برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دمنوش هایی برای رفع خستگی

دمنوش هایی برای رفع خستگی حتما می‌دانید چایی که خوب دم کشیده باشد، می‌تواند به کاهش خستگی‌های جسمی و ذهنی کمک کند اما علاوه بر چای، دمنوش‌های مناسب دیگری هم وجود دارند که خستگی را رفع می‌کنند.
حتما می‌دانید چایی که خوب دم کشیده باشد، می‌تواند به کاهش خستگی‌های جسمی و ذهنی کمک کند اما علاوه بر چای، دمنوش‌های مناسب دیگری هم وجود دارند که خستگی را رفع می‌کنند.
از جمله دمنوش‌های کاهنده خستگی جسمی می‌توان به دمنوش گیاهان تونیک اشاره کرد. معروف‌ترین گیاهان تونیک زنجبیل، دارچین و جینسینگ هستند.

 
برای تهیه دمنوش زنجبیل باید یک قاشق مرباخوری زنجبیل تازه رنده‌شده را در 200 تا 250 سی‌سی آب جوش به مدت یک ربع قرار دهید و در ظرف را بگذارید. بعد دمنوش را صاف و میل کنید. البته می‌توانید دمنوش زنجبیل را با عسل شیرین کنید تا اثرش مضاعف شود.
 
برای تهیه دمنوش دارچین نیز 2 تا 3 سانتی‌متر پوست تنه درخت دارچین را در یک لیوان آب‌ جوش بیندازید و بعد از یک ربع آن را صاف و میل کنید.
 
از دیگر دمنوش‌هایی که آثار فوق‌العاده‌ای بر ذهن دارد و علاوه بر اثر آرام‌بخشی، باعث تقویت ذهن می‌شود، می‌توان به سنبل‌الطیب، بادرنجبویه و لیمو اشاره کرد. برای تهیه دمنوش سنبل‌الطیب، باید یک قاشق غذاخوری ریشه گیاه را در یک لیوان آب جوش دم‌ کرد. البته بهتر است ریشه گیاه را 3 تا 5 دقیقه بجوشانید و آن را با افزودن کمی آبلیموی تازه و عسل، خوش‌طعم کنید.
 
برای تهیه دمنوش بادرنجبویه نیز یک قاشق غذاخوری ساییده شده این گیاه را در 250 تا 100 سی‌سی آب‌جوش به مدت یک ربع ‌خیس و بعد از صاف کردن، میل کنید.
 
دمنوش به‌لیمو هم اثری مشابه دمنوش بادرنجبویه دارد. البته دمنوش به‌لیمو را نباید با شربت آن اشتباه گرفت. برای تهیه دمنوش آن باید گیاه به‌لیمو را دم ‌کنیم. شربت گلاب نیز به‌تنهایی یا با تخم ریحان برای رفع خستگی مناسب است.
 
دمنوش گلاب و زعفران هم آثار فوق‌العاده‌ای در افزایش توانایی جسمی و کاهش خستگی ذهنی و جسمی دارد. برای تهیه این شربت، یک مثقال زعفران را باید در یک لیتر گلاب روی حرارت ملایم تا متوسط به مدت یک‌ربع بگذارید، به شکلی که جوش نیاید. بعد از صاف کردن، با عسل شربت را قوام آورید. مایع شربت را می‌توان با سایر عرق‌های گیاهی استفاده کرد.
 
یادتان باشد که عرق بیدمشک، گلاب، نسترن و بادرنجبویه هم خاصیت ضدخستگی دارند. البته برخی از این گیاهان محرک‌های ذهنی خوبی هستند پس اگر شخصی در پایان روز و نزدیک به زمان خواب می‌خواهد دمنوش میل کند، توصیه می‌شود دمنوش زنجبیل، جینسینگ و زعفران ننوشد زیرا خواب را مختل می‌کند اما مصرف دمنوش بادرنجبویه، سنبل‌الطیب و به‌لیمو قبل از خواب بیشتر توصیه شده است./
دکتر مهرداد کریمی،متخصص طب سنتی

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات