برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علائمی که جدی گرفته نمی شود - کم آب شدن بدن در زمستان

علائمی که جدی گرفته نمی شود - کم آب شدن بدن در زمستان در فصول سرد سال وقتی مردم به بیماری ها فکر می کنند بیشتر به یاد آبریزش بینی، خشکی پوست و آنفولانزا می افتند. کمتر کسی به کم آب شدن بدن و مشکلاتی که برای بدن ایجاد می کند فکر می کند. تصور بر این است که کم آب شدن بدن چیزی است مختص تابستان و فصول گرم سال و چون در زمستان کمتر عرق می کنیم نباید نگران کم آبی بدن باشیم.
در فصول سرد سال وقتی مردم به بیماری ها فکر می کنند بیشتر به یاد آبریزش بینی، خشکی پوست و آنفولانزا می افتند. کمتر کسی به کم آب شدن بدن و مشکلاتی که برای بدن ایجاد می کند فکر می کند. تصور بر این است که کم آب شدن بدن چیزی است مختص  تابستان و فصول گرم سال و چون در زمستان کمتر عرق می کنیم نباید نگران کم آبی بدن باشیم.
در حالیکه هوا در زمستان خشک است و ریه های ما مجبورند بیشتر کار کنند تا هوا را مرطوب کرده و گرم نگه دارند. هرچه بدن سخت تر کار کند نیاز آن به آب بیشتر می گردد. اغلب مردم در فصول سرد سال متوجه علائم کم آب شدن بدنشان نمی شوند و اینجاست که باید برای چنین کسی احساس خطر کرد. علائم کم آب شدن بدن در زمستان چیست؟
 
سردرد: مغز داخل یک کیسه مایع قرار دارد که مانع از برخورد آن به جمجمه می‌شود. در صورت کم‌آبی، مغز به جمجمه برخورد می‌کند که این امر باعث سردرد می‌شود. برخی نوشیدنی‌ها نیز آب بدن را کاهش می‌دهند؛ ازجمله نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین‌دار.

اشکال در تمرکز و افزایش خستگی: از علائم اولیه بی آب شدن بدن، کاهش قدرت تمرکز است. چراکه بخش زیادی از مغز انسان از آب تشکیل شده و کم آبی برای مغز عوارض جدی بدنبال دارد.

تب و لرز: در صورت کم‌آبی شدید، فرد دچار تب و حتی لرز می‌شود. تب شدید خطرناک است و باید مرتب دمای بدن را کنترل کرد.

گرفتگی عضلات: هرچه دمای بدن بالاتر برود، گرفتگی عضلات نیز بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب عضلات حرارت را در خود نگه می‌دارد. تغییر در میزان سدیم و پتاسیم می‌تواند به گرفتگی عضلات منجر شود.

خشکی پوست: در مراحل مختلف کمبود آب، فرد دچار سرگیجه می‌شود و از حجم خون وی کم می‌شود؛ این امر خشکی پوست واحتمال گرگرفتگی را در پی دارد.
توصیه می کنیم در فصول سرد، آب سرد ننوشید. آبی که به دمای اتاق رسیده باشد برای نوشیدن مناسب تر است. برای رفع تشنگی و کم آبی بدن، نوشیدن آب بهترین گزینه است. نوشیدنی هایی مثل قهوه و چای دارای کافئین هستند و چنانچه در مقادیر بالا نوشیده شوند باعث از دست رفتن آب بدن می گردند. مصرف 500 میلی گرم یا بیشتر کافئین (در حدود 3 تا 5 فنجان) در روز خطر بی آب شدن بدن را بالا می برد.

 

چقدر آب بنوشیم؟

در گذشته به اشتباه گفته می شد که هر فردی در روز باید 8 لیوان آب بنوشد. اما کارشناسان سلامت این روزها توصیه می کنند که مردان باید روزانه 3 لیتر و زنان 2/2 لیتر مایعات بنوشند. مایعات شامل مایعات موجود در همه نوع خوراکی و میوه و سبزیجاتی می شود که فرد در طول روز مصرف می کند. در حدود 20 درصد از متوسط جذب آب یک فرد از مواد غذایی بدست می آید، بخصوص در خوراکی های با محتوای آب  بالا مثل هندوانه یا خیار./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام ممنون از بابت این اطلاع رسانی مفید

دیدگاه و نظــرات