برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش موثر عصاره چای سبز در بهبود رشد صورت کودکان داون

نقش موثر عصاره چای سبز در بهبود رشد صورت کودکان داون اختلال ژنتیکی سندرم داون با تغییرات صورت همراه است که همیشه ماندگار هستند. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در چای سبز ممکن است راهی برای کاهش شدت این تغییرات در صورت باشد.

اختلال ژنتیکی سندرم داون با تغییرات صورت همراه است که همیشه ماندگار هستند. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در چای سبز ممکن است راهی برای کاهش شدت این تغییرات در صورت باشد.

به گزارش «بهپو»، محققانی از بلژیک و اسپانیا اظهار کردند: دوزهای کم از عصاره چای سبز می‌تواند تغییر صورت در کودکان مبتلابه سندرم داون را کاهش دهد. در حالی که خبر هیجان‌انگیزی است اما دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که مداخله زودهنگام در این مورد کلیدی است. نتایج مطالعه آنان حاکی از این است، کودکانی که طی سه سال اول زندگی عصاره چای سبز دریافت می‌کنند، کاهش قابل‌توجهی در تغییرات صورت به‌دلیل سندرم داون دارند. بااین‌حال، نتایج مشابهی در کودکان بزرگ‌تر دریافت‌کننده مکمل‌ها مشاهده نشد.

محققان هشدار دادند: به نظر می‌رسد دوز کم در اختلال شکل‌گیری سندرم داون مهم باشد، زیرا آزمایش روی موش‌ها نشان می‌دهد که دوزهای بالای این عصاره می‌تواند حتی رشد صورت و استخوان را بیشتر مختل کند تا با بهبودی همراه باشد.

آنان اظهار کردند: «وجود نسخه سوم کروموزوم ۲۱ باعث این اختلال ژنتیکی است. این نسخه اضافی موجب بیان بیش از حد ژن‌ها و ناتوانی‌های جسمی و ذهنی می‌شود. یکی از این ژن‌ها، DYRK1A، مسئول تغییر در رشد مغز و استخوان در بیماران مبتلابه سندرم داون است.

چای سبز حاوی ترکیبی به نام EGCG یا اپی‌گالوکاتچین-۳-گالات است. نتایج مطالعات قبلی تاثیر این آنتی‌اکسیدان طبیعی بر تقویت پروتئین‌های مقابله با سرطان را تایید کرد. EGCG همچنین توانایی مهار DYRK1A را دارد و عصاره چای سبز ممکن است عملکرد شناختی را در بزرگسالان جوان مبتلا به سندرم داون نیز تقویت کند.

گروهی از مرکز تنظیم ژنومی (CRG)، آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی اروپا (EMBL)، دانشگاه بارسلونا در اسپانیا و دانشگاه کی یو لون (KU Leuven) در بلژیک دو مطالعه در مورد تاثیر مکمل چای سبز بر بیماران سندرم داون انجام دادند.

اولین آزمایش‌ها مربوط به کی یو لون بود که در این آزمایش‌ها موش‌ها دوز کم یا زیاد عصاره چای سبز در آب آشامیدنی دریافت کردند. این درمان‌ها زمانی‌که جنین موش در رحم مادر بود، انجام شد. مطالعه مشاهده‌ای دوم شامل کودکان مبتلابه سندرم داون و بدون سندرم داون بود.

 

تاثیر مثبت چای سبز بر بیماران سندرم داون

پروفسور گریتجه وند ولدا از دانشگاه کی یو لون می‌گوید: «درمان با دوز کم بر روی موش‌های مبتلابه سندرم داون تاثیر مثبت گذاشت و ۶۰ درصد آن‌ها شکل صورت شبیه به گروه کنترل داشتند.»

بااین‌حال، درمان با دوز بالا نتایج بسیار متفاوتی ایجاد و حتی در برخی موارد رشد طبیعی صورت را مختل کرد و باعث بدشکلی اضافی شد. این مورد در همه موش‌ها در مدل سندرم داون و همچنین در گروه کنترل رخ داد.

در مطالعه مشاهده‌ای، ۲۸۷ کودک بین صفر تا ۱۸ سال مکمل EGCG دریافت کردند. محققان خاطرنشان کردند این گروه خوددرمانی بوده و نیازی به رعایت پروتکل خاصی برای مصرف عصاره چای سبز نداشتند.

نوس مارتینز-آبادیاس از دانشگاه بارسلونا توضیح می‌دهد: «از همه شرکت‌کنندگان از زوایای مختلف عکس گرفته شد تا یک مدل سه‌بعدی از چهره‌های آنان ایجاد شود.»

وی در ادامه افزود: «برای مقایسه چهره شرکت‌کنندگان از ۲۱ نشان صورت و فاصله بین آن‌ها استفاده کردیم. در جوان‌ترین گروه بین صفر تا ۳ سال، هنگام مقایسه چهره کودکان مبتلابه سندرم داون که هرگز تحت درمان قرار نگرفتند، با کودکانی که سندرم داون ندارند، ۵۷ درصد فاصله‌های خطی به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. در مورد نوزادان و کودکان نوپا که تحت درمان EGCG قرار گرفتند، این اختلاف بسیار کمتر و فقط ۲۵ درصد بود. پس از مصرف مکمل چای سبز، تغییر صورت کاهش یافت و کودکان مبتلابه این بیماری و یا بدون سندرم داون شباهت بیشتری به هم داشتند.»

 

درمان‌های اولیه ممکن است تنها راه‌حل باشد

محققان خاطرنشان کردند که در درمان نوجوانان نتایج مشابهی که کودکان کوچک‌تر تجربه کردند، ایجاد نشد و تحقیقات بیشتر به مشاوره والدینی کمک می‌کند که ممکن است بخواهند این مکمل‌های موجود در بازار را خریداری کنند.

مارتینز-آبادیاس اظهار کرد: «حتی در صورت استفاده از عصاره چای سبز، کودکان مبتلابه سندرم داون هنوز بیش از ۵۰ درصد اختلاف نسبت به گروه شاهد دارند. این یافته‌ها حاکی از آن است که مکمل‌های چای سبز در مراحل اولیه زندگی وقتی صورت و جمجمه به سرعت رشد می‌کنند، تجویز شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات مکمل‌های حاوی EGCG، دوز مناسب و به طور کلی پتانسیل درمانی آن‌ها لازم است. همچنین باید اثرات احتمالی بر روی اندام‌ها و سیستم‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد. این مورد ابتدا به تحقیقات مقدماتی بیشتر در آزمایشگاه با موش‌ها و سپس مطالعات بالینی با شرکت‌کنندگان بیشتر و استفاده کنترل‌شده از این مکمل‌ها نیاز دارد.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیچر»، مارتینز-آبادیاس نتیجه‌گیری کرد: «یافته‌ها نشان می‌دهد که اثرات EGCG به شدت به دوز بستگی دارد. محصولات EGCG به‌صورت تجاری در دسترس هستند و به‌طور منظم به‌عنوان یک ترکیب عمومی تقویت‌کننده سلامت استفاده می‌شوند اما پیروی از توصیه‌های سازمان ایمنی غذایی اروپا در مورد مصرف حداکثر و مشورت با پزشک قبل از مصرف مکمل‌ها مهم است. نتایج تحقیق کنونی اثرات مفید بالقوه این مکمل در رشد صورت با دوزهای پایین را نشان می‌دهد، اما در دوزهای بسیار بالا می‌تواند در موش‌ها اثرات غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کنند. برای تعیین دوز بهینه در هر سنی که منافع بالقوه را به حداکثر برساند، تحقیقات بالینی بیشتری نیاز است.»

نتایج این تحقیق در «Scientific Reports» منتشرشده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات