برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

9 باور غلط که می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن شما شود

9 باور غلط که می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن شما شود حذف صبحانه از رژیم غذایی ایده بدی است، چون شما با احتمال بیشتری به سمت میان‌وعده‌ها و چاشت‌های اضافی صبحگاهی متمایل می‌شوید، اما در عین حال خوردن صبحانه به میزان زیادهم ایده خوبی نیست

حتی زمانی که دارای قدرت و اراده کافی برای عمل کردن به رژیم غذایی‌تان باشید، اما باز هم ممکن است با اطلاعات نادرست فراوانی مواجه شوید که می‌تواند از تاثیر کامل رژیم غذایی‌تان جلوگیری کنند. ما در اینجا 9 باور غلط معمول که ممکن است رژیم غذایی شما را از مسیر طبیعی خود خارج کنند، مطرح کرده‌ایم.


1-خوردن صبحانه به میزان زیاد شما را از خوردن بیشتر در طول روز بی‌نیاز می‌کند.

حذف صبحانه از رژیم غذایی ایده بدی است، چون شما با احتمال بیشتری به سمت میان‌وعده‌ها و چاشت‌های اضافی صبحگاهی متمایل می‌شوید، اما در عین حال خوردن صبحانه به میزان زیادهم ایده خوبی نیست، چرا که خوردن صبحانه مفصل باعث جلوگیری از گرسنه شدن شما در طول روز نمی‌شود. بد‌تر اینکه این کار می‌تواند باعث انباشته شدن بیش از حد کالری‌ها در بدن شود. مطالعه انجام شده در کشور آلمان روی 280 فرد چاق و 100 فرد با وزن طبیعی که در ماه اخیر در ژورنال Nutrition منتشر شد، نشان داد که خوردن یک صبحانه مفصل می‌تواند400کالری اضافی ایجاد کند. محققان دریافتند تا زمانی که ما این تزریق کالری صبحگاهی را با کمتر خوردن بعد از صبحانه متعادل نکرده‌ باشیم، کالری‌های دریافتی در وعده صبحانه اثر کمی‌بر روی میزان کالری مصرف شده در طول روز دارد یا هیچ تاثیری روی آن ندارند.
 

2-خوردن وعده‌های کوچک یا ریزه خواری در طی روز به افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

تغییر دادن مصرف مواد غذایی از این طریق باعث افزایش متابولیسم شما نخواهد شد. اگر چه برخی افراد ممکن است تصور کنند که خوردن وعده‌ای غذایی کمتر ولی به تعداد بیشتر همراه میان‌وعده‌ها به کنترل اشتهایشان کمک ‌کند و باعث تسهیل کاهش وزن شود، اما سایر افراد ممکن است اثری معکوس را تجربه کنند. برخی افراد تمایل به ریزه‌خواری با غذاهای با میزان چربی و کالری بالا دارند، اما اگر برای خوردن یک وعده غذایی اصلی پشت میز بنشینید، با احتما بیشتری ممکن است از غذاهای با میزان کالری کم‌نظیر سبزی‌ها و سالاد‌ها استفاده کنید. به‌طور کلی مطالعات نشان می‌دهند که اگر قصد کاهش وزن دارید، بهترین روش مصرف سه وعده غذایی سنجیده و برنامه‌ریزی‌شده همراه دو میان‌وعده مناسب است.
 

3-غذاهای کم‌چربی یا فاقد چربی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کالری کمتری دارند.

تنها استناد به برچسب یک ماده غذایی مبنی بر کم‌چربی بودن آن لزوما به معنی کم‌کالری بودن آن محصول نیست، چون ممکن است چربی با موادمغذی دیگری مانند پروتئین، نشاسته و قند که کالری تولید می‌کنند در آن جایگزین شده باشد. برای مثال بر اساس یک راهنمای غذایی منتشر شده به‌وسیله انستیتوی ملی قلب، ریه وخون آمریکا یک شیرینی مافین بلوبری کوچک و کم‌چرب واجد 131 کالری انرژی است، در حالی که یک مافین بلوبری معمولی با اندازه‌ای مشابه138کالری دارد. خوردن غذاهای کم‌چرب به‌طور خودکار باعث کاهش وزن نمی‌شود. این امر زمانی محقق می‌شود که شما خوردن و عده‌‌ای حجیم غذاهای کم‌چرب را ادامه ندهید.
 

4-خوردن غذا در دیروقت عصر باعث افزایش وزن شما می‌شود.

این موضوع که غذایی که در دیروقت عصر خورده شود، بدون استفاده می‌ماند و به صورت خودکار به چربی تبدیل می‌شود، درست نیست. شما در صورتی افزایش وزن پیدا می‌کنید که بدون توجه به زمان دریافت این کالری‌ها، میزان انرژی دریافتی شما بیشتر از انرژی مصرفی‌تان باشد. غذا خوردن در دیروقت بعدازظهر خصوصا در مورد وعده‌های غذایی حجیم، می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود و به این دلیل توصیه نمی‌شود.
 

5-فکر کردن درباره یک غذای خاص شما را به آن حریص‌تر می‌کند و باعث می‌شود مقدار بیشتری از آن غذا را بخورید.

این موضوع که فکرکردن درباره یک غذای خاص ممکن است شما را به خوردن بیشتر از آن غذا ترغیب کند، درست نیست. بنابراین بهتر است زمانی که تحت یک رژیم غذایی هستید گهگاه از خودتان پذیرایی کنید. مطالعه‌ای که در ژورنال Science در سال2010به چاپ رسیده نشان می‌دهد که افرادی که خوردن غذاهای خاص (برای مثال استیک) را به‌طور مکرر به تصور درآورده‌اند، مدت‌ها بعد از آن حتی زمانی که مقادیر نامحدودی از آن غذا به آنها پیشنهاد می‌شود، تمایل بیشتری به خوردن آن غذا نشان نمی‌دهند. پژوهشگران می‌گویند کلید این قضیه در تکرار است. این مطالعه نشان می‌دهد که مشاهده تکراری ممکن است باعث خو گرفتن فرد به آن غذا شود و در نتیجه آن صرفا به تصور در آوردن یک تجربه برای جایگزینی آن با یک تجربه واقعی کافی است.
 

6-یک نوشیدنی انرژی‌زا که غنی از ویتامین‌ها و موادمغذی است جایگزین مناسب‌تری برای نوشابه است.

شاید تصور کنید نوشابه‌های انرژی‌زای ورزشی جایگزین مناسبی برای سایر نوشابه‌هاهستند، اما این موضوع همیشه درست نیست. نوشابه ورزشی VitaminWater واجد13گرم قند و50کالری در هر وعده است. از آنجایی که هر بطری معادل 2/5 وعده است، بنابراین اگر یک بطری کامل از این نوشابه را بعد از فعالیت ورزشی مصرف کنید، 125 کالری ان‍رژی دریافت کرد‌ه‌اید، در حالی که یک قوطی کوکاکولای معمولی واجد120کالری انرژی است. نوشابه‌های انرژی‌زای ورزشی ممکن است منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشند، اما در عین حال واجد قند و کالری بالایی هم هستند و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آنها در صورتی که از یک رژیم غذایی مناسب بهره‌مند باشید، ضروری نیستند.
 

7-تنها با رژیم غذایی گرفتن می‌توانید وزن کم کنید.

مطمئنا برخی رژیم‌های غذایی می‌توانند شما را به سمت شیوه‌های زندگی مناسب‌‌تر یا کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هدایت کنند. با این حال رژیم غذایی ممکن است به‌طور شگفت‌آوری در حفظ وزن بدن نامناسب باشد.
بازبینی انجام شده به‌وسیله دانشمندان دانشگاه UCLA در سال2007روی31بررسی طولانی مدت در مجله American Psychologist نشان داد که رژیم‌های غذایی هنگامی‌که رژیم گیرندگان 5 تا 10درصد ابتدایی وزن خود را از دست می‌دهند، تاثیربخشی خود را از دست می‌دهند. تنها در اقلیتی از افراد روند کاهش وزن خود را بعد از یک نقطه عطف شش ماهه تداوم می‌یابد و بیشتر افراد در بلندمدت دوباره دچار اضافه وزن شدند. این پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که یک برنامه رژیم غذایی بدون اعمال تغییرات اضافی در سبک زندگی و فعالیت بدنی بهترین روش برای کاهش وزن نخواهد بود.
 

8-حذف نشاسته از رژیم غذایی تنها کاری است که لازم است برای کاهش وزن انجام دهید.

محبوبیت رژیم‌های غذایی متفاوت واجد پروتئین بالا و کربوهیدرات کم این ذهنیت را در شما ایجاد می‌کنند که نشاسته خوب نیست. بدن چربی و سایر کربوهیدرات‌ها را به قند تبدیل می‌کند که ممکن است بعدا به چربی اضافی تبدیل شوند.
با این وجود نشاسته به خودی خود مشکل نهایی نیست. نشاسته همانند قند واجد 3/75کالری در هر گرم است. وعده‌های بزرگ غذایی و به‌‌ همان میزان سس‌هایی با میزان چربی بالا و مخلفاتی مانند خامه ترش، کره و سس‌های خامه‌ای در این زمینه مقصر هستند. او می‌گوید: «زیادی خوردن هر چیزی حتی اگر شما کربوهیدرات را با پروتئین‌ها جایگزین کرده باشید، به چاقی می‌انجامد.»
 

9-تا زمانی که ورزش می‌کنید، می‌توانید هر چیزی را بخورید.

تمرینات بدنی روزانه و یک سبک زندگی فعال می‌تواند فرا‌تر از کاهش وزن، مزایای درمانی زیادی را برای شما همراه داشته باشد. با این وجود تنها به‌دلیل اینکه شما دو ساعت روی تردمیل دویده‌اید نمی‌توانید در غذا خوردن افراط و زیاده‌روی کنید. برای جلوگیری از افزایش یا کاهش وزن، دریافت و مصرف انرژی شما باید با هم هماهنگ باشد. این یک تصور غلط معمول است و بسیاری از افراد انرژی را که در طی فعالیت بدنی می‌سوزانند را با مصرف یک نوشیدنی انرژی‌زای ورزشی جایگزین می‌کنند، در حالی که اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، این کار به نفع شما نیست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات