برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زبان متورم از علایم آلرژی در کودکان

زبان متورم از علایم آلرژی در کودکان تورم زبان یک علامت جدی است و به اورژانس پزشکی نیاز دارد. تورم زبان می تواند از عوارض واکنش های آلرژیک باشد. علل دیگری نیز در این ناراحتی ممکن است دخیل باشند.

واکنش‌های آلرژیک کودکان یکی از شرایطی است که اغلب والدین را می‌ترساند، حتی زمانی که علائم خفیف ایجاد می‌کنند. شاید به این دلیل که بیشتر علائم آلرژی، به ویژه زمانی که ناشی از آلرژی غذایی، نیش حشرات یا آلرژی به دارو باشد، معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و می‌تواند علائمی ایجاد کند که والدین عادت به دیدن آنها ندارند.

به گزارش «بهپو»، برخی علائم و نشانه‌ها خفیف و برخی شدیدترند و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

علایم آلرژی

● کهیرها

● آنژیوادم (زبان متورم یا تورم اطراف چشم و لب کودک و غیره)

● خس‌خس سینه

● گرفتگی صدا

● سرفه

● مشکل در تنفس

● خارش در دهان یا گلوی کودک

● حالت تهوع

● استفراغ

● اسهال

● درد شکم

● فشار خون پایین

● سرگیجه

● از دست دادن هوشیاری

بروز هر یک از این علایم در کودک والدین را نگران می کند. با این حال احتقان، سرفه خفیف یا حتی کهیرهایی که به سرعت می آیند و می روند به اندازه علایم واکنش آنافلاکتیک نگران کننده نیستند.

واکنش آنافیلاکتیک، همراه با سرفه، خس‌خس سینه و مشکل در تنفس، خارش گلو، استفراغ و سرگیجه یک واکنش آلرژیک تهدید‌ کننده زندگی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

کودکی که از علایم آلرژی فقط کهیر دارد و هیچ یک از علایم دیگر آلرژی را نشان نمی دهد با دوز مناسب آنتی هیستامین بهبود پیدا می کند.

 

زبان متورم

زبان متورم ممکن است به دلیل گلوسیت –التهاب زبان- باشد. گلوسیت به التهاب زبان گفته می‌شود. التهاب زبان باعث می‌شود زبان متورم شود و تغییر رنگ ‌دهد و سطح صاف و همواری پیدا کند. زبان یک عضو کوچک و عضلانی در دهان است که به کودک در جویدن و بلع غذا کمک می‌کند. همچنین زبان در صحبت کردن نیز به کودک کمک می‌کند. التهاب زبان باعث ناپدید شدن برآمدگی‌های ریز روی زبان که پاپیلا (جوانه چشایی) نامیده می‌شوند، خواهد شد. پاپیلا در نحوه غذا خوردن کودک نقش دارد. پاپیلاها دارای هزاران حسگر کوچک به نام جوانه‌های چشایی هستند. التهاب شدید زبان که همراه با قرمزی و تورم باشد، باعث ایجاد درد و تغییر در نحوه‌ی غذا خوردن و صحبت کردن کودک می‌شود.

تورم زبان یک علامت جدی است و به اورژانس پزشکی نیاز دارد. در حالیکه تورم زبان می تواند جدی باشد باید همزمان توجه کنید که کودک چه علایم دیگری دارد. همچنین مواردی را که باعث تورم زبان کودک شده است تشخیص دهید.

به عنوان بخشی از یک واکنش آلرژیک، ممکن است علاوه بر کهیرهای روی پوست، روی زبان یا لب‌های کودک هم کهیر بزند.

واکنش آلرژیک همچنین می تواند باعث تحریک نوع دیگری از تورم زبان به نام آنژیوادم شود که منجر به تورم در زیر سطح پوست می شود اما نتیجه آن با تورم زبان از نوع گلوسیت یکسان است.

مانند سایر واکنش های آلرژیک، هم کهیر روی زبان و هم آنژیوادم ممکن است در اثر آلرژی غذایی، آلرژی دارویی، نیش یا گزش حشره ای که کودک شما به آن حساسیت دارد، یا تقریباً هر چیز دیگری که کودک شما به آن آلرژی دارد، ایجاد شود.

اگر علایم جدی مانند اشکال در تنفس یا بلع وجود نداشته باشد، تورم زبان احتمالا بخشی از یک واکنش آلرژی خفیف تر است. اما والدین نباید نسبت به آن بی اهمیت باشند و حتما با مراجعه به پزشک از درمان های موجود کمک بگیرند. چون ممکن است کودک به درمان های تهاجمی تری نیاز داشته باشد.

 

علل غیر آلرژیک تورم زبان

به گزارش «بهپو» و به نقل از «verywellhealth»، علاوه بر آلرژی، علل غیر آلرژیک تورم زبان می تواند شامل موارد زیر باشد:

● عفونت در زبان یا روی آن

● تومور یا توده

● نیش یا گزش حشره بر روی زبان که باعث تورم می شود، حتی اگر واکنش آلرژیک ایجاد نکند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات