برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شیوع امیکرون گوارشی با علائمی شبیه مسمومیت غذایی

شیوع امیکرون گوارشی با علائمی شبیه مسمومیت غذایی اخیراً بیمارانی با علائم شایع بی‌حالی، بدن درد، بی‌حوصلگی، شکم درد، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال به مراکز درمانی در سراسر کشور مراجعه می‌کنند، این علائم دقیقاً شبیه مسمومیت غذایی است، اما احتمال زیاد ویروسی است.

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: به‌تازگی بیمارانی با علائم شایع و شبیه مسمومیت غذایی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که احتمالاً به یکی از زیرگروه‌های امیکرون به نام BA2 مبتلا شده‌اند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایسنا»،‌ «میسا قیم»، با اشاره به اینکه اخیراً بیمارانی با علائم شایع بی‌حالی، بدن درد، بی‌حوصلگی، شکم درد، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال به مراکز درمانی در سراسر کشور مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: این علائم دقیقاً شبیه مسمومیت غذایی است، اما احتمال زیاد ویروسی است.

وی با بیان اینکه این بیماری احتمالاً یکی از زیرگروه‌های امیکرون به اسم BA2 است، گفت: در این بیماری افراد به‌صورت خانوادگی درگیر می‌شوند و چند روزی گرفتار سرم و دارو درمانی می‌شوند، حتی ممکن است علائم تنفسی مثل آبریزش بینی و سرفه داشته باشند، درحالی‌که تست پی سی آر آن‌ها اغلب منفی است.

متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه از زمانی که هنوز امیکرون شایع بود، بیماری کووید بیشتر با علائم گوارشی تظاهر پیدا می‌کرد، گفت: پیش از این نیز کووید هم با علائم تنفسی و هم گوارشی در بیماران دیده می‌شد، اما در ماه‌های اخیر و به‌ویژه بعد از پاییز علائم گوارشی بیشتر و در ایام عید نوروز خیلی بیشتر از قبل شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به‌واسطه تزریق واکسن کرونا، علائم کووید و به‌ویژه علائم تنفسی خیلی کمتر شده و علائم درگیری ریه را کمتر از قبل در افراد سالم می‌بینیم، گفت: این روزها بیشتر بیمارانی دچار درگیری ریوی می‌شوند که یا سابقه واکسیناسیون ندارند و یا بیماری زمینه‌ای دارند.

قیم با اشاره به اینکه بخش زیادی از علائم امیکرون از زیرمجموعه‌ای به نام  BA۲ می‌تواند صرفاً با علائم گوارشی خود را نشان دهد، گفت: این علائم در بیشتر نقاط دنیا و ازجمله آمریکا شایع است.

قیم ادامه داد: بیشتر بیماران فقط علائم گوارشی دارند، به‌طوری‌که با تهوع، استفراغ، دل پیچه و معده درد شدید مجبور به مراجعه به مراکز درمانی برای تزریق سرم و دارو درمانی می‌شود، اما ممکن است بعدازاین علائم، یکسری علائم تنفسی مثل درگیری راه‌های هوایی فوقانی و آبریزش بینی و سرفه نیز شروع شود، حتی ممکن است برعکس باشد و اول آبریزش بینی و سرفه و بعد علائم گوارشی در بیماران اتفاق افتد.

وی طول علائم گوارشی در بیماران را بین ۵ تا ۷ روز اعلام و خاطرنشان کرد: بیماران معمولاً بی‌حالی و کلافگی شدیدی تجربه می‌کنند، اما به درجه بدحالی در کووید دلتا نمی‌رسد، اگرچه مجبورند یکسری درمان‌ها را شروع کنند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه ممکن است بیمار تب هم داشته باشد، تأکید کرد: در شرایطی که تب ادامه‌دار شود، یا اسهالی که بند نیاید و مقاوم به درمان باشد، یعنی بیمار چندین مرتبه سرم دریافت کند، ممکن است نیاز به آزمایش‌ها و پیگیری‌های دیگری نیز داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که بیماری که بیش از اندازه اسهال دارد یا استفراغ می‌کند، به دلیل از دست دادن برخی املاح ممکن است حالت بی‌حالی و کوفتگی بدن بیش از اندازه‌ای تجربه کند، بنابراین نیاز است این املاح جایگزین شوند و بیمار محلول او آر اس دریافت کنند، همچنین با توجه به حساس شدن معده، رژیم غذایی بیمار هم تحت نظر گرفته شود و اگر لازم است داروهای سرکوب کننده اسید معده تجویز شود.

وی با بیان اینکه این علائم در بیماران به‌احتمال زیاد امیکرون است، توضیح داد: بیماران معمولاً به‌صورت خانوادگی درگیر می‌شوند و همین نشان دهنده ردپای یک ویروس است. خیلی از افراد ممکن است این بیماری را با مسمومیت غذایی اشتباه بگیرند، چون خیلی شبیه مسمومیت غذایی است، با این تفاوت که در مسمومیت غذایی، بیمار ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از صرف غذا، علائم تهوع و استفراغ را پیدا می‌کند و معمولاً  کمتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد. ممکن است بیمار با افرادی که مواد غذایی مسموم را مصرف نکرده‌اند ارتباط داشته باشد و مشکلی به وجود نیاید، درحالی‌که در کرونا وقتی بیمار با افراد دیگر در ارتباط باشد، بیماری از طریق تنفسی یا مدفوع منتقل می‌شود.

متخصص بیماری‌های داخلی تأکید کرد: بیماران با علائم شبیه مسمومیت غذایی بهتر است مثل بیماران کووید حداقل بین ۵ تا ۷ روز قرنطینه باشند و ترجیحاً سرویس بهداشتی آن‌ها نیز جدا باشد.

وی در مورد تأثیر استفاده از ماسک در جلوگیری از انتقال کرونا، گفت: مثل بقیه سویه‌های کرونا، استفاده از ماسک، عدم قرار گرفتن در محیط‌های سربسته و شلوغ می‌تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند و همین‌طور استفاده از وسایل شخصی و سرویس بهداشتی جداگانه توصیه می‌شود.

قیم با بیان اینکه معمولاً بیمارانی که مسمومیت غذایی پیدا می‌کنند، بعد از درمان به‌مرور بهتر می‌شوند و ظرف دو تا سه روز بهبود پیدا می‌کنند، گفت: در امیکرون گوارشی، بیماران بین ۵ روز تا یک هفته حالت بیماری و کلافگی دارند و انتقال می‌تواند فرد به فرد و به‌صورت تنفسی باشد. اگر بیماران به‌ویژه  سالمندان دچار استفراغ‌های جهنده شوند، یعنی یک‌دفعه حجم زیادی بالا بیاورند، باید به‌صورت فوری و اورژانسی بررسی شوند، در غیر این صورت علامت درمانی و دارو درمانی مهم است.

وی با تأکید بر اینکه کرونا هنوز صد در صد در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: تزریق واکسن دوز سوم همچنان توصیه می‌شود. البته ممکن است علت‌های دیگری برای علائمی مثل اسهال و استفراغ وجود داشته باشد و به‌طور قطعی نمی‌توان گفت همه تشخیص‌ها کرونا است، ازجمله ریزگردها و سایر ویروس‌ها به‌جز کووید می‌تواند احتمال دیگری برای تهوع و استفراغ گذرا باشد.

این پزشک متخصص بیماری‌های داخلی اضافه کرد: یکی دو روز بدون بدن درد و بی‌حالی از عوارض آلودگی هوا است که در این موارد استفاده از ماسک به‌ویژه N۹۵ می‌تواند جلوی ریزگردها را بگیرد. همچنین استفاده از مواد غذایی تازه، سبزی‌ها و نوشیدن کافی آب کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بروز علائم گوارشی می‌تواند نشانه مسمومیت غذایی، آلودگی هوا و یا بیماری ویروسی باشد، تصریح کرد: آنچه می‌دانیم و مقالات منتشر شده نشان می‌دهد، کووید امیکرون زیرگروه  BA۲ می‌تواند علائم گوارشی ایجاد کند و در دنیا هم شیوع زیادی پیدا کرده است.

قیم با بیان اینکه ممکن است مردم بعد از دو سال و نیم از همه‌گیری کرونا خسته شده باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، گفت: انتقال ویروس کرونا به‌صورت تنفسی است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک می‌تواند جلوی انتقال این بیماری را بگیرد، ضمن اینکه تکمیل دوزهای واکسن کرونا نیز اهمیت زیادی دارد.

این پزشک متخصص در خاتمه خاطرنشان کرد: بهتر است اگر بیماران علائمی مثل تهوع، استفراغ، معده درد شدید، بی‌حالی و کرختی و سرگیجه و یا تب دارند حتماً خودشان را بین ۵ روز تا یک هفته قرنطینه کنند و به‌ویژه از افراد مسن و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، دوری کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات