برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ذهن‌آگاهی به اندازه دارو در تسکین اضطراب موثر است

ذهن‌آگاهی به اندازه دارو در تسکین اضطراب موثر است یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مراقبه ذهن‌آگاهانه به اندازه یک داروی استاندارد در درمان اضطراب موثر است.

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مراقبه ذهن‌آگاهانه به اندازه یک داروی استاندارد در درمان اضطراب موثر است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «آسوشیتدپرس»، در این بررسی که نخستین مقایسه سر به سر شیوه مراقبه ذهن‌آگاهانه و دارودرمانی استاندارد است، از یک برنامه پرکاربرد ذهن‌آگاهی است که شامل دو نیم ساعت کلاس هفتگی و ۴۵ دقیقه تمرین روزانه در خانه می‌‌شود. شرکت‌کنندگان به طور اتفاقی به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه که این برنامه روند رمانی را دریافت می‌کردند و گروه دیگر که روزانه یک داروی ژنریک که با نام تجاری لکساپرو برای اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود، مصرف می‌کردند.

پس از دو ماه اضطراب که با یک مقیاس شدت اندازه‌گیری شده بود، در هر دو گروه حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

یافته‌های این بررسی که در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است، همزمان با پیشنهاد یک کارگروه تاثیرگذار بهداشتی آمریکا برای غربالگری روتین اضطراب در بزرگسالان بود. گزارش‌های بسیار نشان می‌دهند که میزان‌های بیماری اضطراب در جهان در سال‌های اخیر افزایش یافته است که آن را ناشی از نگرانی‌های مربوط به پاندمی، ناآرامی‌های سیاسی و قومی، تغییرات اقلیمی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌دانند.

اختلالات اضطرابی شامل اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیرشده و حملات وحشت‌زدگی یا پانیک می‌شود. افراد مبتلا به خاطر نگرانی‌های مداوم و آزارنده که با زندگی‌ها و روابطشان تداخل دارند، دچار مشکل می‌شوند.

در آمریکا اختلال‌های اضطرابی ۴۰ درصد زنان و بیش از یک چهارم مردان را در زمان‌هایی از زندگی‌هایشان گرفتار می‌کند.

ذهن‌آگاهی شکلی از مراقبه است که در آن بر تمرکز بر لحظه کنونی و کنار گذاشتن افکار مزاحم تاکید می‌شود. جلسه‌های درمانی اغلب با تمرین‌های تنفسی شروع می‌شود و به دنبال آن ممکن است به اصطلاح «اسکن بدن» انجام شود یعنی فرد درباره هر بخش از بدنش فکر کند.

به جای نشخوار افکار آزارنده، شما می‌گویید، من این فکر را دارم و در حال حاضر می‌گذارم که از ذهنم خارج شود. افراد با تمرین می‌آموزند که حتی در هنگامی که مراقبه نمی‌کنند، رابطه‌شان را با افکارشان تغییر می‌دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات