برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا ورزش برای مبتلایان به آرتروز مهم است؟

چرا ورزش برای مبتلایان به آرتروز مهم است؟ در افراد مبتلا به آرتروز ورزش کردن بسیار مهم است. ورزش باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری و کاهش درد مفاصل می شود و به فرد کمک می کند با خستگی و کوفتکی ناشی از آرتروز مغابله کند. در افراد مبتلا به آرتروز ورزش کردن بسیار مهم است. ورزش باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری و کاهش درد مفاصل می شود و به فرد کمک می کند با خستگی و کوفتکی ناشی از آرتروز مغابله کند.
چنانچه قصد دارید تمرینات ورزشی مناسب جهت درمان آرتروز را شروع کنید باید نکاتی را رعایت نمایید، مثلا اینکه محدودیت های خود را در انجام حرکات ورزشی مورد توجه قرار دهید و سطح تمرینات ورزشی را متناسب با شرایط خود قرار دهید تا نتیجه بهتری از تمرینات بگیرید.در افراد مبتلا به آرتروز ورزش کردن بسیار مهم است. ورزش باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری و کاهش درد مفاصل می شود و به فرد کمک می کند با خستگی و کوفتکی ناشی از آرتروز مغابله کند.البته زمانیکه مفاصل به اصطلاح عامیانه چوب شده اند و دردناک هستند و باعث از کار افتادگی شما شده اند، پیاده روی و یا شنا کردن ممکن است موجب انقباض غیرارادی ماهیچه ها شود.

برای کاهش علائم آرتریت روماتوئید لازم نیست که همانند یک دونده دو ماروتن یا شناگر حرفه ای المپیک ورزش کنید! حتی یک تمرین ورزشی آهسته و نرم نیز می تواند درد شما را کاهش داده و وزنتان را در حالت ایده آل نگه دارد. دقیقا در زمانیکه بخاطر تورم مفاصل تحرک بدنی شما محدود شده است، ورزش شما را به تحرک وادار می کند. اگر هنوز قانع نشده اید ادامه مطلب را بخوانید:

چرا ورزش مهم و حیاتی است؟

ورزش به حفظ سلامتی و تناسب اندام بدن کمک می کند بدون اینکه به مفاصل شما آسیب برساند. در کنار درمان دارویی ورزش فواید زیر را به دنبال دارد:

-تقویت عضلات اطراف مفاصل
-حفظ استحکام استخوان ها
-کسب قدرت و انرژی بیشتر در طول روز
-کمک به حفظ وزن متعادل
-افزایش روحیه مثبت در فرد

ممکن است فکر کنید که ورزش کردن درد و خشکی مفاصل ناشی از آرتروز را افزایش می دهد، درحالیکه این تصوری اشتباه است. در واقع بی تحرکی و ورزش نکردن باعث درد و خشکی مفاصل می شود. به دلیل اینکه ماهیچه ها و بافت اطراف آنها نقش حمایت استخوان ها را بر عهده دارند و ورزش باعث افزایش قدرت عضلات می شود. ورزش نکردن قدرت عضلات پشتیبان را کاهش داده و فشار وارد بر مفاصل را افزایش می دهد.

مشورت با پزشک معالج

با پزشک معالج خود در مورد اینکه چگونه ورزش کردن می تواند با برنامه درمان دارویی شما همراه شود مشورت کنید. از پزشک بپرسید با توجه به نوع بیماری و مفاصل درگیر، چه ورزشی برای شما بهتر است؟ پزشک با توجه به شرایط شما مناسب ترین تمرینات با کمترین اثر برتشدید درد مفاصل را پیشنهاد خواهد کرد.

ورزش های آرتروز

پزشک و یا درمانگر فیزیوتراپ ورزش هایی را به شما پیشنهاد می کنند که با توجه به شرایطتتان بهترین نتیجه را خواهند داد. این ورزش ها می توانند یکی از گروه های زیر باشند:

تمرینات دامنه حرکتی

این تمرینات خشکی را از بین می برد و توانایی فرد را برای حرکت مفاصل از طریق دامنه کاملی از حرکت افزایش می دهد. تمرینات دامنه حرکتی شامل حرکت مفاصل از طریق محدوده طبیعی حرکت آنها می باشد. مثلا بالا بردن بازوها بالای سر و یا گردش شانه به عقب و جلو. این تمرینات می تواند هر روز و یا حداقل یک روز در میان انجام شود.

 

تمرینات تقویتی

این تمرینات به فرد در ساختن ماهیچه های قوی تر که نقش حمایت و حفاظت مفاصل را بر عهده دارند کمک می کند. تمرینات ورزشی با وزنه نمونه ای از ورزش های تقویتی است که باعث حفظ  و افزایش قدرت ماهیچه ها می شود. این تمرینات را می توانید هر روز انجام دهید اما اگر مفاصل دردناک و یا متورم هستند تمرینات را متوقف کنید.

ورزش های ایروبیک

ورزش های ایروبیک (هوازی) یا استقامت آمادگی جسمانی بدن فرد را بالا می برد. این تمرینات باعث افزایش سلامت قلب و عروق، کنترل وزن و افزایش استقامت می شود. به این ترتیب فرد در طول روز انرژی بیشتری دریافت خواهد کرد. نمونه ای از ورزش های ایروبیک که برای افراد مبتلا به آرتروز راحت تر است شامل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا می باشد. سعی کنید ورزش های ایروبیک را ۳ بار در هفته به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهید. اگر انجام تمرینات در ۳۰ دقیقه متوالی مشکل است می توانید این زمان را به سه بخش ۱۰ دقیقه ای تقسیم کنید.

سایر فعالیت های بدنی

هر گونه فعالیتی، هر چند کوچک، برای مبتلایان به آرتروز مفید است. چنانچه تمرین ورزشی و یا فعالیتی خاص به شما پیشنهاد می شود از پزشک خود سوال کنید که آیا انجام آن برای شما مشکلی ندارد؟ ممکن است پزشک به بیمار توصیه کند اشکال آرام و ملایم یوگا و تای چی را تمرین کند. تای چی به حفظ تعادل و جلوگیری از زمین خوردن فرد کمک می کند. حتما به مربی ورزشی خود درمورد وضعیت جسمانیتان توضیح بدهید تا از دادن تمریناتی که درد شما را تشدید می کند جلوگیری کند.

 

چگونه مفاصلمان را محافظت کنیم؟

اگر مدت زمان زیادی است که ورزش و تحرک نداشته اید، تمرینات جدید را به آرامی و آهستگی شروع کنید. چنانچه شروع تمرینات سخت و سنگین باشد ماهیچه ها بیش از اندازه فعالیت خواهند کرد و درد مفاصل تشدید خواهد شد.

در ابتدای شروع تمرینات ورزشی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

-قبل از شروع به ورزش کردن، مفاصل خود را گرم کنید. گرما به مفاصل آرامش می دهد و درد آنها را از بین می برد. وسیله گرم کننده -حوله گرم، کیسه آب گرم و یا حمام آب گرم – باید گرم باشد نه داغ و مدت زمان تماس آن با موضع باید در حدود ۲۰ دقیقه باشد.

-در ابتدا مفاصل خود را به آرامی حرکت دهید تا گرم شود. قبل از انجام حرکات ایروبیک و یا تمرینات تقویتی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرینات دامنه حرکتی را انجام دهید.

-با حرکات آهسته و آرام شروع کنید. اگر احساس درد کردید، استراحت کنید. دردی که از دردهای مفصلی متداول در بدن شما شدیدتر باشد، نشان دهنده این است که یک جای کار را اشتباه انجام داده اید. چنانچه تورم و یا قرمزی قابل توجه در مفصل خود دیدید، تمرینات را کم کنید.

بیشتر از حد تحمل مفاصلتان، انرژی صرف نکنید. به آرامی حرکات را انجام دهید و به تدریج و با گذشت زمان تمرینات خود را بیشتر کنید.

انجام تمرینات ورزشی سنگین

معمولا پس از انجام تمرینات ورزشی و به خصوص در افرادی که مدت زمان زیادی است تمرین نداشته اند، مفاصل کمی دردناک خواهند شد. اگر تا ۲ ساعت پس از اتمام تمرینات درد همچنان ادامه داشت، نشان دهنده این است که احتمالا فرد بیش از اندازه ورزش کرده است. با پزشک خود مشورت کنید و از او درباره اینکه چه دردی طبیعی و چه دردی علامت موردی جدی در بدنتان است سوال کنید.اگر به روماتوئید آرتریت مبتلا هستید از پزشک خود بپرسید که آیا ورزش کردن به هنگام عود بیماری برای شما ضرر دارد یا خیر؟ گزینه پیشنهادی ما برای شما این است که در دوره عود بیماری فقط تمرینات دامنه حرکتی را انجام دهید تا حداقل بدنتان تحرک داشته باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات