برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا انتقال ویروس کرونا از راه اشک چشم امکان پذیر است؟

آیا انتقال ویروس کرونا از راه اشک چشم امکان پذیر است؟ براساس تحقیقی که به تازگی انجام گرفته است، اشک فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده، می‌تواند مسری باشد، بنابراین باید هوشیارتر باشید و از دست زدن به چشم‌‌ها اجتناب کنید.

براساس تحقیقی که به تازگی انجام گرفته است، اشک فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده، می‌تواند مسری باشد، بنابراین باید هوشیارتر باشید و از دست زدن به چشم‌‌ها اجتناب کنید.

به گزارش «بهپو»، از آنجا که کووید-19 یک بیماری نوظهور محسوب می‌شود، دانشمندان به‌طور مرتب به کشفیات جدیدی در مورد آن دست می‌یابند. در ابتدای این همه‌گیری، گزارش شده بود که ویروس از طریق قطرات ریز تنفسی فرد ناقل یا بیمار سرایت می‌کند اما طبق تحقیقی که به تازگی انجام گرفته، اشک نیز می‌تواند مسری باشد.

 

ویروس کرونا می‌تواند برای مدت طولانی در چشم‌ها باقی بماند

چند مورد از این حالت در افرادی که علائم چشمی کووید-19 را داشته‌اند، گزارش شده است. به عنوان مثال زنی از ووهان چین، نقطه آغاز این بیماری همه‌گیر، در 23 ژانویه به ایتالیا سفر کرد. 3 روز پس از رسیدن، وی علائم بیماری را احساس کرد و روز بعد در بیمارستان بستری شد. این زن، سرفه خشک، گلودرد و بینی چرکی داشت و همچنین چشم‌هایش قرمز و عفونی شده بودند. از آنجایی که علائم چشمی از بین نمی‌رفت، پزشکان در روز سوم بستری این زن در بیمارستان شروع به بررسی این علائم کردند. آنها هر روز اشک و کلا مایعاتی که از چشم او خارج می‌شد را جمع می‌کردند. هر نمونه آزمایش‌شده، وجود ماده ژنتیکی SARS-CoV-2 را نشان می‌داد. 21 روز بعد، اثری از ویروس در اشکهای وی باقی نماند و جالب اینکه 5 روز بعد این علائم دوباره ظاهر شدند. درحقیقت مواد ژنتیکی ویروس خیلی بیشتر از بینی، در چشم‌های وی یافت شدند.

 

اقدامات احتیاطی

دانشمندانی که در این مطالعه حضور داشتند، با سوالات بی‌شماری مواجه شدند، از جمله اینکه اگر فردی به ویروس کرونا مبتلا شود، تکلیف بهبودی و مداوای وی چه خواهد شد، آن هم در حالی‌که ویروس در چشمان او در حال تکثیر است. این مطالعه به آنها نشان داد مخاط چشمی و نیز اشک‌های فرد مبتلا نیز می‌تواند مسری باشد. به همین دلیل آنها به چشم‌پزشکان توصیه می‌کنند هنگام معاینه چشم‌ها، کاملا مجهز به وسایل ایمنی شخصی باشند چون مخاط چشمی علاوه بر اینکه می‌تواند محلی برای ورود ویروس باشد، این قابلیت را دارد که به محلی برای تجمع عفونت تبدیل شود. دانشمندان در ادامه اضافه می‌کنند که علائم التهاب ملتحمه نیز ‌می‌تواند نشانه‌ای از کووید-19 باشد که باید مراقب آن باشید.

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه، التهاب و عفونت پرده شفافی است که زیر پلک‌ها و قسمت‌هایی از کره چشم را پوشانده است. علل قرمزی چشم معمولا عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی است یا می‌تواند حساسیت باشد و در نوزادن می‌تواند به عدم ایجاد سوراخ مجاری اشکی مرتبط باشد.

این بیماری ممکن است منجر به بروز احساس وجود خارجی در یک یا هر دو چشم شود، به‌گونه‌ای که خود فرد احساس می‌کند قادر به بیرون آوردن جسم خارجی نیست، زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود، ممکن است چشم وی پر از ترشحات باشد. سفیدی چشم نیز به نظر قرمز آمده و فرد منظره‌ای را می‌بیند که قبلا در چشم وجود نداشته است.

وجود التهاب سبب می‌شود عروق کره چشم در مقایسه با قبل بیشتر مشخص شوند و همین عامل سبب می‌شود سفیدی چشم قرمز به نظر برسد. قرمزی چشم اصطلاحی است که معمولا برای بیان وجود التهاب ملتحمه به کار می‌رود.

به نظر می‌رسد بروز التهاب علاوه بر ایجاد قرمزی روی بینایی نیز گاهی تاثیر می‌گذارد. اگر فردی دچار قرمزی چشم شد با انجام اقدامات خاصی می‌تواند شکایات خود را برطرف کند ولی از آنجایی که قرمزی چشم می‌تواند مسری باشد بنابراین باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرد. این درمان سریع به‌خصوص در سنین قبل از مدرسه که کودک می‌تواند به التهاب ملتحمه باکتریایی یا ویروسی مبتلا شود بسیار مهم است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، از همان شروع همه‌گیری کرونا، پزشکان کنار تمام تدابیر امنیتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، همواره توصیه می‌کنند که چشم‌ها را لمس نکنید چون درحقیقت، اگر ویروس روی دست‌ها وجود داشته باشد، به راحتی می‌تواند از طریق چشم‌ها وارد بدن شود. مخاط چشمی بهترین میزبان ویروس خواهد بود، بنابراین وقتی از پاکیزگی دست‌هایتان اطمینان ندارید، به هیچ عنوان چشمان‌تان را لمس نکنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات