برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف زیاد کافئین خطر ابتلا به آب سیاه چشم را افزایش می دهد

مصرف زیاد کافئین خطر ابتلا به آب سیاه چشم را افزایش می دهد مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف افراطی کافئین احتمال بروز گلوکوم -آب سیاه- را در افرادی که به طور ژنتیکی فشار چشم بالا دارند، بیش از سه برابر افزایش می‌دهد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف افراطی کافئین احتمال بروز گلوکوم -آب سیاه- را در افرادی که به طور ژنتیکی فشار چشم بالا دارند، بیش از سه برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش «بهپو»، محققان دانشکده پزشکی آیکان در آمریکا با بررسی سوابق بیش از ۱۲۰ هزار نفر بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی به این نتیجه رسیدند افرادی که کافئین بیشتری –بین سه تا چهار فنجان قهوه در روز- مصرف می‌کنند، فشار چشم بالاتری دارند و احتمال بروز گلوکوم در این افراد بیشتر است.

به طور خاص، کسانی که بالاترین مقدار کافئین روزانه را مصرف می کنند –بیش از 480 میلی گرم که تقریبا 4 فنجان است- 0.35 میلی متر جیوه فشار داخل چشم بیشتری داشتند. علاوه بر این، کسانی که از نظر ژنتیکی در بالاترین رده خطر قرار دارند و بیش از 321 میلی گرم در روز کافئین مصرف می کنند –تقریبا 3 فنجان در روز- در مقایسه با کسانی که کافئین کمتری مصرف می کنند یا اصلا کافیین نمی خورند و از نظر ژنتیکی نیز در پایین ترین رده خطر قرار دارند، شیوع گلوکوم 3.9 برابر بیشتری دارند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، بر اساس این مطالعه افرادی که سابقه فشار چشم و گلوکوم را در خانواده خود -والدین یا خواهر و برادر مبتلا به گلوکوم- دارند باید از مصرف افراطی کافئین خودداری کنند و آن را به دو فنجان در روز کاهش دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه «Ophthalmology» منتشر شده است.

گلوکوم یکی از مهم ترین علل نابینایی در سراسر جهان است. بیماری آب سیاه به دلیل اختلال در جریان خون اعصاب بینایی بوجود می‌آید و با مرور زمان پیشرفت می‌کند.

این عارضه معمولا با افزایش فشار چشم مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد آب سیاه ریشه ژنتیکی دارد و ممکن است تا پایان عمر علامتی نداشته باشد. بر اثر افزایش فشار داخل چشم، اعصاب بینایی انتقال دهنده تصاویر به مغز آسیب می‌بینند و بینایی به مرور کاهش می‌یابد. این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به نابینایی شود. معمولا بیماری درمراحل اولیه بدون علامت و درد است، بنابراین به افرادی که در خانواده سابقه این بیماری را دارند و افراد میانسال و سالمند و بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود به طور دوره‌ای و حداقل سالی یک‌بار توسط چشم‌پزشک چکاپ شوند.

 

مهمترین علایم گلوکوم چیست؟

کاهش دید محیطی و دید تونلی.

مشکل در تطابق با تاریکی.

ایجاد مشکل در تمرکز روی کارهای نزدیک.

ایجاد هاله‌های رنگی اطراف نور.

نیاز به تغییر مکرر و زود به زود عینک./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات