برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 علت عرق کردن در خواب

8 علت عرق کردن در خواب از جمله شکایاتی که پزشکان از بیمارانشان می شنوند، تعریق شبانه است. تعریق شبانه به معنای تعریق زیاد در زمان خواب است. علل مختلفی برای تعریق شبانه وجود دارد. برای پیدا کردن دلیل، پزشک سوابق سلامت شما را بررسی کرده و دستور آزمایشات تشخیصی می دهد. از شایع ترین علل تعریق شبانه می توان به 8 مورد زیر، اشاره کرد.
از جمله شکایاتی که پزشکان از بیمارانشان می شنوند، تعریق شبانه است. تعریق شبانه به معنای تعریق زیاد در زمان خواب است.
اگر زیاد لباس پوشیدید یا اتاق بیش از حد گرم باشد، عرق کردن حین خواب طبیعی است. تعریق شبانه واقعی یعنی شعله ور شدن حین خواب و تعریق زیاد که باعث خیس شدن لباس ها و ملافه ها می گردد و ربطی هم به گرم بودن محیط اطراف ندارد.
توجه به این نکته مهم است که تشخیص شعله ور شدن (گرمی و قرمزی صورت یا بدن) از تعریق شبانه ممکن است سخت باشد.
علل مختلفی برای تعریق شبانه وجود دارد. برای پیدا کردن دلیل، پزشک سوابق سلامت شما را بررسی کرده و دستور آزمایشات تشخیصی می دهد. از شایع ترین علل تعریق شبانه می توان به 8 مورد زیر، اشاره کرد:
 
بیشتر بخوانید: 8 علت عرق کردن
 
1- یائسگی: بسیاری از خانم ها در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی، داغ شدن و تعریق زیاد می شوند. به همین دلیل ممکن است در خواب نیز گرگرفتگی و تعریق شدید در بدنشان ایجاد شود.

2- هایپرهیدروزیس آیدیوپاتیک: تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس بیماری که بدن به شدت و بدون هیچ علت مشخصی تولید عرق می کند. تولید عرق بیشتر در ناحیه کف دست، کف پا یا زیر بغل بوده و این نواحی همیشه خیس است.
 
3- عفونت ها: توبرکولوزیس، عفونتی است که اغلب باعث تعریق شبانه می شود. عفونت های باکتریایی دیگر مثل اندوکاردیتیس (التهاب عروق قلب)، استئومیلیت (التهاب استخوان ها) و دمل های چرکی نیز با تعریق شبانه در ارتباطند. تعریق شبانه از علائم عفونت اچ.آی.وی نیز است.

4- سرطان ها: تعریق شبانه از علائم اولیه برخی سرطان هاست. شایع ترین نوع سرطان که با تعریق شبانه در ارتباط است، سرطان لنفوم می باشد. با این حال کسانی که سرطان دارند اما اطلاعی از آن ندارند، علائم دیگری چون کاهش وزن و تب بدون دلیل نیز دارند.

5- داروها: مصرف برخی داروها عوارضی چون تعریق شبانه دارد. داروهای ضد افسردگی از جمله شایع ترین داروهای با عوارض تعریق شبانه اند. 8 تا 22 درصد از کسانی که داروهای افسردگی مصرف می کنند، تعریق شبانه دارند. سایر داروهای اعصاب و روان نیز ممکن است ایجاد تعریق شبانه کنند. داروهای کاهنده تب مثل استامینوفن و آسپرین نیز گاهی عوارضی چون تعریق شبانه دارند. البته فهرست داروهایی که تعریق شبانه از عوارض آنهاست، بیش از این است. مثل داروهای تنظیم کننده هورمون ها در هورمون درمانی و داروهای کاهنده قند خون که دارای عامل هایپوگلیسمی هستند.

6- هایپوگلیسمی: کاهش قند خون یا هایپوگلیسمی می تواند باعث تعریق شبانه شود. کسانی که انسولین مصرف می کنند (تزریقی و خوراکی) ممکن است در طول خواب دچار هایپوگلیسمی و تعریق شبانه شوند.
7- اختلالات هورمونی: فئوکروموسیتوم، سندرم کارسینوئید و پرکاری تیروئید از جمله بیماری های غدد بدن هستند که تعریق شبانه و گرگرفتگی از علائم آنهاست.

8- بیماری های عصبی: بیماری های عصبی مثل اتونومیک دیس رفلکسی، سیرنگومیلیای پس از حادثه، سکته مغزی و نوروپاتی اتونوم با شیوع کمتر ممکن است باعث افزایش تعریق شبانه شوند.
توصیه می شود چنانچه در خواب تعریق دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا بیماری زمینه ای که باعث بروز این مشکل شده در شما تشخیص داده شود./
بیشتر بخوانید: قدم به قدم تا درمان تعریق زیاد پا

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات