برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

جراحی، آخرین گزینه درمان هالوکس والگوس

جراحی، آخرین گزینه درمان هالوکس والگوس هالوکس والگوس یا انحراف شست پا،‌ ناهنجاری در قسمت پنجه پاست که با تغییر شکل و انحراف شست پا به سمت داخل ظهور می‌کند. جراحی آخرین گزینه درمان است و اغلب با پوشیدن کفش مناسب می توان با این اختلال زندگی کرد.

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا که با نام «قوز شست پا» نیز شناخته می‌شود، ناهنجاری در قسمت پنجه پاست که با تغییر شکل و انحراف شست پا به سمت داخل ظهور می‌کند. این انحراف باعث می‌شود در سطح مفصل کنار شست برجستگی ایجاد شود.

به گزارش «بهپو»،‌ هالوکس والگوس 2 نوع است؛ نوع اول را در نوجوانان رده سنی 15-10 سال مشاهده می‌کنیم که حالتی پیشرونده دارد طوری که تا 20 سالگی انگشت شست پا تقریبا روی انگشتان میانی خم می‌شود. در ناهنجاری شست پای این افراد معمولا نقش ژنتیک پررنگ است یعنی چنین ناهنجاری‌ای را در سایر اعضای خانواده و فامیل هم مشاهده می‌کنیم. اغلب بیماران صافی کف پا هم دارند. نوع دیگر در بزرگسالان است که در دهه 4 و 5 زندگی بروز می‌کند و اغلب به‌دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب شست پا دچار انحراف می‌شود.

اغلب بیماران وقتی کفش نمی‌پوشند مشکلی ندارند ولی با پوشیدن کفش دچار ناراحتی، به صورت درد و سوزش در ناحیه می‌شوند. علت این درد وجود عصبی است که از روی برجستگی استخوان عبور می‌کند و با پوشیدن کفش تحت فشار قرار می‌گیرد. بسیاری از بیماران علاوه بر درد در انگشت شست و اطراف آن از درد در انگشت کوچک پا هم شکایت دارند چون همزمان با انحراف شست پا به داخل، انگشت کوچک نیز به سوی انگشتان میانی منحرف می‌شود و دقیقا همان علائم را ایجاد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: 8  ورزش ساده برای درمان بونیون

 

هالوکس‌والگوس همیشه نیاز به جراحی ندارد

در بسیاری موارد هالوکس‌والگوس به هیچ اقدام درمانی خاصی نیاز ندارد و تنها با پوشیدن کفش مناسب می‌توان با این اختلال به‌راحتی زندگی کرد و به امور روزمره پرداخت. منظور از کفش مناسب کفشی است که جلوی آن تنگ نباشد. ضمنا پرهیز از پوشیدن کفش‌های با پاشنه‌های خیلی ‌بلند نیز اهمیت دارد زیرا این نوع کفش‌ها فشار بیشتری به قسمت جلوی پا وارد می‌کنند. اندازه مناسب پاشنه برای افراد بالغ در حدود 4-3 سانتی‌متر است.

 

تنها روش قطعی بهبود بیرون‌زدگی شست پا، جراحی است

اگر فرد مبتلا به هالوکس‌والگوس به‌ هر علتی تمایل داشته‌ باشد که شکل پا اصلاح و بیرون‌‌زدگی انگشت شست برطرف شود، فقط از طریق عمل جراحی امکان‌پذیر است. تصور اینکه استفاده از لاانگشتی، کفی، کفش، بستن انگشت شست یا تغییر نوع کفش بتواند این مشکل را برای همیشه برطرف کند، اشتباه است. مسلما تا زمانی که از لاانگشتی استفاده شود، انگشت شست در حالت مطلوب قرار می‌گیرد و برجستگی قوز کمتر می‌شو اما حتی پس از مدت طولانی استفاده از این وسیله وقتی آن را استفاده نکنیم همچنان قوز انگشت شست وجود دارد و استفاده مستمر هیچ تاثیری در رفع آن و ایجاد تغییر دائمی در شکل و فرم پا ندارد ولی این درمان‌های ساده در اکثر بیماران می‌توانند در بهبود علائمی نظیر درد، قرمزی و تورم موثر باشند.

 

کفش پنجه باریک و پاشنه بلند عامل مهم پیشرفت هالوکس‌والگوس است

یکی از پرسش‌های مهم در زمینه هالوکس‌والگوس این است که آیا امکان پیشرفت این بدشکلی وجود دارد؟ واقعیت این است که همه بیماران با تغییر یکسانی مواجه نیستند و گرچه بعضی به مرور زمان دچار پیشرفت بدشکلی می‌شوند، در بعضی دیگر تغییر خاصی اتفاق نمی‌افتد. البته یکی از مواردی که تاثیر آن در پیشرفت هالوکس‌والگوس تایید شده، استفاده از کفش‌های با پنجه باریک و پاشنه بلند است. همچنین افرادی که از سنین نوجوانی دچار هالوکس‌والگوس می‌شوند، کسانی که به همراه این مشکل دچار صافی کف پا هم هستند و بیمارانی که سابقه هالوکس‌والگوس در خانواده دارند نیز بیشتر در معرض پیشرفت این عارضه هستند. ضمنا احتمال عود در این افراد حتی پس از جراحی نیز بیشتر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: مراقب باشید شست پایتان منحرف نشود

 

اقدامات درمانی در صورت بروز عوارض هالوکس‌والگوس ضروری است

در مواردی که بیمار دچار درد، ناراحتی یا عارضه خاصی ناشی از هالوکس‌والگوس نیست و صرفا از شکل ظاهری پا ناراحت است، عمل جراحی به هیچ وجه ضروری نیست و توصیه نمی شود. باید دانست که همانند دیگر قسمت‌های بدن، ظاهر انگشت شست نیز در افراد مختلف حتما تفاوت‌هایی دارد.

اما اگر هالوکس‌والگوس با احساس درد، ناراحتی، قرمزی، برجستگی بیش‌ازحد به گونه ای که امکان پوشیدن کفش مناسب هم خیلی سخت باشد همراه شد، اقدامات درمانی صورت می‌گیرد. البته همیشه روند درمان باید از ساده‌ترین روش‌ها آغاز شود. در وهله‌ اول از بیمار خواسته می‌شود تا از کفش متناسب با ساختار پا یا کفی مناسب استفاده کند. گاهی نیز وسایلی مانند لاانگشتی یا اسپیلینت (آتل) شبانه توصیه می‌شود. در مواردی نیز ممکن است پزشک مصرف داروهای ضدالتهاب را برای بهبود علائم لازم بداند. البته همان‌طور که اشاره شد، هرگز به‌رغم رعایت این نکات نباید انتظار اصلاح و تغییر در شکل و فرم انگشت شست پا را داشت.

 

جراحی هالوکس والگوس آخرین اقدام درمان است

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، در صورتی که بیمار حتی با رعایت چنین توصیه‌هایی همچنان از درد و ناراحتی رنج ببرد و قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نباشد، می‌توان عمل جراحی را بهترین توصیه دانست. نوع عمل جراحی برای همه مبتلایان به هالوکس‌والگوس یکسان نیست و متناسب با سطح مشکل، عامل زمینه‌ساز و... نوع خاصی از جراحی انجام می‌شود. اگر عمل جراحی توسط متخصص متبحر در این زمینه صورت گیرد و بهترین تکنیک انتخاب شود، موفقیت‌آمیز است. معمولا بسیاری از بیماران از نتیجه جراحی رضایت دارن اما همیشه احتمال عود و ادامه درد و ناراحتی حتی پس از جراحی را نیز باید در نظر گرفت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات