برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

واکسن سرطان وارد فاز آزمایش بالینی شد

واکسن سرطان وارد فاز آزمایش بالینی شد واکسن سرطان محققان دانشگاه ایالت اوهایو در آمریکا که با عنوان PD1-Vaxx تولید شده است، پس از سپری کردن موفقیت‌آمیز آزمایشات حیوانی، اولین مرحله از آزمایش‌های بالینی انسانی را آغاز می‌کند.

واکسن سرطان محققان دانشگاه ایالت اوهایو در آمریکا که با عنوان PD1-Vaxx تولید شده است، پس از سپری کردن موفقیت‌آمیز آزمایشات حیوانی، اولین مرحله از آزمایش‌های بالینی انسانی را آغاز می‌کند.

به گزارش «بهپو»، بر اساس نتایج آزمایش های جانوری این واکسن، هنگامی که واکسن سرطان در کنار یک داروی ایمونوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ۹۰ درصد موارد منجر به واکنش کامل سیستم ایمنی می‌شود.

شاید مهم ترین دستاورد دو دهه گذشته در درمان سرطان، تولید مهارکننده وارسی ایمنی «immune checkpoint inhibitors» باشد.

مهارکننده وارسی ایمنی نوعی ایمنی‌درمانی سرطان است که بخشی از سیستم ایمنی به نام وارسی ایمنی را مورد هدف قرار می‌دهد. وظیفه این بخش تنظیم و کنترل دستگاه ایمنی است.

درمان‌های مبتنی بر این روش می‌توانند سلول‌هایی را مورد هدف قرار دهند که خود را از حمله سیستم ایمنی، ایمن نگه می‌دارند و به همین دلیل به درمان پاسخ نمی‌دهند.

این روش‌های درمانی برای مسدود کردن مکانیزم‌هایی به کار می‌روند که سلول‌های سرطانی برای فرار از حمله سلول‌های ایمنی مورد استفاده قرار می‌دهند.

واکسن PD1-Vaxx موجب شکل‌گیری یک واکنش پادتن در بدن می‌شود که مانع استفاده سلول‌های سرطانی از پروتئین سلولی موسوم به PD-1 برای فرار از سلول‌های ایمنی می‌شود.

به گفته محققان، این واکسن دو کارکرد مهم دارد. نخست این که هر دو نوع سلول ایمنی B و T را فعال می‌کند تا در صورت وجود تومور، آن را از بین ببرند.

دوم این که هدف واکسن مسدود کردن مسیرهای سیگنال‌دهی ضروری برای رشد و بقای تومور سرطانی است. با استفاده از این واکسن به همراه یک داروی ایمونوتراپی، سیستم ایمنی با قدرت زیادی به سوی سلول‌های سرطانی هدایت شده و آن‌ها را نابود می‌کند.

سرطان بر اثر رشد کنترل‌نشده سلول‌ها شکل می‌گیرد. انجمن تحقیقات سرطان آمریکا آماری را در مورد سرطان‌های شایع سال ۲۰۱۸ میلادی (که آخرین آمار مربوط به سرطان است) منتشر کرده است. در این آمار تمام سرطان‌های شایع به استثنای سرطان پوست غیر ملانوم لحاظ شده است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس»، در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۸ میلیون مورد سرطان در سراسر جهان وجود داشت که ۹.۵ میلیون مورد در مردان و ۸.۵ میلیون مورد در زنان شیوع داشت. در حال حاضر پیشگیری از سرطان مهم ترین معضل بهداشت عمومی است و متخصصان تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، ‌ افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن و عدم مصرف دخانیات و الکل را مهمترین اصول در پیشگیری از سرطان می‌دانند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات