برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 عادت افرادی که هرگز خسته نمی‌شوند

10 عادت افرادی که هرگز خسته نمی‌شوند اگر می‌خواهید مانند کسانی باشید که در طول روز همواره سرشار از انرژی هستند، ظاهرشان هرگز خسته به نظر نمی‌رسد و در وسط جلسات خمیازه نمی‌کشند، باید بعضی از عادت‌های بهداشتی آنها را اتخاذ کنید که مرتبط با خواب است.
اگر می‌خواهید مانند کسانی باشید که در طول روز همواره سرشار از انرژی هستند، ظاهرشان هرگز خسته به نظر نمی‌رسد و در وسط جلسات خمیازه نمی‌کشند، باید بعضی از عادت‌های بهداشتی آنها را اتخاذ کنید که مرتبط با خواب است. اگر فکر می‌کنید که یک خواب خوب شامل گذاشتن سر روی بالش و بستن چشمان است، سخت در اشتباه هستید.
برای تبدیل شدن به فردی که در طول روز سرشار از انرژی است و احساس خواب آلودگی نمی‌کند، باید عادت‌های خاصی را به کار ببندید. برای نمونه می‌توان به عادت‌هایی همچون خوابیدن سر وقت و مصرف به اندازه کافئین اشاره کرد.
با توجه به آنچه در بالا بیان‌شده است در ادامه این نوشته به عادت‌های بهداشتی افرادی اشاره خواهیم کرد که همواره سرشار از انرژی هستند و در طول روز احساس خواب‌آلودگی ندارند. این عادت‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود عادت‌های بهداشتی مرتبط با خواب هستند. با اتخاذ این عادت‌ها می‌توان کیفیت خواب را افزایش داد و درنتیجه از خواب‌آلودگی و خستگی در طول روز جلوگیری کرد.

1-این افراد از دکمه چرت زدن استفاده نمی‌کنند

دکمه چرت زدن (Snooze Button) ساعت زنگ‌دار یا تلفن همراه بدترین دشمن افراد خسته است. این دکمه چرت زدن بسیار وسوسه‌انگیز و مایه خوشحالی فوری است، اما استفاده از این دکمه باعث می‌شود که در طول روز احساس خستگی بیشتری کنید. خواب پس از اولین زنگ ساعت مختل و بی‌کیفیت می‌شود. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که همواره از دکمه چرت زدن استفاده می‌کنند تا دقایق بیشتری بخوابند، این را باید گفت که بهتر است این عادت خود را تغییر دهید. به‌جای استفاده از این دکمه بهتر است که ساعاتی از روز را که بیکار هستید به چرت زدن کامل اختصاص دهید.
 

2-این افراد سر میز صبحانه به‌ندرت دونات می‌خورند

خوردن یک شیرینی خوشمزه و شکردار برای صبحانه لذت‌بخش است، اما این شیرینی‌ها انرژی و سوخت کافی را برای فعالیت روزانه فراهم نمی‌آورند. انرژی به‌دست‌آمده از کربوهیدرات‌های ساده‌ای که در دونات‌ها و مافین‌ها وجود دارند. فورا تمام می‌شود و قاروقور شکم بلند می‌شود و درنتیجه باعث احساس خستگی و خمیازه می‌شوند. برای جلوگیری از چنین حالتی سعی کنید که برای صبحانه غذاهای سرشار از پروتئین، غذاهای کم‌قند مانند بلغور جو دو سر یا تخم‌مرغ و سبزی بخورید.
 

3-این افراد بعد از صرف ناهار قهوه نمی‌نوشند

اگر فردی هستید که برای جلوگیری از افت انرژی در ساعت 4 بعدازظهر قهوه می‌خورد، این را باید گفت که با این کار موجب تداوم بخشیدن به یک دور باطل می‌شوید. قهوه‌ای را که دیروز بعدازظهر نوشیده‌اید تا حدودی در خستگی و کندی امروز شما موثر است، چون خوردن کافئین در هنگام غروب باعث می‌شود که در طول شب خواب خوبی نداشته باشید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که حدود 6 ساعت قبل از خوابیدن باید از خوردن کافئین خودداری کرد، هرچند عکس‌العمل افراد به کافئین متفاوت است. با این کار خواب خوبی در طول شب خواهید داشت و درنتیجه از خستگی در طول روز جلوگیری می‌کنید.
 

4-این افراد سیگار نمی‌کشند

خواب کم کیفیت و دیگر مشکلات مربوط به خواب بخشی از عوارض منفی مرتبط با سیگار کشیدن هستند. اگرچه نیکوتین به‌عنوان یک محرک محسوب می‌شود، اما سیگار کشیدن با کاهش جریان اکسیژنی که به جریان خون می‌رسد، باعث تخلیه سطوح انرژی می‌شود. علاوه براین، خود افراد سیگاری اذعان می‌کنند که خواب باکیفیتی ندارند.
 

5-این افراد در طول روزهای کاری با همکاران خود گفت‌وگو می‌کنند

در بعضی از اداره‌ها افرادی که پشت رایانه می‌نشینند، همواره احساس راحتی و آسایش دارند، اما بعضی از افراد پس از مدتی دچار احساس گیجی و آشفتگی می‌شوند. به این افراد پیشنهاد می‌شود که برای به دست آوردن انرژی موردنیاز خودشان را با همکاران خود سرگرم و مشغول کنند. گفت‌وگوی کوتاه با همکارتان باعث احساس خوشحالی و سرحالی بیشتر شما می‌شود؛ بنابراین، اگر احساس کردید که انرژی شما تحلیل رفته است، از همکار خود بخواهید که با یکدیگر دوری در اداره بزنید و باهم صحبت کنید. این حرکت و صحبت کردن باعث می‌شود که انرژی شما برگردد.
 

6-این افراد حداقل چند ساعت قبل از خواب تمرین بدنی انجام می‌دهند

میان خواب و تمرین بدنی ارتباط مستقیمی وجود دارد. بنابر نظرسنجی سال 2013 که توسط انجمن ملی خواب انجام‌گرفته است، افرادی که تمرین بدنی انجام می‌دهند خواب بهتری دارند. باوجوداین، بعضی از افراد پس از انجام تمرین شدید دچار احساس بی‌قراری و بی‌تابی می‌شوند؛ بنابراین، اگر تا ساعت‌ها پس از انجام تمرین دچاری بی‌قراری هستید، بهتر است که در ساعات اولیه روز تمرین کنید.
 

7-این افراد قبل از خواب سریال یا فیلم نگاه نمی‌کنند

دیدن سریال یا فیلم قبل از خوابیدن به خواب شما هیچ کمکی نمی‌کند. نوری که از صفحه تلویزیون یا لپ‌تاپ ساطع می‌شود، احساس خواب را در شما دفع می‌کند و درنتیجه در طول صبح احساس خواب‌آلودگی خواهید داشت. به‌طورکلی، یک ساعت قبل از آنکه بخوابید هیچ فیلم و سریالی نبینید و تا آنجا که امکان دارد، وسایل پخش‌کننده تصویری را بیرون از اتاق‌خواب نگه‌دارید.
 

8-این افراد قبل از خواب به چیزهای خوشایند و ساده فکر می‌کنند

شمردن خیالی گوسفندان در طویله آرامش‌بخش‌ترین فعالیت شبانه نیست، بلکه تصور کردن یک صحنه زیبا یا تعطیلات آرامش‌بخش بیشتر باعث احساس خواب در شما می‌شوند. کارشناسان می‌گویند شمردن گوسفندها قبل از خواب تاثیر زیادی در خواب رفتن ندارد، اما تصور کردن یک ساحل آرام یا یک آبشار زیبا به شما کمک می‌کند که سریع‌تر به خواب بروید.
 

9-این افراد با جوراب می‌خوابند

اتاق خنک یک اتاق مطلوب برای خواب است، اما پاهای سرد مانع خواب مطلوب می‌شوند. داشتن پاهای گرم (و دست‌های گرم) به شما کمک می‌کند که سریع‌تر بخوابید؛ بنابراین، در هوای سرد علاوه بر استفاده از پتو در هنگام خواب پاهای خود را نیز با جوراب بپوشانید.
 

10-این افراد در روزهای آخر هفته زیاد نمی‌خوابند

یکی دیگر از عوامل موثر در خواب خوب و باکیفیت این است که هم در روزهای تعطیل و هم غیر تعطیل به مدت یکسانی بخوابید. برای مثال، ممکن است، در روز جمعه بیشتر از هرروز دیگری بخوابید، اما این کار باعث می‌شود که ساعت طبیعی بدن شما تغییر کند و درنتیجه منجر به چیزی شود که کارشناسان آن را «خستگی اجتماعی» (social jet lag) می‌نامند؛ بنابراین، سعی کنید که چه در روزهای تعطیل و چه غیر تعطیل در ساعت معینی به رختخواب روید و در ساعت معینی از خواب برخیزید، چون این کار باعث می‌شود که ساعت طبیعی بدن شما تغییر نکند و درنتیجه خواب خوب و منظم‌تری داشته باشید./

*به نقل از Everyday Health

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات