برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

استفاده از ظروف پلاستیکی بهره‌هوشی را پایین می‌آورد

استفاده از ظروف پلاستیکی بهره‌هوشی را پایین می‌آورد مطالعه‌ای جدید می‌گوید، بهره هوشی پایین‌تر، چاقی بزرگسالی و 5درصد از موارد ابتلا به اوتیسم، همگی مربوط می‌شوند به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ازبین برنده هورمون‌های غدد درون‌ریز که در بسته‌های غذایی، انواع پلاستیک‌ها، مبلمان منزل، اسباب‌بازی‌ها، فرش‌ها و لوازم آرایشی وجود دارند.
مطالعه‌ای جدید می‌گوید، بهره هوشی پایین‌تر، چاقی بزرگسالی و 5درصد از موارد ابتلا به اوتیسم، همگی مربوط می‌شوند به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ازبین برنده هورمون‌های غدد درون‌ریز که در بسته‌های غذایی، انواع پلاستیک‌ها، مبلمان منزل، اسباب‌بازی‌ها، فرش‌ها و لوازم آرایشی وجود دارند.
اروپا دارد هزینه‌های بهداشتی را می‌پردازد که مواد شیمیایی ازبین برنده هورمون‌های غدد درون‌ریز به‌ بار آورده‌اند. براساس بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که تا به حال در این مورد صورت گرفته، این هزینه‌ها را می‌توان با مسمومیت ناشی از سرب و جیوه در یک ردیف قرار داد.
این مواد که در بسته‌بندی‌های غذایی، انواع پلاستیک‌ها، وسایل خانه، اسباب‌بازی‌ها و فرش‌ها و لوازم آرایشی وجود دارد، در سیستم هورمونی بدن اخلال ایجاد می‌کنند.
گزارش‌های جدیدی که از طرف 18 متخصص برجسته غدد درون‌ریز منتشر شده، می‌گوید، هزینه‌های بهداشتی تاثیرات مواد شیمیایی مختل‌کنندهدرون‌ریز بین 157-270 میلیارد یورو یا دست‌کم 23/1درصد از تولید ناخالص داخلی قاره اروپا است. پروفسور گراندجین، استاد دانشگاه هاروارد و یکی از نویسندگان گزارش، عقیده دارد که موضوع بهت‌آور آن است که بیشترین سهم این هزینه‌ها مربوط به فقدان عملکرد مغزی در نسل آینده می‌شود.
«مغز ما برای آنکه درست رشد کند به هورمون نیاز دارد، مانند هورمون‌های تیروئید یا هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون و استروژن. این هورمون‌ها برای حاملگی بسیار مهم هستند و کمبود یدی که براثر مواد شیمیایی از بین برنده غدد درون‌ریز ممکن است ایجاد شوند، می‌توانند سبب عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان شوند.»
پس از کاهش سطح بهره هوشی، فتالات‌ها که از مواد شیمیایی مصرف‌شده در انواع پلاستیک‌ها هستند، دومین رتبه را در هدردهی عظیم بودجه دارند. آنها از دلایل ابتلا به چاقی در زمان بزرگسالی شناخته شده‌اند و براساس داده‌هایی که در «نشریه اندوکرینولوژی و متابولیسم بالینی» منتشر شده، سالانه مبلغی حدود 6/15میلیارد یورو برای کشورهای اروپایی هزینه ایجاد می‌کنند.
گزارش همچنین می‌گوید، 5درصد از مبتلایان به اوتیسم به‌دلیل قرار گرفتن، در معرض مواد شیمیایی از بین برنده فعالیت غدد درون‌ریز به این بیماری مبتلا شده‌اند، اما به نظر گراندجین، به دلیل دشواری‌هایی که برای بررسی میزان تماس نوزادان با این مواد وجود دارد، رقم اعلام‌شده از میزان واقعی کمتر است.
وی می‌گوید: «من به زنان حامله و کودکان توصیه می‌کنم که میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک بخورند و به طرف ظرف‌های پلاستیکی و غذاهای کنسروی نروند، به‌خصوص ظرف‌های پلاستیکی که در میکروویو گرم می‌شوند، چون لایه‌ داخلی این ظروف می‌توانند در عصاره گوجه‌فرنگی نشت و در کار غدد درون‌ریز اخلال ایجاد کنند.»
برای مدتی طولانی، تصور می‌شد که مختل‌کننده‌های غدد درون‌ریز باعث ناباروری در مردان می شود، مطالعات جدید اما، نشان می‌دهند، این مواد با برخی بیماری‌های دیگر مانند اوتیسم، ناباروری، چاقی، دیابت و نهان‌خایگی نیز بی‌ارتباط نیستند.
برای بررسی دقیق احتمال ارتباط برخی بیماری‌های خاص با مواد شیمیایی صنعتی، نویسندگان گزارش از «میزگرد دولت‌ها درباره تغییرات آب و هوایی» و مدل اپیدمیولوژی سازمان جهانی بهداشت استفاده کرده‌اند.
این داده‌ها می‌گویند، به احتمال 100-70درصد کاهش سطح بهره هوشی و ناتوانی‌های عقلی به‌دلیل قرار گرفتن درمعرض ارگانوفسفات‌ها به‌وجود می‌آید که در ساخت انواع علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها به کار می‌روند.
گنون جنسون، مدیر اتحاد سلامت و محیط زیست، می‌گوید: «مطالعات قبلی سهم هر اروپایی از صدمات وارد آمده از مواد شیمیایی صنعتی را نفری 7500 یورو در سال برآورد کرده بودند، تولید برخی از این مواد شیمیایی ممنوع شده‌اند، اما برخی دیگر هنوز به‌صورت گسترده در بازار وجود دارند.»
کمیسیون اروپا به دلیل کوتاهی برای برنامه‌ریزی درازمدت برای شناسایی و برخورد با تاثیرات سلامت مواد شیمیایی مخل کار غدد درون‌ریز سخت مورد انتقاد طرفداران محیط زیست قرار گرفته است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات