برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف استروئیدها بر ساختار مغز تاثیر می گذارد

مصرف استروئیدها بر ساختار مغز تاثیر می گذارد مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از استروئیدهای تجویزی تأثیر منفی بر ماده سفید مغز دارد.

مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از استروئیدهای تجویزی تأثیر منفی بر ماده سفید مغز دارد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز»، گلوکوکورتیکوئیدها که معمولاً به عنوان استروئیدهای تجویزی شناخته می‌شوند، دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شوند اما دارای برخی عوارض جانبی بالقوه شناخته شده نیز هستند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند دریافته اند که استروئیدهای تجویز شده باعث تغییرات ساختاری و حجمی در ماده سفید و خاکستری مغز می‌شوند.

پزشکان عمدتاً کورتیکواستروئیدها را برای کمک به کاهش التهاب در بدن، سرکوب سیستم ایمنی بدن یا تعادل سطح هورمون تجویز می‌کنند.

پزشک ممکن است استروئیدها را برای بیماری‌های زیر تجویز کند:

آسم

بیماری انسداد مزمن ریه

بیماری التهابی روده

لوپوس

روماتیسم مفصلی

ام اس

استفاده طولانی مدت از گلوکوکورتیکوئیدها خطر ابتلاء به عوارض جانبی خاصی را در افراد افزایش می‌دهد، مانند:

افزایش اشتها / افزایش وزن

فشار خون بالا

پوکی استخوان

دیابت

تغییرات خلقی و یا افسردگی.

 

دکتر «مرل ون در مولن»، محقق ارشد از بخش غدد درون ریز در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند، می‌گوید: «تحقیقات قبلی بر روی افراد مبتلا به بیماری کوشینگ، که دارای میزان بسیار بالایی از گلوکوکورتیکوئید کورتیزول در بدن خود هستند، نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گلوکوکورتیکوئیدها می‌تواند بر عملکرد و ساختار مغز تأثیر بگذارد.»

وی در ادامه افزود: «چند مطالعه کوچک در جمعیت‌های منتخب هم نشان داد که استفاده طولانی‌مدت از داروهای گلوکوکورتیکوئیدی سیستمیک با برخی تفاوت‌ها در مغز مرتبط است.»

دانشمندان بر این باورند که این یافته‌ها ممکن است به توضیح برخی از عوارض جانبی روانپزشکی استروئیدهای تجویز شده کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات