برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 عامل تخلیه کننده انرژی بدن

8 عامل تخلیه کننده انرژی بدن اکثر افرادی که از افت انرژی و خستگی همیشگی رنج می‌برند، بر این تصور هستند که به‌احتمال‌زیاد مبتلابه یک بیماری هستند. متاسفانه این را در نظر نمی‌گیرند که سبک زندگی و نوع غذای آنها نیز می‌تواند در افت انرژی و خستگی آنها دخیل باشد
اکثر افرادی که از افت انرژی و خستگی همیشگی رنج می‌برند، بر این تصور هستند که به‌احتمال‌زیاد مبتلابه یک بیماری هستند. متاسفانه این را در نظر نمی‌گیرند که سبک زندگی و نوع غذای آنها نیز می‌تواند در افت انرژی و خستگی آنها دخیل باشد؛ بنابراین، اکثر افراد بدون آگاهی داشتن در این زمینه هیچ تلاشی در جهت تغییر سبک زندگی و نوع غذای خود به خرج نمی‌دهند. علاوه بر این، احتمالا در زندگی خود با افرادی مواجه شده‌اید که هرازگاهی چرت می‌زنند و در هنگام ظهر انرژی آنها کاهش می‌یابد. مشکل این افراد تا حدودی به سبک زندگی و برنامه روزانه آنها برمی‌گردد. به‌عبارت‌دیگر، اگر افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند، می‌توانند از افت انرژی جلوگیری کنند. با توجه به اهمیت سبک زندگی و برنامه روزانه فرد در کاهش انرژی، در ادامه این مقاله به 8 دلیل کاهش انرژی اشاره می‌کنیم که همه آنها با تغییر دادن سبک زندگی و تغییر برنامه روزانه قابل‌تغییر و بهبود هستند.
 

1. مصرف زیاد قند

خوردن شیرینی بیش‌ازحد باعث افزایش قند بدن می‌شود. علاوه‌براین، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید، برنج و غلات نیز جزو اصلی‌ترین منابع قند هستند. این نوع قند ساده سریعا هضم می‌شود و درنتیجه باعث افت سطوح قند خون می‌شود. این افت سطح قند خون هم باعث احساس خستگی می‌شود. برای آنکه انرژی بدن شما زود تخلیه نشود و برای آنکه برای مدت طولانی انرژی داشته باشید، سعی کنید غلات سبوس‌دار را جایگزین کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کنید.
 

2. ورزش ناکافی

شاید همه شما بر این تصور باشید که تمرین باعث کاهش انرژی شما می‌شود، اما حقیقت امر این است که گنجاندن ورزش در برنامه روزانه باعث افزایش کوتاه‌مدت انرژی شما می‌شود؛ بنابراین تمرین منظم و مناسبی که شدید نیست، در تقویت انرژی موثر است. علاوه بر این، تمرین منظم باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود و همین خواب خوب باعث احساس سبکی و آرامش در شما می‌شود.
 

3. نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه یکی از دلایل اصلی کاهش انرژی در صبح است. هر فردی برای شروع روز خود به سوخت نیاز دارد و خوردن صبحانه می‌تواند سوخت کافی بدن را فراهم آورد. اگر صبحانه نخورید، بدن شما مجبور است که بدون سوخت فعالیت کند و احساس گرسنگی در شما شکل می‌گیرد. علاوه بر این، فراهم نکردن سوخت لازم بدن در صبح باعث کاهش قند خون شما در اواسط بعدازظهر می‌شود. سعی کنید که صبحانه شما ترکیبی از کربوهیدرات‌های سالم _مانند میوه، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار- و منابع پروتئینی _مانند تخم‌مرغ، مغزهای خوراکی- باشد. این کربوهیدرات‌های ساده باعث تقویت اولیه انرژی شما می‌شوند و پروتئین به شما کمک می‌کند تا این انرژی را تا وعده غذایی بعدی حفظ کنید.
 

4. نشستن بسیار زیاد

نشستن طولانی‌مدت نه‌تنها برای سلامتی شما مضر است (نشستن مداوم به مدت فقط یک ساعت هم روی قلب شما تاثیر منفی می‌گذارد)، بلکه یک عامل اصلی در از بین بردن انرژی شما است. بلند شدن و حرکت کردن چنددقیقه‌ای به جریان خون بدن شما کمک می‌کند و اکسیژن درون خون را افزایش می‌دهد و همین امر باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری وارد مغز شود و هشیاری شما افزایش یابد. اگر کار شما طوری است که باید زیاد پشت میز بنشینید، سعی کنید که هرازگاهی از جای خود بلند شوید و تحرک داشته باشید تا از تاثیرات منفی زیاد نشستن و افت انرژی جلوگیری کنید.
 

5. نوشیدن کافئین بسیار زیاد

بسیاری از نوشیدنی‌هایی که به هنگام خستگی می‌نوشیم سرشار از کافئین هستند، خواه این نوشیدنی یک قوطی نوشابه یا خواه یک لیوان قهوه باشد. کافئین محرکی است که باعث یک تکان ناگهانی در شما می‌شود، اما مصرف بیش‌ازحد آن باعث افت انرژی می‌شود. علاوه بر این، اگر نوشیدنی‌های کافئین دار را در هنگام ظهر بنوشید، کیفیت خواب شب شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اگر فردی هستید که به نوشیدنی‌های کافئین دار علاقه دارد بهتر است که این نوشیدنی‌ها را به‌صورت رقیق و در اواخر صبح بنوشید. علاوه بر این، به این افراد پیشنهاد می‌شود که در هنگام ظهر به‌جای نوشابه، آب گازدار بنوشند تا از افت انرژی جلوگیری کنند.
 

6. کم‌آبی بدن

همه ما از اهمیت نوشیدن آب کافی آگاهی داریم. کم‌آبی خفیف بدن نیز می‌تواند تاثیرات مخربی روی سطح انرژی، روحیه و تمرکز شما داشته باشد. اگر کارتان طوری است که باید پشت میز بنشینید، سعی کنید هر یک ساعت یک لیوان آب بنوشید. اگر کارتان خیلی سخت است و مجبور هستید در فضای باز و در هوای گرم کار کنید، آب بیشتری بنوشید.
 

7. وضعیت نامناسب بدن

دریکی از تحقیق‌ها محققان نشان دادند که راه رفتن باحالت قوزکرده نه‌تنها سطح انرژی را کاهش می‌دهد، بلکه باعث شدت علائم افسردگی نیز می‌شود؛ اما به این نوع از افراد باید گفت که اگر به هنگام راه رفتن یا نشستن قوز نکنند و حالت راست به خود بگیرند، انرژی و روحیه آنها به‌سرعت افزایش خواهد یافت. علاوه‌براین، حالت راست بدن باعث تفکرات مثبت در فرد می‌شود؛ بنابراین، سعی کنید به هنگام نشستن صاف بنشینید و قوز نکنید. در تلفن همراه خود یا در تقویم خود یادداشت‌هایی داشته باشید تا حالت صاف و راست نشستن یا راه رفتن را به شما یادآوری کنند.
 

8. خوردن اسنک‌های نامناسب


اگر فردی هستید که به خوردن اسنک علاقه‌مند است، این را باید بگوییم که اکثر اسنک‌ها حاوی کربوهیدرات‌های ساده و شکر هستند و باعث افت سطح انرژی شما می‌شوند. به‌جای این اسنک‌ها سعی کنید اسنک‌هایی را انتخاب کنید که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین هستند تا سطح انرژی شما در تمام بعدازظهر بالا باقی بماند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات