برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا خستگی آدرنال واقعیت دارد؟

آیا خستگی آدرنال واقعیت دارد؟ خستگی آدرنال اصطلاحی است که برای توصیف خستگی مرتبط با غدد فوق کلیوی (غدد آدرنال) به کار می رود. به این معنا که خستگی و علائم دیگر به دلیل ضعف عملکرد غده آدرنال در افرادی است که تحت فشارهای روحی، احساسی یا فیزیکی هستند. اما این حالت یک بیماری پزشکی اثبات شده نیست.
خستگی آدرنال اصطلاحی است که برای توصیف خستگی مرتبط با غدد فوق کلیوی (غدد آدرنال) به کار می رود. به این معنا که خستگی و علائم دیگر به دلیل ضعف عملکرد غده آدرنال در افرادی است که تحت فشارهای روحی، احساسی یا فیزیکی هستند. اما این حالت یک بیماری پزشکی اثبات شده نیست.
غدد فوق کلیوی مسوول ساخت هورمون هایی از جمله کورتیزول است؛ هورمونی که مسوول مقابله بدن با استرس هاست. تئوری خستگی آدرنال می گوید در افزادی که زندگی پر استرسی دارند ممکن است غدد فوق کلیوی نتوانند به مقدار کافی هورمون پمپ کند و همین امر موجب بروز علائم گسترده شود. اما شواهد کافی برای حمایت و تایید این تئوری وجود ندارد.
حامیان تئوری خستگی آدرنال از جمله دکتر جیمز ویلسون، نویسنده تئوری خستگی آدرنال، علائم زیر را در فرد مبتلا به خستگی آدرنال عنوان می کنند:
  • برای برخواستن از خواب مشکل دارند
  • خستگی مزمن دارند، حتی صبح ها پس از برخواستن از خواب
  • نمی توانند به وضوح فکر کنند یا وظایف خود را به اتمام برسانند
در مقابل حامیان تئوری خستگی آدرنال گروه دیگری هستند که می گویند این علائم ممکن است ناشی از هر بیماری دیگری باشد.
دکتر روبرت ویگرزکی، رییس قبلی انجمن غدد درون ریز معتقد است این علائم علائمی است که در بسیاری از مردم بطور کلی وجود دارد و شایع است و نمی توان آن را به اشکال در غدد فوق کلیوی مرتبط دانست.

اگرچه مردم اغلب غدد تولیدکننده هورمون را در بدن نادیده می گیرند اما دکتر ویگرزکی می گوید خستگی می تواند ناشی از مشکلات شایعی چون عادت های خواب ضعیف، رژیم غذایی نامناسب، استرس در کار یا خانه و افسردگی باشد. اینها عواملی هستند که می توانند سطح انرژی شما را بدون دخالت غدد فوق کلیوی تحت تاثیر قرار دهند.
به گفته دکتر جانت مک گیل، متخصص غدد در دانشگاه واشنگتن، خستگی ممکن است یکی از علائم بیماری هایی چون کم خونی، آرتریت، دیابت و نارسایی قلبی باشد.
 

بیماری هایی که غدد فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار می دهند

غدد فوق کلیوی همانند یک کلاهک بالای کلیه ها قرار گرفته اند. عملکرد غدد فوق کلیوی تحت تاثیر برخی بیماریهای خاص است. یکی از این بیماری ها، بیماری آدیسون است. این بیماری گاهی بعنوان نارسایی آدرنال اولیه نامیده می شود.
در بیماران مبتلا به آدیسون، غدد فوق کلیوی نمی تواند مقدار کافی هورمون تولید کند. برعکس خستگی آدرنال، بیماری آدیسون توسط پزشکان قابل آزمایش و تشخیص است. در اغلب موارد این بیماری، غدد فوق کلیوی توسط سیستم ایمنی بدن آسیب دیده است.
از دیگر علل ابتلا به بیماری ادیسون می توان به بیماری های سل، سرطان هایی چون سرطان لنفوم و ایدز اشاره کرد.
بیماری آدیسون می تواند باعث بروز خستگی در فرد شود. اما این بیماری اغلب علائم دیگری را در بدن تشدید می کند؛ مثل:
  • تیرگی پوست کف دست ها، زانوها، آرنج و بند انگشت ها.
  • ضعف عمومی بدن
  • سرگیجه پس از برخواستن
  • عادت ماهیانه نامنظم
 
به گفته دکتر مک گیل، بیماری آدیسون جزو بیماری های نادر است و نباید هر خستگی را به این بیماری ربط داد. اگر فکر می کنید خستگی شما علت هورمونی دارد، بیشتر احتمال مشکلات تیروئید یا دیابت وجود دارد.
 

به دنبال علت خستگی تان باشید

اگر احساس می کنید مبتلا به خستگی غیرمعمولی هستید که شما را آزار می دهد، این مراحل به شما کمک می کند درمان مناسب و صحیحی را در پیش گیرید:
  1. با پزشک خود مشورت کنید: پزشک در ابتدا شرح حال شما را گوش کرده و بدن شما را از نظر وجود بیماری های شایع مرتبط با خستگی مورد معاینه و بررسی قرار می دهد. اگر مشکلات هورمونی در شما وجود داشته باشد، به یک متخصص غدد ارجاع داده می شوید. وی برای شما آزمایشات تخصصی بررسی سطوح هورمونی دستور می دهد.
  2. مراقب درمانهای ثابت نشده باشید: انجمن غدد درون ریز گزارش داده است که برخی داروهای مکمل که در داروخانه ها و به منظور سلامت غدد فوق کلیوی به فروش می رسد ممکن است مضر باشند. برخی از این داروها حاوی عصاره هایی از غدد هورمونی انسانی هستند.
  3. به سبک زندگی خود نگاهی دوباره بیندازید: اصول اصلی یک زندگی سالم به شما کمک خواهد کرد انرژی بیشتری در بدن خود احساس کنید. سعی کنید:
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات و گوشت بدون چربی بخورید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • بطور منظم ورزش کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر منم بعضی وقتها خیلی احساس خستگی مبکنم منشا رو پیدا کردم کم خونی بود

دیدگاه و نظــرات