برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیشگیری از کمر درد با حفظ حالت صحیح بدن به هنگام ایستادن و نشستن

پیشگیری از کمر درد با حفظ حالت صحیح بدن به هنگام ایستادن و نشستن وقتی صحبت از شکل و حالت صحیح بدن به هنگام ایستادن، راه رفتن و ... به میان می آید معمولا به یاد نصیحت های مادران می افتیم که همیشه به ما یادآوری می کنند صاف بایستیم و یا قوز نکنیم.ستون فقرات وقتی قوی و مقاوم است که شما در طول زندگی خود شکل سالم آن را حفظ کنید. اما وقتی فرد خم می شود یا دولا دولا راه می رود، ماهیچه ها و رباط ها برای اینکه شما را متعادل نگه دارند شروع به مبارزه می کنند که این امر منجر به خستگی، کمر درد، سر درد و مشکلات دیگر می شود.

۱-منحنی ستون فقرات:
کمر سالم سه منحنی طبیعی دارد:
-منحنی رو به جلو یا داخل در گردن (منحنی گردن)
-منحنی رو به عقب یا بیرون در بالای کمر (منحنی قفسه سینه)
-منحنی رو به جلو در قسمت پایین کمر (منحنی کمری)
وقتی شما حالت و شکل صحیح بدن را حفظ کنید به نگهداری این منحنی های طبیعی کمک کرده اید، در حالیکه حالت بد بدن مثلا خمیده راه رفتن اثر عکس گذاشته و باعث کشیدگی ماهیچه ها و درد می شود.


۲-حالت صحیح بدن موقع ایستادن
وقتی می ایستید، این مراحل را به یاد داشته باشید:
-قفسه سینه را بالا نگه دارید
-شانه ها رو به عقب همراه با حس راحتی
-پایین تنه را به عقب یا جلو هم نکنید
-پاها را موازی نگه دارید
-وزن بدن را بطور مساوی روی هر دو پا بیندازید.
سعی کنید سر خود را به سمت جلو، عقب و یا طرفین کج نکنید. مطمئن شوید زانوهایتان در حالت آرام و ریلکس هستند و قفل نشده اند.



۳-آزمایش با دیوار
برای امتحان شکل ایستادن خود، آزمایش تست دیوار را انجام دهید. به دیوار تکیه دهید به طوری که سر، تیغه شانه و باسن دیوار را لمس کنند و پاشنه پا در حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد. دستتان را به پشت و در نقطه گودی کمر ببرید، طوریکه کف دست به سمت دیوار باشد.
در حالت ایده آل به اندازه ضخامت یک دست، فضایی را بین کمر و دیوار احساس خواهید کرد. اگر بیش از این مقدار فاصله وجود داشت، ماهیچه های کمر را منقبض و سفت کنید تا جاییکه منحنی کمر صاف شود. اگر کمتر از این مقدار فضا وجود داشت، کمرتان را قوس دهید تا جاییکه دستتان به راحتی پشتتان جای بگیرد. با حفظ موقعیت و حالت فعلی و با فاصله از دیوار پیاده روی کنید. این تمرین را در فعالیت های روزانه خود بگنجانید.



۴-حالت صحیح نشستن
وقتی می نشینید این مراحل را به یاد داشته باشید:
-صندلی انتخاب کنید که وقتی روی آن می نشینید کف هر دو پا روی زمین و زانوها هم سطح با باسن باشد. در صورت لزوم از یک زیر پایی برای ایجاد شرایط مورد نظر کمک بگیرید.
-به هنگام نشستن کمر باید محکم به صندلی چسبیده باشد. در صورت لزوم، یک کوسن کوچک یا حوله رول شده پشت انحنای کمرتان قررا دهید.
-بالای سر به سمت سقف باشد و چانه کمی تو رفته باشد.
-گردن و قسمت بالای کمر باید صاف و مستقیم و در حالت آرامش باشد.
-شانه ها باید راحت و ریلکس بوده و خمیده، کشیده شده به سمت عقب یا بالا نباشد.

 


۵-شانه ها را صاف نگه دارید
چه در حالت ایستاده و چه نشسته باید به حالت و شکل قرار گرفتن شانه ها توجه کنید. خم کردن یا متمایل کردن شانه ها به سمت جلو ماهیچه های قفسه سینه را کوتاه کرده و انعطاف آنها را کم م کند. در ضربه های شدید و ناگهانی، کشش بیش از حد شانه ها به سمت عقب باعث جلو آمدن بیش از اندازه عضلات شکم به سمت جلو می شود.

 


۶-عکس العمل های خود را بررسی کنید
برای بررسی صاف نگه داشتن شانه ها، روبروی یک آینه بایستید یا از کسی بخواهید حالت شانه هایتان را بررسی کنید. هدف آن است که شانه ها در حالتی مشابه با تصویری که سمت چپ نشان داده شده است باشد.

اگر بطور روزمره فراموش کرده اید صاف بنشینید و یا بایستید و به بد نشستن یا ایستادن عادت کرده اید ممکن است در ابتدای این تمرینات احساس چوب شدن یا خشکی بدن داشته باشید. برای حل این مشکل، صحیح ایستادن و نشستن را همیشه تمرین کنید. شما می توانید در هر سنی که هستید به پیشرفت سلامت خود کمک کنید. ورزش های کششی و تقویت ماهیچه های هسته ای نیز کمک بسیار خوبی برای ارتقای ساختار فیزیکی بدن است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات