برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا بعد از فعالیت سنگین، بدنم درد می کند؟ راه های پیشگیری و درمان کدام است؟

چرا بعد از فعالیت سنگین، بدنم درد می کند؟ راه های پیشگیری و درمان کدام است؟ فعالیت های ورزشی اغلب باعث درد و گرفتگی عضلات می شود که معمولا یکی دو روز بعد خودش را نشان می دهد.فعالیت های ورزشی آخر هفته اغلب باعث درد و گرفتگی عضلات می شود که معمولا یکی دو روز بعد خودش را نشان می دهد.
تمام هفته سخت کار می کنید و چشم به راه تعطیلات آخر هفته هستید که تفریح و ورزش کنید؛ هیچ چیز خوشایندتر از کوه نوردی، فوتبال یا حتی باشگاه رفتن و به دست آوردن انرژی از دست رفته نیست.
این فعالیت های ورزشی اغلب باعث درد و گرفتگی عضلات می شود که معمولا یکی دو روز بعد خودش را نشان می دهد. اما درد و ناراحتی نباید شما را از میدان خارج کند. علت درد و درمان آن را کشف کنید تا بتوانید همیشه فعال باشید.
 

دلیل درد عضلاتم چیست؟

درد گرفتن عضلات بعد از نرمش، مسابقات ورزشی یا حتی کار خانه امری طبیعی است، بخصوص اگر:
  • فعالیتی کردید که به آن عادت نداشتید، مثلا دو ماراتن درحالیکه قبلا فقط تا چند کیلومترمی دویدید.
  • سطح فعالیت ورزشی خود را ناگهانی و به شدت افزایش داده اید یا مدت زمان آن را زیاد کرده اید.
  • ورزشی غیرمعمول انجام داده اید که بجای کوتاه کردن ماهیچه آن را دراز کرده است، مثل پیاده روی به سمت پایین دره یا کشش بازو در دمبل زدن.
تغییر عادات روزانه ورزشی باعث آسیب های جزئی در فیبرهای ماهیچه و بافت همبند می گردد. و تقریبا یک روز بعد، دردهای شما شروع خواهد شد.
پزشکان به این حالت درد عضلانی تاخیری می گویند. در طول 48 ساعت این درد به اوج خود رسیده و سپس به تدریج شروع به بهتر شدن می کند.
خبر خوب اینکه وقتی همان فعالیت را دوباره انجام دهید، بدن شما به آن عادت کرده است و هیچ دردی نخواهید داشت یا درد کمتری احساس خواهید کرد، چراکه حالا بافت همبند و ماهیچه هایی دارید که قوی تر شده اند.
 

دلیل درد مفاصل من چیست؟

درد مفاصل معمولا علامت آرتروز است. این بیماری التهابی معمولا با افزایش سن خودش را نشان می دهد و در مسن سالان شایع تر است. غضروف که معمولا مفاصل را پوشش می دهد تحلیل رفته و باعث التهاب و دردناک شدن مفاصل می گردد.
درد مفصلی همچنین می تواند ناشی از استفاده بیش از اندازه از مفصل یا آسیب آن باشد؛ مثلا بیماری آرنج تنیس بازان یا آسیب زانو بدلیل مشکلاتی است که در لیگامنت یا منیسک ایجاد شده است. لیگامنت ها (رباط) نوارهای بافتی محکمی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. منیسک، یک دیسک لاستیکی است که زانو را پوشش می دهد.
 

درمان عضلات و مفاصل دردناک

سوالی که بسیاری از مردم می پرسند این است که وقتی مفاصلشان درد می کند بهتر است گرمادرمانی کنند یا سرما درمانی؟ کارشناسان می گویند برای تسکین فوری بهتر است یخ را به طور غیرمستقیم –یخی که داخل حوله نازک پیچیده شده است- روی مفصل دردناک بگذارید.
بطور کلی توصیه این است که بلافاصله پس از فعالیت، روی ناحیه دردناک یخ بگذارید تا التهاب کم شود. سپس از گرما استفاده کنید که باعث افزایش جریان خون به آن ناحیه می گردد. گرما همچنین درد مفاصل را تسکین می دهد. البته گرما باعث کم شدن آسیب وارده یا درمان آن نمی شود و صرفا جنبه تسکینی دارد.
اگر گاهی درد عضلات دارید می توانید استامینوفن یا یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مثل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید؛ این داروها به تسکین درد و بهتر شدن حالتان کمک می کنند. فقط مراقب استفاده مرتب NSAID ها باشید. استفاده طولانی مدت از این داروها در توانایی ماهیچه برای بازسازی خودش اختلال ایجاد می کند.
با پزشک خود درباره هرگونه تداخل داروهای بدون نسخه که در بالا اشاره کردیم با داروهای دیگری که مصرف می کنید مشورت کنید. همچنین کسانی که به زخم معده، بیماریهای کلیه، کبد یا سایر بیماری ها مبتلا هستند ممکن است منع مصرف این داروها را داشته باشند.
گاهی تسکین درد عضلات به چیزی بیش از سرمادرمانی و داروهای مسکن نیازمند است. درد عضلانی که به سرعت ظاهر می شود و شدت می گیرد نشاندهنده این است که شما به خود آسیب جدی وارد کرده اید. بنابراین اگر درد شدید است یا چند روز طول کشید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
 

چگونه می توانم از درد عضلات و مفاصل پیشگیری کنم؟

کارشناسان توصیه می کنند پیش از ورزش، حرکات کششی انجام دهید. اما تحقیقات نشان داده است که انجام حرکات کششی پیش از شروع ورزش، کار چندانی در پیشگیری از درد و آسیب انجام نمی دهد. بهتر است پیش از ورزش کردن در یک آمادگی مناسب قرار داشته باشید. حرکات کششی را وقتی انجام دهید که ماهیچه ها تقریبا گرم هستند.
برخی شرکت های دارویی محصولاتی تولید کرده اند که ادعا می شود از درد عضلات پیشگیری می کنند؛ شامل آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C. پیشگیری از درد عضلات پس از ورزش های خاص و سنگین با مصرف برخی پروتئین ها ممکن است. مطالعه ای که بر روی سربازان انجام شده بود نشان داد مکمل های پروتئینی به کاهش درد عضلات پس از تمرینات سخت کمک کرد. اکیدا توصیه می کنیم پیش از مصرف هر نوع مکمل دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
 

با ورزش مانوس باشید و با پزشک خود مشورت کنید

یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از درد عضلانی این است که بدن خود را با ورزش مانوس کرده و و راه ورزش های روزانه را آسان کنید. بهتر است در ابتدا از تمرینات سبک شروع کرده و به تدریج بر شدت و قدرت تمرینات بیفزایید.
اگر بیمار هستید یا درباره سلامت خود اطمینان ندارید، پیش از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. او به شما کمک می کند ورزش روزانه ای پیدا کنید که برای شما ایمن و موثر است.
وقتی درد مفصلی دارید معمولا تحریک می شوید که در رختخواب استراحت کنید. یکی از بهترین کارها که می توانید برای مفاصل خود انجام دهید این است که ورزش کنید! مفاصل ما برای تغذیه خود نیاز به تحرک دارند. ورزش های تحمل وزن می تواند به تقویت عضلاتی مفاصل را حمایت می کنند، کمک نماید. فقط مراقب باشید که تا نقطه شروع درد ورزش نکنید!
همچنین کمک گرفتن از یک درمانگر فیزیکی نیز گزینه خوبی است، او می تواند به شما نشان دهد چگونه ایمن ورزش کنید و چگونه حالت صحیح و خوب بدن را حفظ کنید؛ در نتیجه از آسیب پیشگیری کرده و یا درد مفاصل را بدتر نخواهید کرد./ 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات