برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خواص تغذیه ای و درمانی سیب زمینی

خواص تغذیه ای و درمانی سیب زمینی سیب زمینی یکی از محبوب ترین، در دسترس ترین و پرمصرف ترین غذای مردم سراسر جهان است که سرشار از فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی و... است و ارزش آن را از نظر پیشگیری و حتی درمان بیماری ها بالاتر برده است.

شاید به جرات بتوان گفت سیب زمینی فراگیرترین، پرمصرف ترین، در دسترس ترین و محبوبترین غذای مردم سراسر جهان است. این سبزی ارزان قیمت به راحتی کشت می شود و در عین حال سرشار از مواد مغذی است، حتی وقتی پخته شود.

به گزارش «بهپو»، در سال های اخیر محبوبیت سیب زمینی زیادتر شده است چون فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی و... ارزش آن را از نظر پیشگیری و حتی درمان بیماری ها بالاتر برده است.

 

1- کربوهیدرات زیادی دارد

درست است که سیب زمینی کربوهیدرات زیادی دارد اما از طرف دیگر سرشار از عناصر مغذی مثل پتاسیم و منیزیم است. همچنین نسبت به سایر غذاهای پایه مثل برنج یا ماکارونی، کالری کمتری دارد. البته به شرطی که از اضافه کردن نمک، کره، پنیر و گوشت های فراوری شده به آن چشم پوشی کنید.

 

2- سرشار از نشاسته است

هضم نشاسته موجود در سیب زمینی سخت است و به آن نشاسته مقاوم می گویند. به همین خاطر بدن ما بخشی از آن را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تبدیل می کند که برای سلامتی روده بسیار مفید است و از چاقی، سرطان روده بزرگ و دیابت پیشگیری می کند. پختن سیب زمینی باعث از بین رفتن قسمتی از این نشاسته می شود اما وقتی سیب زمینی سرد شود دوباره به حالت قبل برمی گردد.

 

3- به کاهش کلسترول کمک می کند

نشاسته مقاوم، به کاهش کلسترول بد کمک می کند. دانشمندان هنوز در حال تحقیق بر روی آن هستند اما تا همین جا می توانیم بگوییم سیب زمینی آب پز با کمی روغن زیتون می تواند یک غذای خوب و سالم در فهرست غذایی شما باشد و حتی روغن زیتون برای کلسترول شما نیز خوب است.

 

بیشتر بخوانید: خط قرمز مصرف سیب زمینی سبز شده

 

4- شکم پر کن است

سیب زمینی شاخص سیری بالایی دارد. این شاخص می گوید هر غذایی چقدر توانایی سیر کردن شما را دارد. بر اساس کالری، هیچ خوراکی به پای سیب زمینی نمی رسد. وقتی شما احساس سیری کنید کمتر غذا خواهید خورد و نتیجه مثبت این کم خوردن پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و دیابت است. و چه غذایی خوشمزه تر از پوره سیب زمینی؟ البته به شرط اینکه پوست آن را جدا نکنید و از خیر کره و خامه زدن به آن، بگذرید.

بسیاری از مردم فکر می کنند که سیب زمینی چاق کننده است، ولی باید دانست که این موضوع تنها موقعی صحت دارد که سیب زمینی سرخ شده و با کره و سس خورده شود. یک سیب زمینی پخته متوسط یا آب پز بین 60 تا 100 کالری و اندکی پروتئین دارد و تقریبا بدون چربی است. اگر همان سیب زمینی به صورت سرخ کرده در آید، از 450 تا 500 کالری و تا 25 گرم چربی برخوردار است. 115 گرم سیب زمینی سرخ کرده خلالی شکل دارای تقریبا 300 کالری و 15 تا 20 گرم چربی است. یک پیمانه سیب زمینی له شده همراه با شیر، حدود 130 کالری فراهم می سازد. در صورتی که یک پیمانه سیب زمینی آمیخته با نان برشته و پنیر و طبخ شده در شیر و خرده نان 355 کالری داراست.

 

5- پتاسیم زیادی دارد

پتاسیم، به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و بهتر است پتاسیم را از منابع غذایی تامین کنید، نه مکمل ها. سیب زمینی حتی از موز یا هر سبزی و میوه دیگری، پتاسیم بیشتری دارد.

 

6- سرشار از آنتوسیانین هستند

سیب زمینی هایی که پوست قرمز، آبی یا بنفش دارند سرشار از آنتوسیانین هستند که تاثیرات آنتی اکسیدانی دارند. آنتوسیانین ها ضد التهاب، ضد ویروس و ضد سرطان هستند.

 

7- سرشار از منیزیم است

سیب زمینی منبعی غنی از منیزیم است که بدن از آن در ساختن پروتیین، ذخیره انرژی و حفظ سلامت و پایداری سلول ها استفاده می کند. منیزیم در فرایند چرخه قند در خون شرکت دارد. بعضی تحقیقات نشان داده اند منیزیم به پیشگیری از میگرن، آلزایمر، سکته مغزی، بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند.

 

8- به سلامت استخوان کمک می کند

سیب زمینی کلسیم زیادی دارد که برای سلامت استخوان و دندان و محکم تر شدن آنها مفید است. همچنین ویتامین C –برای تقویت سیستم ایمنی بدن- ویتامین B6 –برای کمک به فرایند ساخت پروتیین- و فولات دارد که به رشد جنین در رحم کمک می کند.

 

9- به پوست شادابی می دهد

کلاژن سیستم حفاظت پوست است. ویتامین C همانند یک آنتی اکسیدان به پیشگیری از آسیب های پوستی ناشی از خورشید، آلودگی و دود کمک می کند. ویتامین C به کلاژن کمک می کند تا چروک های پوستی را صاف و بافت کلی پوست را بهبود بخشد.

می توانید علاوه بر مصرف خوراکی سیب زمینی و بهره مندی از تاثیرات تغذیه ای آن بر پوست، از ماسک سیب زمینی هم استفاده کنید.

برای تهیه ماسک سیب زمینی ابتدا 1 سیب‌زمینی با اندازه متوسط را بدون اینکه پوست بکنید، بجوشانید. بعد از اینکه سیب‌زمینی پخته شد، آن را با یک چنگال خوب له و پوره کنید و بگذارید کمی خنک شود. سپس سفیده یک تخم‌مرغ را جدا کرده و به سیب‌زمینی اضافه کنید. ماسک را روی صورتتان بگذارید و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب ‌ولرم بشویید.

در کنار سیب زمینی سفید، سیب زمینی شیرین هم فواید بسیاری دارد. یک فنجان سیب زمینی شیرین بیش از 200 درصد از نیازمندی روزانه شما را به ویتامین A که برای بینایی مهم است تامین می کند. همچنین فیبر زیادتر، کالری کمتر و کربوهیدرات کل کمتری از سیب زمینی سفید دارد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، موقع آماده سازی سیب زمینی، بهتر این است که پوستش کنده نشود زیرا بخش اعظمی از مواد مغذی آن نزدیک رویه اش قرار دارند. به جای این عمل، سیب زمینی را با یک بُرس گیاهی زیر شیر آب ساییده و بشویید. اگر پوست آن را می گیرید، سعی کنید تا سر حد امکان لایه نازکی بردارید. سیب زمینی خام، به محض تکه تکه کردن، پوست کَندن و قرار گرفتن در معرض اکسیژن، بی رنگ می شود بنابراین آن را فورا بپزید یا در آب آمیخته با سرکه یا آبلیمو بگذارید. پختن، بخارپز کردن و یا نهادن در مایکروویو بیشترین مقدار مواد مغذی آن را حفظ می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات