برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش ویتامین D در پیشگیری و درمان کرونا

نقش ویتامین D در پیشگیری و درمان کرونا ویتامین D نقشی ضروری در عملکرد درست سیستم ایمنی بدن که خط اول دفاع در برابر عفونت ها و بیماری هاست بازی می کند. به همین دلیل برای بسیاری این سوال مطرح است که آیا مصرف ویتامین D به پیشگیری یا درمان کرونا کمک می کند؟

ویتامین D نقشی ضروری در عملکرد درست سیستم ایمنی بدن که خط اول دفاع در برابر عفونت ها و بیماری هاست بازی می کند. این ویتامین پاسخ سیستم ایمنی را تحریک می کند. ویژگی های ضد التهابی و تنظیم کننده سیستم ایمنی دارد و برای فعالیت دفاعی سیستم ایمنی حیاتی است. به همین دلیل کمبود ویتامین D با احتمال بالا رفتن عفونت، بیماری و اختلالات ایمنی مرتبط دانسته شده است.

به گزارش «بهپو»، تحقیقات نشان داده اند کمبود ویتامن D خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مثل سل، آسم و انسداد ریه و همچنین عفونت های تنفسی باکتریایی و ویروسی را افزایش می دهد. کمبود این ویتامین با کاهش عملکرد ریه که بر توانایی بدن برای مبارزه با عفونت های تنفسی تاثیر می گذارد، در ارتباط است.

نقش مومثر ویتامین D در بهبود عملکرد سیستم ایمنی این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا مصرف ویتامین D به پیشگیری یا درمان کرونا کمک می کند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که تا این زمان هنوز درمانی برای کووید 19 پیدا نشده است. هنوز مطالعه ای درباره تاثیر ویتامین D یا کمبود آن بر بروز کروناویروس جدید انجام نشده است. اطلاعات ما درباره ویتامین D چیزهایی است که از قبل می دانیم. ناشناخته های ما از کووید 19 هم زیاد است. بنابراین نمی توانیم با اطمینان بگوییم مصرف ویتامین D شما را از ابتلا به کووید 19 حفظ می کند. اما می توانیم بگوییم که کمبود ویتامین D در بدن اتفاق خوبی نیست و شانس بروز انواع مختلف بیماری های عفونی را با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، افزایش می دهد. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که متاسفانه بسیاری از مردم از کمبود ویتامین D رنج می برند و خود از آن آگاه نیستند. به ویژه مسن سالان که اگر به کرونا دچار شوند عوارض سخت تری در انتظار آنهاست.

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

 

به همین دلیل کارشناسان تغذیه همیشه توصیه می کنند تغذیه سالم داشته باشید تا کمبود هیچ عنصر مغذی از جمله ویتامین D در بدنتان بروز نکند. بهترین منبع طبیعی ویتامین D نور آفتاب است. تنها 10 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب بودن بدون استفاده از ضدآفتاب دو بار در هفته به طور معمول ویتامین D کافی را برای شما تامین می کند. ویتامین D به طور طبیعی در کره، تخم مرغ و ماهی هایی نظیر سالمون، تن و ماهی سقومری یافت می شود. گاهی در غذاهای غنی شده ویتامین D افزوده می شود مانند شیر و غلات، که با مطالعه برچسب آن می توانید در سبد تغذیه خود قرار دهید.

اگر همچنان نگران کمبود این ویتامین در بدنتان هستید بهترین راه این است که آزمایش تست ویتامین D بدهید تا خیالتان از بابت سطح ویتامین D راحت شود.

 

بیشتر بخوانید: آیا لازم است ویتامین D مصرف کنم؟

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «دانشگاه علوم پزشکی تهران»، مصرف ویتامین D باید بر اساس دستورالعمل کشوری و با دقت و حساسیت بیشتری باشد. در صورتی که بر اساس دستورالعمل کشوری، طی چند ماه گذشته برای پیشگیری از کمبود ویتامین D، در حال مصرف یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی در ماه بوده اید، به همین صورت ادامه دهید. این توصیه برای افراد 12 تا 70 سال است.

برای افراد بالای 70 سال هر 2 هفته یک بار یک دوز 50 هزار واحدی توصیه شده است. البته دوز ایمن برای پیشگیری از کمبود این ویتامین در خانم های باردار روزانه 1000 واحد –از شروع بارداری تا هنگام زایمان- محسوب می شود.

برای کودکان 2 تا 12 سال یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی هر دو ماه یک بار توصیه شده است. در غیر اینصورت، فعلا برای چهار هفته آینده، هفته ای یک عدد ویتامین D  پنجاه هزار واحدی مصرف کنید.

مصرف مکمل ویتامین D باید با احتیاط باشد. دوز بالای 4000 واحد در یک روز بصورت بالقوه خطرناک است و دوزهای بالای 10000 واحد در روز منجر به آسیب به  کلیه و دیگر بافت‌ها می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات