برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی بر اساس گروه‌های خونی، تهدیدی برای سلامت

رژیم غذایی بر اساس گروه‌های خونی، تهدیدی برای سلامت بر اساس گروه‌های خونی، مصرف یا عدم مصرف هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌شود. چنانچه به بهانه حفظ سلامت بدن، گروه خاصی از مواد غذایی حذف شود، در دراز مدت مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که بر اساس گروه‌های خونی، مصرف یا عدم مصرف هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌شود، هشدار داد: چنانچه به بهانه حفظ سلامت بدن، گروه خاصی از مواد غذایی حذف شود، در دراز مدت مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایسنا»، «تیرنگ نیستانی»، با طرح این سوال که آیا می شود مثلاً برای یک کودک سه ساله بر مبنای این که گروه خونی A دارد یا  B، برخی مواد غذایی را منع کرد؟ هشدار داد: این رژیم های غذایی هیچ منطق علمی ندارند و بدون شک در دراز مدت می توانند آسیب جدی به بدن وارد کنند.

وی با اشاره به این که پیروی از رژیم های غذایی هرگز نباید بر مبنای سلیقه یا باور افراد توصیه و تجویز شود، اظهار کرد: به طور کلی طب و علوم پزشکی باید مبتنی بر شواهد علمی باشد.

این متخصص افزود: هیچ گونه شواهد علمی مبتنی بر اختصاصی بودن غذا برای گروه‌های خونی مختلف وجود ندارد.

 

توصیه‌های غیر علمی که به ضرر سلامت تمام می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که توصیه‌های غیر علمی برخی افراد برای پیروی از رژیم های غذایی با توجه به گروه خونی خاص می تواند به ضرر سلامت تمام شود، خاطرنشان کرد: زمانی که از گروه‌های خونی صحبت می‌کنیم این موضوع با دوران کودکی نیز گره می‌خورد؛ بنابراین اگر چنانچه این باور درست باشد قاعدتا باید این محدودیت‌های غذایی برای کودکان نیز آغاز شود.

 

رژیم غذایی بر اساس گروه‌های خونی، تهدیدی برای سلامت سالمندان و کودکان

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مشکلاتی که رژیم غذایی بر اساس گروه خونی، برای افراد ایجاد می کند در گروه‌های خاص، کودکان، سالمندان و افراد با بیماری زمینه‌ای می تواند به مراتب حادتر باشد.

وی با بیان این که اساسا تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن با ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها مساله‌ای بسیار مهم است، تاکید کرد: گروه‌های تخصصی بر مبنای شواهد علمی تصمیم گیری می کنند که بدن کودکان و یا بزرگسالان به چه میزان و از چه گروه‌هایی به مواد غذایی نیاز دارد.

 

گروههای خونی هیچ نقشی در منع  یا مصرف مواد غذایی ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: مواد غذایی که افراد از کودکی تا بزرگسالی مصرف می کنند در دراز مدت اثرات خود را نشان می دهد و به طور قطعی گروه‌های خونی در استفاده یا منع مصرف مواد غذایی هیچ نقشی ندارند.

نیستانی با یادآوری این که بر اساس گروه‌های خونی، مصرف یا عدم مصرف هیچ ماده غذایی توصیه نمی شود، هشدارداد: چنانچه به بهانه حفظ سلامت بدن، گروه خاصی از مواد غذایی حذف شود، در دراز مدت مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

 

محدود کردن برخی گروه‌های غذایی فقط با نظر پزشک متخصص مجاز است

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مطالعات جمعیتی و شواهد علمی ثابت شده بسیار زیادی وجود دارد که عدم مصرف گروهی از مواد غذایی به ویژه لبنیات افراد را با مخاطرات متعددی مثل مشکلات استخوانی مواجه خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که چنانچه با نظر پزشک لازم باشد مصرف برخی گروه‌های غذایی محدود شود، برای جبران این کمبود، داروهای مکمل تجویز می‌شود، گفت: این موارد با رژیم‌های خودسرانه‌ای که بر اساس گروه‌های خونی گرفته می شود، کاملا متفاوت است.

نیستانی اضافه کرد: خطرات رژیم‌های غذایی با توجه به این که چه گروه‌هایی از مواد غذایی حذف می‌شوند می‌تواند، متفاوت باشد.

 

 سلامت بر علم استوار است نه باورشخصی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با انتقاد از رفتارهای افرادی که با هدف سلامت توصیه به پیروی از رژیم های غذایی وابسته به گروه خونی می‌کنند، افزود: این موضوع که بدن انسان برای حفظ سلامت به چه گروه‌هایی از مواد غذایی نیاز دارد وابسته به اعتقاد یا باور این نظر غیرکارشناسانه نیست بلکه باید تمام این موارد علمی و ثابت شده باشد.

 

هر مطلبی که به تایید مراجع علمی معتبر نرسد فاقد اعتبار است

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با یادآوری این موضوع که ادعای علمی نیاز به شواهد علمی معتبر دارد، توضیح داد: نتیجه تحقیقات در موضوعات سلامت محور و تغذیه‌ای باید به تایید سازمان بهداشت جهانی، انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور، انجمن تغذیه ایران و یا سایر مجامع علمی ملی و بین المللی معتبر دنیا برسد، این مراکز مرجع رسمی اعلام این مطالب‌اند و هر مطلبی که به تایید این مراکز نرسیده باشد فاقد اعتبار است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیستانی با بیان اینکه تغذیه، رژیم غذایی و به طور کلی امور مربوط به سلامت افراد هرگز مسله‌ای فردی نیست، تاکید کرد: تحقیقات تغذیه‌ای فقط در چارچوب‌های علمی سندیت دارد، این تحقیقات باید تکرارپذیر باشد تا برای جمعیت عمومی استفاده شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات