برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیشنهادهایی برای ورزش بیشتر بدون احساس خستگی

پیشنهادهایی برای ورزش بیشتر بدون احساس خستگی آیا دلتان می‌خواهد بدن متناسب داشته باشید، ولی مجبور نباشید که به پیاده‌روی یا رفتن به باشگاه ورزشی فکر کنید؟ این پیشنهادهای ساده ورزش را به قسمتی از فعالیت‌های روزانه‌تان تبدیل می‌کند.
آیا دلتان می‌خواهد بدن متناسب داشته باشید، ولی مجبور نباشید که به پیاده‌روی یا رفتن به باشگاه ورزشی فکر کنید؟ این پیشنهادهای ساده ورزش را به قسمتی از فعالیت‌های روزانه‌تان تبدیل می‌کند.
زندگی پر مشغله‌ای دارید و اینکه با ورزش بتوانید بدنی متناسب داشته باشید مشکل است به خصوص اگر نیاز به لباس مناسب ورزش و رفتن به باشگاه باشد، اما ارزشش را دارد به علاوه ورزش باعث می‌شود که روحیه بهتری داشته باشید، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد داشتن فعالیت‌های بدنی منظم می‌تواند مانع چاقی یا ابتلا به آلزایمر شود. حقیقت این است که ورزش نباید به این سختی هم که فکر می‌کنیم باشد. با ایجاد تغییرات کوچکی در زندگیتان، طی چند هفته می‌توانید اندامی متناسب داشته باشید، لازم هم نیست که اتاق مجزایی هم برای این کار داشته باشید.
 

همیشه از پله استفاده کنید

از سوارشدن به آسانسور اجتناب کنید

خیلی راحته که سوار آسانسور بشوید با این توجیه که روز سختی داشته‌اید یا ساک دستی‌تان سنگین است یا... خیلی خوب در این صورت به سختی می‌توانید کالری‌هایتان را بسوزانید، درسته؟ شواهد نشان داده که حتی کمترین میزان ورزش استقامتی می‌تواند سطح ماده‌ای به نام GLUT4 (ناقل گلوگز نوع ?) را در بدنتان بالا ببرد، این ماده باعث می‌شود که کالری‌های دریافتی شما به جای اینکه تبدیل به چربی و باعث چاقی شما بشود در سلول‌های عضلانی‌تان ذخیره شود، بنابراین بالا رفتن حتی از چند پله موثر خواهد بود.
 

کمی بیشتر راه بروید

شما قبلا هم این را شنیده‌اید، اما ارزش داره که به این اعداد نگاه کنید تا یک تصویر کلی به دستتان بیاید. فردی که یک کیلومتر می‌دود 112 کالری مصرف می‌کند در حالی که کسی که همین مسیر را راه می‌رود فقط 88 کالری می‌سوزاند، اما دویدن به این معناست که باید آمادگی داشته باشید، لباس مناسب بپوشید، یک دوش حمام سراغ داشته باشید و بسته به اینکه چقدر تند می‌دوید ممکنه با مشکلاتی روبرو بشوید که باید به لحاظ روحی خود را آماده کرده باشید، اما راه رفتن فقط راه رفتن است. از اتوبوس یک ایستگاه جلوتر پیاده بشوید و از پیاده‌روی خود لذت ببرید، بدون اینکه نیاز باشد لباس ورزشی بپوشید.
 

بیشتر بایستید

نشستن بدن شما را در حالت کرختی نگه می‌دارد، جریان خون را محدود، متابولیسم شما را کند و عضلاتتان را شل می‌کند. حتی یک ساعت ورزش روزانه نمی‌تواند این ساعاتی را که در صندلی‌های مختلف لمیده‌اید جبران کند، اما خوشبختانه یک راه‌حل وجود دارد: همین حالا بایستید. اگر شما ناتوانی جسمی ندارید چه نیازی هست که در اتوبوس بنشینید یا هیچ قانونی وجود ندارد که وقتی بازی کامپیوتری می‌کنید باید حتما روی مبل نشسته باشید. جلسات اداری خود را به صورت ایستاده برگزار کنید تا خلاقیت خود را نشان دهید. ارزشش را دارد. ایستادن در هر دقیقه نسبت به نشستن1. 36 برابر بیشتر کالری می‌سوزاند، به علاوه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.
 

خریدهای بزرگ بکنید

آیا دیده‌اید که وقتی قوی‌ترین مردان دنیا یک تیر آهنی را حمل می‌کنند، چطور راه می‌روند؟ این یک حرکت خوب برای هر کسی است، بازوهاو پاها را به کار می‌گیرد و البته چربی می‌سوزاند. چیزی که شما احتیاج دارید این است که با هر یک از دست‌هایتان یک شیء سنگین را حمل کنید. این یک دلیل خوب برای خرید نکردن اینترنتی است. شما می‌توانید خرید هفتگی را پیاده به خانه ببرید یا حداقل ماشینتان را در جای دوری پارک کنید و مواد خریداری‌شده را تا پارکینگ حمل کنید.
 

موقع دیدن تلویزیون روی زمین بنشینید

بله درست مثل بچه‌ها، چون مبل‌های امروزی طوری طراحی شده که وقتی روی آن می‌نشینید مثلا هنگام دیدن یک سریال تلویزیونی، کاملا بی‌حرکت هستید در حالی که وقتی روی زمین می‌نشینید مثلا موقع دیدن همان سریال، وول می‌خورید یا پاهایتان را می‌کشید یا جابجا می‌شوید و به طور کلی سیستم حیاتی بدنتان را بیدار نگه می‌دارید.
 

روزی 10 دقیقه چمباتمه بزنید

در بسیاری از کشورها، هنوز چمباتمه زدن بخشی از حرکات روزانه زندگیشان است. این حالتی است که می‌نشینند، استراحت می‌کنند، و یا به دستشویی می‌روند، اما در کشورهای غربی که عادت به استفاده از توالت فرنگی یا نشستن روی صندلی هست این عادت فراموش شده است، اما شما باید این کار را بکنید. این حرکت به طور باور نکردنی به به قدرت تحرک زانوها و مفاصل باسن کمک می‌کند. متخصصان فیزیو تراپی می‌گویند که شما باید قادر باشید که 10 دقیقه در این حالت قرار بگیرید اما اگر نتوانستید حداقل هر بار که منتظرید که کتری آب روی گاز به جوش بیاید یا موقعی که آگهی تبلیغاتی هنگام نمایش یک فیلم پخش می‌شود یک دقیقه این حرکت را انجام دهید.
 

به تعداد زیاد نرمش شنا را انجام دهید

تعداد کم شنا ارزشی ندارد. این نرمش روی سینه، بازوها و اگر بدن خود را کاملا صاف و سفت نگه دارید روی شکم تاثیر خواهد گذاشت. بسیار ساده است ابتدا به تعدادی انجام دهید که احساس راحتی دارید مثلا 4 بار، سپس هر چند دقیقه یکبار و در نهایت می‌بینید که شما بین 10 تا 200 بار شنا رفته‌اید بدون آن که عرق کنید.
 

یک میله بارفیکس به در اتاقتان نصب کنید

اگر تمام روز پشت میزتان نشسته‌اید نرمش بارفیکس را انجام دهید. این نرمش باعث تقویت عضلات پشت و بازوهایتان می‌شود. یک میله بارفیکس تهیه کنید و آنرا به چهار چوب در اتاقتان نصب کنید و سعی کنید هر بار که از آنجا رد می‌شوید یک یا دو بار بارفیکس بروید. اگر نمی‌توانید خودتان را بالا بکشید به بالا بپرید میله را بگیرید و سپس خود را به آرامی پایین بکشید.
 

به دیگران کمک کنید

اگر شکایت عمده شما این است که رفتن به باشگاه ورزشی وقت گرانقدر شما را هدر می‌دهد شاید بتوانید به جای آن کارهایی را انجام دهید که ارزشش را داشته باشد. مثلا می‌توانید به افراد مسن در مرتب کردن باغچه شان کمک کنیدو یا در اسباب کشی دوستتان به او کمک کنیدو یا در بالا بردن کالسکه بچه کسی از پله به او کمک کنید یا اگر کسی خریدی دارد پیاده به فروشگاه بروید و خرید او را انجام دهید. حرکات نوع دوستانه هنوز هم یک ورزش محسوب می‌شود.
 

در زندگی روزانه بدون تحرک نباشید

جامعه مدرن به ما یاد می‌دهد که بهتر است زحمت نکشیم ولی وقتی موضوع فعالیت‌های بدنی باشد این درست نیست. به ورزش به این صورت نگاه نکنید که باید لباس ورزشی بپوشید و ابتدا بدنتان را گرم کنید و. . . شما مثلا وقتی که از دست یک جیب بر فرار می‌کنید یا وقتی که ساک کودکتان را از ماشین بیرون می‌آورید ورزش می‌کنید. کمی بیشتر جنب و جوش داشته باشید خیلی زود برایتان عادی خواهد شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات