برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 علت عرق کردن

8 علت عرق کردن همه عرق می کنند، اما نه به یک اندازه و نه به دلیل مشترک! برخی افراد پس از برداشتن چند قدم روی تردمیل خیس عرق می شوند. برخی دیگر پس از گذراندن یک تمرین دوچرخه سواری طاقت فرسا در فضای بسته، حتی یک قطره هم عرق نمی کنند.
همه عرق می کنند، اما نه به یک اندازه و نه به دلیل مشترک! برخی افراد پس از برداشتن چند قدم روی تردمیل خیس عرق می شوند. برخی دیگر پس از گذراندن یک تمرین دوچرخه سواری طاقت فرسا در فضای بسته، حتی یک قطره هم عرق نمی کنند.
در اینجا نگاهی کوتاه به بعضی از دلایل عرق کردن می اندازیم و راه های مبارزه با تعریق بیش از حد را بیان می کنیم.
 
بیشتر بخوانید: 8 علت عرق کردن در خواب
 

عامل اول: گرما و رطوبت

تعریق سامانه خنک کننده داخلی بدن است. وقتی دما بالا می رود میلیون ها غده عرق در پوست فعال می شوند و عرق از منافذ پوست خارج می شود. همچنان که قطرات عرق تبخیر می شوند فرد خنک می شود. قطرات باقیمانده عرق خصوصا در روزهای مرطوب می توانند بدن را خیس نگه دارند، در روزهای مرطوب هوا اشباع از رطوبت است بنابراین تبخیر از سطح بدن به آهستگی صورت می گیرد.

چه باید کرد: نمی توان از تعریق جلوگیری کرد. بدن برای خنک نگه داشتن ما به آن نیاز دارد. اما اگر هر وقت که در هوای گرم بیرون می روید از عرق خیس می شوید، از دئودرانت های طبی ضد عرق استفاده نمایید که تعرق را مسدود نموده و از بد بو شدن بدن جلوگیری می کند. همچنین می توانید از منسوجات طبیعی سبک استفاده نمایید که عرق نکنید.

 

عامل دوم: فعالیت بدنی شدید

ورزش سیستم گرمایشی داخل بدن را فعال می کند. همچنان که دست ها و پاهایتان را جمع و باز می کنید، دمای بدن بالا می رود. تعریق راهی است برای بدن تا از این حرارت اضافی خلاص شود.

چه باید کرد: در فضای بسته و خنک ورزش کنید بنابراین زیاد عرق نمی کنید. اگر ترجیح می دهید که در فضای بیرون ورزش کنید، آن را به صبح یا عصر که هوا زیاد گرم نیست موکول کنید. به یاد داشته باشید، وقتی عرق می کنید مایعات بدن از دست می رود. بنابراین میزان زیادی آب یا نوشیدنی های ورزشی را قبل، در طول و بعد از برنامه ورزشی خود مصرف نمایید.

 

عامل سوم: احساسات شدید

احساسات شما، از عصبانیت گرفته تا عشق یا اضطراب، ممکن است باعث تعریق شوند. تعریق به سبب تحریک احساسات، غدد عرق را در کف دست، زیر بغل و کف پا فعال می نماید. به این دلیل است که وقتی چیزی ما را مجذوب خودش میکند یا در جلسه مصاحبه کاری می نشینیم کف دست هایمان خیس می شود.

چه باید کرد: در چنین شرایط احساسی یک دئودرانت ضد عرق می تواند به خشک ماندن زیر بغل کمک شایانی بنماید. برای عرق کردن کف دست و پا از روش هایی به نام یونتوفورزیس بهره ببرید. در طول درمان یونتوفورزیس دست ها یا پاها در آبی که با جریان الکتریکی خفیف شارژ می شوند غوطه ور می شوند یا اینکه پدهای الکترودی روی پوست قرار داده می شود.

 

عامل چهارم: غذاهای پر ادویه و تند

غذاهای پر ادویه به طور مشابه گیرنده هایی از بدن را فعال می کنند که پاسخگوهای حرارت نیز هستند. به همین دلیل وقتی یک «کاری بسیار تند» می خورید پیشانی یا لب بالای شما خیس می شود.
حتی قهوه صبحگاهی نیز موجب تعریق می شود زیرا کافئین غدد عرق را تحریک می کند.

چه باید کرد: ساده ترین راه کم یا قطع کردن غذاهای پر ادویه است. تعریق به هنگام خوردن غذا از عوارض جانبی عمل جراحی غدد بزاقی یا گردن نیز هست که گاهی با تزریق سم بوتولیوم بهبود می یابد.

 

عامل پنجم: بیماری

تب یکی از راه های مبارزه بدن با عفونت است. چون بدن فرد داغ تر از حالت طبیعی است عرق می کند تا خنک شود. وقتی تب می شکند و بیماری از بین می رود، دماسنج درونی بدن روی دمای طبیعی 37 درجه (98.6 فارنهایت) تنظیم می شود.
برای اینکه عرق کنید نیازی به تب نیست. بیماری های مختلفی مثل دیابت، آنژین قلبی(نوعی درد قفسه سینه) و سرطان نیز موجب تعریق می شوند.

چه باید کرد: می توان تب را با داروهایی که شامل ایبوپروفن و پاراستامول هستند کاهش داد. اگر تب بالا بود، 38 (10 فارنهاریت) به بالا، و یا اینکه نشانه هایی چون گرفتگی گردن، اختلال در تنفس، راش و بثورات جلدی، تهوع یا تشنج داشتید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

عامل ششم: نیکوتین

تمایل بدن به تعریق را نیز به عوارض سیگار اضافه کنید. وقتی سیگار می کشید، استنشاق نیکوتین موجب می شود بدن یک ماده شیمیایی با نام استیل کولین آزاد کند، که غدد عرق را تحریک می کنند.

چه باید کرد: بهترین راه ترک سیگار است، به علاوه این کار موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی نیز می شود. با یک پزشک عمومی یا متخصص دارو در مورد ترک سیگار مشورت کنید تا برای همیشه آن را کنار بگذارید.

 

عامل هفتم: حاملگی و یائسگی

زنان در طول عمر باروری خود باید با عرق کردن دست و پنجه نرم کنند. در طول حاملگی، تغییرات هورمونی جریان خون را افزایش می دهد و حرارت بدن را کمی بالا می برد. در یائسگی افت استروژن، روی درجه حرارت درونی بدن تاثیر می گذارد. پوشیده شدن سطح بدن با عرق به مبارزه با گرگرفتگی کمک می کند.

چه باید کرد: لباس های سبک و روزنه دار بپوشید. با دوش گرفتن خود را خنک کنید، مقدار زیادی آب بنوشید تا دچار بی آبی نشوید.

 

عامل هشتم: دارو ها

برخی از دارو ها مثل ایبوپروفن، به کاهش دمای بدن در زمان تب کمک می کنند. بقیه مثل بعضی از ضد افسردگی ها، داروهای فشار خون و دیابت موجب تعریق بیشتر می شوند.

چه باید کرد: درباره تغییر داروها یا دوز آنها با پزشک خود مشورت کنید. قبل از اینکه با پزشک صحبت کنید دوز مصرفی خود را تغییر ندهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر علت عرق کردن در خواب که لینک مطلبش زیر همین مقاله هست!
پاسخ به این نظر مرسی بابت این مطلب جالب ومفید میشه لطف کنید راجع به تعریق شبانه و علت عرق کردن در خواب هم مطلبی ارائه بدید ثابتی فرا

دیدگاه و نظــرات