برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بدترین انتخاب های غذایی در زمستان

بدترین انتخاب های غذایی در زمستان سیستم ایمنی بدن باید در روزهای سردسال به منظور مقابله با بیماری‌های ویروسی و عفونی فصلی، در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد. بهتر است همه ما، با بدترین انتخاب‌های غذایی در روزهای سردسال آشنا باشیم تا باعث تضعیف عملکرد ایمنی‌مان نشویم.

همه ما می‌دانیم که سیستم ایمنی بدن باید در روزهای سرد سال به منظور مقابله با بیماری‌های ویروسی و عفونی فصلی، در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد. تقویت ایمنی با مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه، آب ساده و کافی و استفاده متعادل از تمامی گروه‌های غذایی در کنار فعالیت فیزیکی مناسب در طول روز، امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش «بهپو»، در کنار توصیه‌هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان مطرح می‌شود، توصیه‌هایی هم درباره پیشگیری از ضعف عملکرد ایمنی مطرح است. به عبارت ساده‌تر، بهتر است همه ما، با بدترین انتخاب‌های غذایی در روزهای سردسال آشنا باشیم تا باعث تضعیف عملکرد ایمنی‌مان نشویم.

در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

 

غذا و نوشیدنی سرد نخورید

وقتی شما در روزهای سردسال، غذا یا نوشیدنی سرد می‌خورید، دمای داخلی بدن را کاهش می‌دهید. در این صورت، ارگان‌های حیاتی بدن برای افزایش دمای عمومی و پیشگیری از ایجاد حس سرما، دوبرابر حالت طبیعی فعالیت می‌کنند که این مساله می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم دفاعی بشود. به همین دلیل هم بهتر است در روزهای سردسال،‌ غذاها یا نوشیدنی‌های گرم را جایگزین انواع غذا یا نوشیدنی سرد کنید تا باعث ضعف عملکرد سیستم دفاعی بدن نشوید.

 

مصرف غذاهای آماده را محدود کنید

انواع غذاهای آماده، نیمه‌آماده، ‌کنسروی یا فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس،‌ حجم بالایی از مواد افزودنی، نمک، مواد نگهدارنده،‌ چربی‌های اشباع یا ترانس و سایر ترکیبات ناسالم یا کمتر سالم را در خود جای داده‌اند. به همین دلیل هم استفاده از آنها می‌تواند با افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن، باعث اضافه‌کاری سیستم ایمنی بشود. در چنین شرایطی، ممکن است بدن با تضعیف عملکرد ایمنی مواجه بشود. از این رو بهتر است مصرف این گروه از خوراکی‌ها را در روزهای سردسال به شدت محدود کنید و اگر مجبور به استفاده از آنها شدید، حتما همراه با غذا حجم بالایی از سبزی‌ها، صیفی‌های تازه یا آبمیوه‌های طبیعی را مصرف کنید تا با دریافت آنتی‌اکسیدان فراوان، جلوی افزایش التهاب در بدن را بگیرید.

 

از کالری‌های خالص دوری کنید

برخی از مواد غذایی، کالری خالص هستند و به جز کالری، هیچ ماده مغذی یا ارزشمندی به بدن نمی‌رسانند. این گروه از مواد غذایی هم می‌توانند علاوه بر افزایش خطر ابتلا به اضافه‌وزن و مشکلات قلبی-عروقی، باعث بالا رفتن سطح التهاب در بدن و افت عملکرد ایمنی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بشوند. مثلا قند و شکر، چربی‌های حیوانی مانند دنبه، نوشابه‌های گازدار، کیک‌ها و کلوچه‌های حاوی شکر، روغن و آرد سفید و سایر محصولات خوراکی این چنینی، فقط کالری مازاد وارد بدن می‌کنند و ارزش غذایی چندانی برای ما ندارند. بهتر است برای بهبود و تقویت عملکرد سیستم دفاعی بدن در روزهای سردسال، مصرف این خوراکی‌ها را کنار بگذارید یا به شدت محدود کنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، به طور کلی، هر چقدر که مصرف خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های حاوی قند، شکر، نمک، چربی اشباع و چربی ترانس در برنامه غذایی روزانه ما کمتر باشد، سیستم ایمنی بدن‌مان با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهد داد./

بیشتر بخوانید:  6 توصیه غذایی، مناسب روزهای سرد سال

بیشتر بخوانید: در زمستان از این ۶ سبزی غافل نشوید

بیشتر بخوانید: با این ادویه ها در فصل سرما گرم و قوی شوید

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات