برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مروری بر تازه های درمان لوپوس

مروری بر تازه های درمان لوپوس محققان در سراسر جهان طی سال گذشته اکتشافات مهمی در مورد لوپوس انجام داده‌اند، از روش‌های جدید برای درمان این بیماری خودایمنی گرفته تا دانش جدید در مورد عوارض تا دیدگاه عمیق‌تر از تفاوت‌های نژادی در شیوع لوپوس و نتایج سلامتی.

حتی در طول همه‌گیری کووید19، محققان در سراسر جهان طی سال گذشته اکتشافات مهمی در مورد لوپوس انجام داده‌اند، از روش‌های جدید برای درمان این بیماری خودایمنی گرفته تا دانش جدید در مورد عوارض تا دیدگاه عمیق‌تر از تفاوت‌های نژادی در شیوع لوپوس و نتایج سلامتی.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با لوپوس، بیماری هزار چهره

 

تاییدیه‌های دارویی جدید برای افراد مبتلا به نفریت لوپوس

به گزارش «بهپو»، در دسامبر 2020، FDA  استفاده از داروی لوپوس  بلیمومب «belimumab» را برای درمان نفریت لوپوس، التهاب بالقوه تهدید‌کننده زندگی کلیه که تا 60 درصد از بزرگسالان مبتلا به لوپوس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تایید کرد. یک ماه بعد، در ژانویه 2021، FDA  دومین درمان جدید نفریت لوپوس به نام کلوسپورین را تایید کرد.

 

خطر بیماری قلبی و سکته برای زنان و مردان سیاه‌پوست مبتلا به لوپوس بسیار بیشتر است

افراد مبتلا به لوپوس با خطر بیشتری برای بیماری قلبی و سکته روبرو هستند. مطالعه روی 336 فرد مبتلا به لوپوس نشان داد که برای شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست، خطر سکته مغزی سه برابر بیشتر و خطر بیماری ایسکمیک قلبی24 برابر بالاتر از شرکت‌کنندگان غیر‌سیاه‌پوست است.

 

ترکیبات دارویی ممکن است خطر عوارض قلبی را نسبت به استروئیدها کاهش دهد

محققان نشان دادند که یک پروتئین سیستم ایمنی به نام اینترفرون نوع 1 می‌تواند فعالیت استروئیدها را مسدود کند و مشکلی به نام «مقاومت به استروئید» ایجاد کند. برخی از افراد مبتلا به لوپوس ممکن است سطوح بالایی از اینترفرون نوع 1 داشته باشند.

 داروهایی در حال توسعه هستند، از جمله داروی تحت بررسی FDA به نام آنیفرولوماب که اینترفرون نوع 1 را هدف قرار می‌دهد. در یک کارآزمایی بالینی آنیفرولوماب، شرکت‌کنندگان توانستند از دوزهای کمتر استروئیدی استفاده کنند. و این خبر خوبی است، زیرا مصرف دوزهای بالای کورتیکواستروئیدها برای مدت طولانی می‌تواند به اندام‌ها آسیب برساند.

 

پزشکان می‌خواهند زنان مبتلا به لوپوس بدانند که می‌توانند با خیال راحت با شیر مادر تغذیه کنند

دو مطالعه اخیر نشان می‌دهد که مادران مبتلا به لوپوس می‌توانند با خیال راحت و با موفقیت به نوزادان جدید خود شیر دهند، اما بی‌میلی همچنان باقی است.

 

کم‌شنوایی در افراد مبتلا به لوپوس شایع‌تر است

محققان دریافتند که 27 درصد از مبتلایان به لوپوس درجاتی از کاهش شنوایی داشتند. در مقابل، تنها 2 درصد از افراد بدون لوپوس مشکلات شنوایی داشتند. توانایی تشخیص صداهای با فرکانس پایین - مانند گیتار باس در یک گروه یا صدای رعد و برق - اغلب کاهش می‌یابد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «اوری دی هلث»، کارشناسان مطمئن نیستند که این دو وضعیت سلامتی چگونه به هم مرتبط هستند، اما گمان می‌کنند که حملات خودایمنی در لوپوس ممکن است به عروق خونی ریز گوش داخلی آسیب برساند که اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌های موی میکروسکوپی که به انتقال سیگنال‌های صوتی به مغز کمک می‌کنند، می‌رسانند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات