برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آب سیاه بدون علامت را جدی بگیرید

آب سیاه بدون علامت را جدی بگیرید دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ۵۰ درصد مبتلایان به گلوکوم یا آب سیاه در دنیا از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: برای جلوگیری از عوارض این بیماری، افراد بالای ۴۰ سال حداقل یک بار فشار چشم خود را چک کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ۵۰ درصد مبتلایان به گلوکوم یا آب سیاه در دنیا از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: برای جلوگیری از عوارض این بیماری، افراد بالای ۴۰ سال حداقل یک بار فشار چشم خود را چک کنند.

به گزارش «بهپو»، و به نقل از «انجمن چشم پزشکی ایران»، «آرزو میرآفتابی»، افزود: آب سیاه دومین عامل نابینایی در دنیا است و آمار فزاینده‌ای دارد؛ به طوری که از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، تعداد افراد مبتلا به گلوکوم از حدود ۶۴ میلیون نفر به ۷۶ میلیون رسیده و تا ۲۰ سال آینده این آمار به حدود ۱۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. 

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد افراد مبتلا به گلوکوم در دنیا از بیماری خود اطلاعی ندارند، اظهار داشت: این بیماری بدون علامت و درد است و به دلیل بی علامت بودن آن زمانی که فرد متوجه از دست رفتن میدان دید می‌شود یا احساس می‌کند دید چشمانش کم شده، ممکن است فرصت طلایی اولیه برای شناسایی موارد ابتدایی از دست رفته باشد. 

میرآفتابی ادامه داد: توصیه می شود افراد بالای ۴۰ سال حداقل یک بار فشار چشم خود را چک کنند و بعد با توصیه چشم پزشک اقدامات مورد نیاز را در صورت لزوم انجام دهند. کسانی که افراد درجه یک خانواده آنها به خصوص پدر، مادر، خواهر و برادر دچار گلوکوم هستند حتماً باید فشار چشم خود را در اولین فرصت بدون در نظر گرفتن سن چک کنند. چون احتمال چند برابری ابتلا به گلوکوم نسبت به افراد عادی در این افراد وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: از این علایم چشمی، چشم پوشی نکنید

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: تمام افرادی که سابقه ضربه به چشم دارند و کورتون مصرف می‌کنند یا سابقه جراحی‌های چشم دارند یا جراحی عیوب انکساری داشته یا نزدیک بین هستند، بهتر است فشار چشم آنها چک شده و یک معاینه کامل چشم داشته باشند.

میرآفتابی ادامه داد: با توجه به  شیوع بیشتر بیماری در سنین بالا باید توجه داشت که امکان ابتلا به آب سیاه در هر سنی حتی در بدو  تولد وجود دارد و ممکن است با علایمی مانند اشک ریزش، ترس از نور و جمع کردن چشم ها خود را نشان دهد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «انجمن چشم پزشکی ایران»، این متخصص گلوکوم تاکید کرد: نوع کمتر شایع بیماری گلوکوم با تهوع، استفراغ و سردرد و تاری دید و علائم حاد خودش را نشان می‌دهد. فرد باید به صورت اورژانس نزد چشم پزشک برود؛ زیرا می تواند باعث از دست رفتن دید شود. اما، باید توجه داشت این بیماری در اکثر مواقع بی علامت بوده و اندازه گیری منظم فشار و معاینه دقیق چشم می‌تواند فرد را از ابتلا به بیماری آب سیاه آگاه کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات