برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه کنیم که عرقمان بوی بد ندهد - 10 درمان خانگی بوی بد عرق

چه کنیم که عرقمان بوی بد ندهد - 10 درمان خانگی بوی بد عرق عرق به خودی خود بی بوست و زمانی بوی آن بلند می شود که باکتری ها از آن به عنوان بستر زندگی و تکثیر استفاده می کنند. سبک زندگی و درمان های خانگی تاثیر زیادی بر تعریق طبیعی و بوی بدن می گذارد.

عرق کردن و بوی بدن وقتی هوا خیلی گرم است یا هنگام ورزش کردن طبیعی است. اضطراب، استرس و عصبانیت هم تعریق بدن را زیاد و بوی متفاوتی ایجاد می کنند. تعریق تا وقتی که از حالت طبیعی خودش خارج نشود -هیپرهیدروزیس- نگران کننده نیست؛ همچنان که تغییر بوی بدن هم می تواند نشانه ای از تغییر در اعمال طبیعی بدن باشد. سبک زندگی و درمان های خانگی تاثیر زیادی بر تعریق طبیعی و بوی بدن می گذارد.

به گزارش «بهپو»، عرق کردن و بوی بدن کاری است که غدد تعریق انجام می دهند. در بدن دو نوع اصلی غدد تعریق داریم. غدد اکرین و غدد آپوکرین. غدد اکرین در بیشتر قسمت های بدن وجود دارند و مستقیما به سطح پوست باز می شوند. وقتی دمای بدنتان بالا می رود این غدد مایعی آزاد می کنند که با تبخیر از سطح پوست باعث خنک شدن بدن می شوند.

غدد آپوکرین در نواحی مودار بدن قرار دارند؛ مثل زیر بغل و کشاله ران. این غدد در شرایط استرس مایعی شیری آزاد می کنند که تا وقتی که با باکتری های سطح پوست ترکیب نشده است، بدون بو است. در واقع عرق به خودی خود بی بوست و زمانی بوی آن بلند می شود که باکتری ها از آن به عنوان بستر زندگی و تکثیر استفاده می کنند. آنچه که شما استشمام می کنید محصول جانبی تجزیه پروتیین کراتین توسط باکتری های سطح پوست است. واقعیتی که پذیرفتنش سخت است!

 

بیشتر بخوانید 8 علت عرق کردن

 

چه کنیم که عرقمان بو ندهد؟

1- موقع خواب ضد عرق بزنید: شاید تا قبل از خواندن این مطلب شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقتی می خواهند از خانه خارج شوند ضد عرق می زنند. در حالیکه بهترین زمان برای بهترین اثر بخشی یک ضد عرق، استفاده از آن شب ها موقع خواب است. یعنی زمانی که فعالیت بدنتان کم و دمای بدن پایین است و تعریقی انجام نمی شود. اگر پس از حمام و صبح ها ضد عرق بزنید، عرقی که جمع می شود بلافاصله ماده ضد عرق را شسته و شما را در طول روز در مقابل تعریق بی دفاع خواهد کرد. اگر می خواهید اطلاعات کاملی از ضد عرق ها و دئودورانت ها داشته باشید مقاله زیر را از دست ندهید:

 

بیشتر بخوانید: دئودورانت یا ضد عرق، کدامیک بهتر است؟ آشنایی با انواع محصولات ضد عرق

 

2- زیر بغلتان را خشک نگه دارید. باکتری ها در نواحی خشک بدن نمی توانند فعالیت کنند.

3- اگر بوی بد بدنتان فقط وقت ورزش کردن بلند می شود، لباس های ورزشی خود را زود به زودتر بشویید. لباس های ورزشی بستر خوبی برای رشد و تکثیر باکتری ها هستند.

4- گاهی بیماری‌های سیستم عصبی، غدد درون‌ریز، بیماری‌های عفونی و سایر بیماری‌های سیستمیک، باعث تعریق بیش از حد می‌شوند. برای این مشکل باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. پزشک با معاینه بیمار ممکن است یکی از درمان‌‌های زیر را تجویز کند:

استفاده از ضدتعریق‌ها. این ضدتعریق‌ها معمولا حاوی آلومینیوم کلرید هگزاهیدرات هستند.

دستگاه ضدتعریق یونتوفورزیس. این دستگاه با مسدود کردن موقت مجاری عرق، باعث رفع تعریق بیش از حد می‌شود.

مصرف داروهایی با اثر آنتی‌کولینرژیک

بوتولینیوم توکسین- آ

انرژی مایکروویو یا لیزر برای از بین بردن دائمی غدد عرق

عمل جراحی که سیستم عصبی مربوط را از کار می‌اندازد.

5- موهای زیر بغلتان را مرتب اصلاح کنید تا از تجمع باکتری ها پیشگیری شود.

6- هر روز حمام کنید. بهتر است از یک صابون آنتی باکتریال استفاده کنید تا از میزان رشد باکتری ها روی سطح پوست کاسته شود..

7- لباس الیاف طبیعی بپوشید. این لباس ها به پوست اجازه تنفس می دهند.

8- ورزش کنید. شاید باور اینکه ورزش ضدتعریق است برایتان سخت باشد اما واقعیت است. هنگام ورزش کردن سیستم هورمونی بدن میزان زیادی اندورفین ترشح می‌کند؛ این هورمون با خاصیت آرامش‌زایی حالت تقلا را از بدن سلب می‌کند و سبب می‌شود در طول روز کمتر عرق کنید. این تاثیر خیلی چشمگیر است زیرا با افزایش میزان اندورفین در سیستم هورمونی، میزان کورتیزول که هورمون استرس است نیز کاهش می‌یابد و به این ترتیب میزان تعریق به طور مضاعفی کم خواهد شد.

 

9- رژیم غذایی تان را تغییر دهید

شاید باورتان نشود اما رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر میزان تعریق و حتی بوی آن دارد؛ اگر می‌خواهید تعریق زیاد در طول روز باعث شرمندگی‌تان در جمع نشود، به این موارد هم دقت کنید:

غذای تند و تیز نخورید. هنگامی که غذاهای پرادویه می‌خورید سوخت‌وساز بدنتان زیاد شده و گرم‌تان می‌شود، حتی اگر وسط فصل زمستان باشد، عرق می‌کنید و این گرما سبب تعریق می‌شود بنابراین از خوردن غذاهای تند و تیز بپرهیزید.

آب کافی بنوشید. هنگامی که در طول روز به مقدار کافی آب می‌نوشید، اجازه نمی‌دهید دمای بدنتان با کم‌آب شدن بالا برود و درنتیجه عرق نمی‌کنید.

ویتامینB خون‌تان نیفتد. ویتامینB به عملکرد موثر بدن کمک می‌کند و اگر مقدار آن در بدن کم شود، بدن مجبور است تقلا کند و به این ترتیب گرم شود و عرق کند. سعی کنید سطح ویتامینB را در حدود توصیه‌شده برای بدنتان نگه دارید.

میوه و سبزی کافی بخورید. میوه‌‌ها و سبزی‌ها با تامین انواع ویتامین‌ها از تقلا و تعریق بیش از حد بدن جلوگیری می‌کنند بنابراین با خوردن میزان کافی میوه و سبزی می‌توانید مطمئن باشید که بدنتان بی‌دلیل عرق نمی‌کند.

نوشیدنی‌های محرک ننوشید. قهوه یا هر نوشیدنی دارای کافئین، میزان تعریق بدن را افزایش می‌دهد. این موضوع درباره انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم صدق می‌کند. جالب اینکه در تبلیغ‌های این نوشیدنی‌ها معمولا تصاویر پرنشاط و باطراوتی را نشان می‌دهند اما اثر این نوشابه‌ها بر سیستم تعریق ما اصلا خوشایند نیست.

غذاهای رستوران: غذاهای رستوران یا خیلی چرب هستند یا بسیار پر ادویه‌اند یا میزان کربوهیدرات بالایی دارند و بدن برای هضم آنها به سوخت‌وساز زیادی نیاز دارد بنابراین پرخوری در رستوران نتیجه‌ای که دوست ندارید را برایتان به بار می‌آورد. در رستوران‌ها غذاهای سالم را انتخاب کنید و کمی اراده به خرج دهید و پرخوری نکنید.

 

بیشتر بخوانید: روش هایی برای پیشگیری و درمان عرق سوز

 

درمان‌های خانگی ضدعرق

اگر از آن افرادی هستید که با محصولات صنعتی میانه خوبی ندارید می‌توانید از این مواد خانگی به عنوان ضدعرق استفاده کنید:

سرکه سیب: باکتری‌ها نمی‌توانند در pHهای پایین زنده بمانند بنابراین استفاده از سرکه سیب به عنوان یک دئودورانت طبیعی، با حذف باکتری‌ها می‌تواند باعث کاهش بوی نامطبوع بدن شود. برای بوی زیربغل، یک بار در روز منطقه زیربغل را با سرکه سیب رقیق‌شده تمیز کنید.

سرکه سفید: بوی سرکه چند دقیقه بعد از استفاده از بین می‌رود ولی در تمام طول روز بدنتان بدون بوی نامطبوع است.

جوش‌شیرین: پودر جوش‌شیرین باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود و به جذب عرق کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از پودر ذرت یا مخلوط آن با جوش‌شیرین برای جذب بهتر عرق استفاده کنید.

چای مریم‌گلی: این گیاه سبب کاهش تعریق بیش از حد می‌شود. 5/1 قاشق چای‌خوری مریم‌گلی خشک‌شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید.

رزماری: این گیاه به علت دارا بودن اثر ضدباکتری به کنترل بوی بدن کمک می‌کند و با توجه به خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، باکتری‌های ناحیه را از بین می‌برد.

آب شلغم: آب شلغم یکی از راه‌های کاهش تعریق زیربغل است. می‌توانید یک شلغم را رنده کنید و آب آن را بگیرید؛ سپس بدنتان را به خوبی بشویید و به آرامی یک قاشق مرباخوری آب شلغم را زیربغل و محل‌هایی که تعریق زیاد دارد، بزنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات