث بهبود بیان فرد و همچنین شکل‌گیری ایده در او می‌شود. این مزیت نوشتن تنها محدود به کودکان نمی‌شود، بلکه بزرگ‌ترها نیز می‌توانند با بهبود مهارت‌های نوشتن خود باعث تقویت مهارت‌های شناختی شوند.

افزایش تمرکز: به هنگام نوشتن با دست بخش خاصی از مغز به نام سیستم فعال‌کننده مشبک تحریک می‌شود. این سیستم مانند فیلتری در برابر تمام اطلاعات حسی دریافت شده از محیط عمل می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام‌یک از اطلاعات مهم هستند و چه اطلاعاتی را باید نادیده گرفت. ازآنجایی‌که نوشتن با دست به تحریک شدن این بخش از مغز کمک می‌کند، درنتیجه باعث افزایش تمرکز فرد در حین انجام وظایف مختلف می‌شود.

بهبود حافظه: محققان روانشناس دانشگاه کالیفرنیا آمریکا در چندین تحقیق دو گروه از دانش آموزان را موردبررسی قراردادند. در یک گروه دانش‌آموزانی قرار داشتند که برای یادداشت‌برداری از لپ‌تاپ استفاده می‌کردند. در گروه دیگر دانش آموزان از دفترچه یادداشت استفاده می‌کردند. تحقیق‌های این محققان نشان داد که دانش آموزان گروه اول بدون هیچ پردازش ذهنی اطلاعات تنها مطالب را کلمه به کلمه تایپ می‌کردند. اما دانش آموزان گروه دوم که از دفترچه یادداشت استفاده می‌کردند از توانایی بهتری برای حفظ کردن اطلاعات برخوردار بودند و می‌توانستند اطلاعات را بهتر بفهمند و به ذهن خود بسپارند. بنا بر نتایج این تحقیق‌ها نوشتن با دست منجر به یادگیری واقعی بهتر و همچنین یادگیری مفهومی می‌شود و شیوه موثرتری برای حفظ کردن اطلاعات است. نوشتن با دست نه‌تنها باعث بهبود حافظه جوانان می‌شوند، بلکه یکی از راه‌های مفید برای بهبود حافظه افراد مسن است.

فعال کردن ذهن‌های پیر: زمانی که پا به سن می‌گذاریم با ناتوانی‌های فیزیکی و ذهنی در خود مواجه می‌شویم. بروز این ناتوانی‌ها و مشکلات یک بخش طبیعی از فرایند پیر شدن است و اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از این ناتوانی‌ها جلوگیری کرد، اما با روش‌هایی می‌توان سرعت تاثیر این ناتوانی‌ها را کاهش داد. محققان دانشگاه ادینبورگ در تحقیقی تاثیر تحریک فکری را روی حافظه و درک موردبررسی قراردادند. بنا بر نتایج این تحقیق افراد مسن‌تری که به‌طور منظم وظایف تحریک‌کننده فکری و عقلی انجام می‌دهند در مقایسه با دیگران از استدلال، قضاوت و توانایی‌های شناختی بهتری برخوردارند. یادگیری خط شکسته و تمرین منظم این نوع از خط یک تمرین ذهنی خوب برای بزرگسالان است تا با آن ذهن خود را تیز و فعال نگه‌دارند و تمرکز و توجه خود را افزایش دهند.

بهبود خلاقیت: خلاقیت مستلزم تحلیل، درک، بینش و حفظ کردن است. نوشتن با دست باعث درک عمیق‌تر شما از موضوع مربوطه می‌شود و یک رویکرد سازمان‌یافته برای برقراری ارتباط است. در سال‌های اخیر، محققان علوم شناختی و علوم اعصاب در تحقیق‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که میان خلاقیت و نوشتن با دست پیوندی وجود دارد. محققان دانشگاه واشنگتن در تحقیقی اثرات نوشتن با دست و استفاده از صفحه‌کلید را در میان دانش آموزان موردبررسی قراردادند. بنا بر نتایج این تحقیق کودکانی که از دفترچه یادداشت استفاده می‌کردند می‌توانستند در یک مدت‌زمان کمتر متن‌هایی را بنویسند که تعداد کلمات آن‌ها بیشتر بود. محققان این تحقیق با انجام تصویربرداری‌های مختلف از مغز دریافتند که میان نوشتن با دست و خلق ایده رابطه‌ای وجود دارد. علاوه براین، افرادی که دست خط بهتری داشتند در مقایسه با دیگر افراد خلاقیت بیشتری از خود نشان دادند.

تقویت توانایی مغز در ترتیب و ارزیابی رویدادها: توانایی مغز در مرتب کردن رویدادها و ارزیابی آن‌ها از توانایی‌های است که بدون آن‌ها حتی در انجام ساده‌ترین وظیفه‌ها نیز دچار مشکل خواهیم بود. برای مثال، افرادی که از مشکل ترتیب یا توالی (مرتب کردن رویدادها) رنج می‌برند قادر به فهم توالی منطقی یک داستان نیستند. به‌عبارت‌دیگر، این افراد نمی‌دانند که اول و آخر داستان چه شده است و به‌نوعی کل داستان برای آن‌ها نامفهوم است. ازآنجایی‌که هر حرف حروف الفبا باید در جای خاص خود در یک کلمه قرار بگیرد نوشتن با دست به فرد کمک می‌کند تا مهارت توالی خود را حفظ کند. علاوه بر این، نوشتن با دست به بهبود مهارت‌های فضایی کمک می‌کند.

ایجاد احساس آرامش: برای نوشتن هر حرف یک کلمه و هر کلمه یک جمله به مهارت و میزان خاصی از آراستگی نیاز است. هنگامی که یک متن را با دست می‌نویسیم بخش‌هایی از بدن ما درگیر می‌شوند و همین درگیر شدن بخش‌های مختلف بدن منجر به ایجاد احساس آرامش می‌شود. به عبارت دیگر، نوشتن با دست یا خوشنویسی راهی برای ایجاد احساس آرامش در فرد است. علاوه براین، بعضی از افراد از خوشنویسی به عنوان ابزاری برای ابراز خود استفاده می‌کنند./
* به نقل ازMedindia

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات