برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی پر چرب، بینایی را کاهش می دهد

رژیم غذایی پر چرب، بینایی را کاهش می دهد نتایج تحقیقی جدید در آمریکا نشان می دهد رژیم غذایی پرچرب و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، به کاهش بینایی در سالمندان کمک می کند.

نتایج تحقیقی جدید در آمریکا نشان می دهد رژیم غذایی پرچرب و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، به کاهش بینایی در سالمندان کمک می کند.

به گزارش «بهپو»، در این تحقیق مشخص شد افرادی که بیشتر از رژیم های غذایی متداول غربی پیروی می کنند سه برابر بیشتر در معرض بیماری چشمی هستند که بر دید مرکزی تاثیر می گذارد و به نام «دژنراسیون وابسته به سن ماکولا» شناخته می شود. این بیماری شایع ترین علت کاهش بینایی مرکزی غیرقابل برگشت در افراد بالای 50 سال می باشد.

«امی میلن»، استادیار گروه اپیدمیولوژی و بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی و حرفه ای بوفالو و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «به نظر می رسد آنچه که شما می خورید بر بینایی شما تاثیر می گذارد و می تواند در آینده منجر به کاهش بینایی یا از دست دادن آن شود.»

او افزود: «مردم می دانند که رژیم غذایی خطر قلبی عروقی و چاقی دارد اما عموم مردم نمی دانند که بینایی هم تحت تاثیر رژیم غذایی است.»

دژنراسیون مرتبط با سن ماکولا زمانی اتفاق می افتد که بخشی از چشم به نام ماکولا آسیب ببیند. این حالت گاهی به دلیل رسوباتی به نام دراسن که بر روی ماکولا می نشینند اتفاق می افتد. این رسوبات زردرنگ زیر شبکیه قرار دارند. رسوبات دروسن از لیپیدها تشکیل شده اند. دروسن باعث دژنراسیون ماکولا نمی شود اما وجود دروسن در چشم خطر بروز دژنراسیون ماکولا را بالا می برد. به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، تشکیل عروق خونی جدید و نشت خون هم می تواند باعث زخمی شدن ماکولا شود. ژنتیک و سیگار کشیدن هم از عوامل خطر دژنراسیون وابسته به سن ماکولا شناخته شده اند.

این مطالعه بر روی 1300 نفر به نمایندگی از جامعه کل انجام شد. بیشتر آنها دژنراسیون ماکولا نداشتند. 117 نفر دژنراسیون وابسته به سن زودرس و 27 نفر دژنراسیون وابسته به سن دیررس داشتند. همه شرکت کنندگان در این مطالعه در طول 18 سال مطالعه، دو بار در نظرسنجی مربوط به رژیم غذایی خود شرکت کردند.

در طول 18 سال مطالعه، همه شرکت کنندگان دو بار در نظرسنجی مربوط به رژیم غذایی شان شرکت کردند.

محققان غذاها را در 29 دسته طبقع بندی کردند تا بتوانند کیفیت رژیم غذایی را اندازه گیری کنند.

آنها دریافتند کسانی که رژیم غذایی غربی بیشتری می خورند احتمال بیشتری داشت که به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا دچار شوند.

غذاهایی که خطر بالاتری داشتند اینها بودند:

● گوشت های قرمز و فراوری شده

● چربی ها مثل مارگارین و کره

● لبنیات پرچرب

● غذاهای سرخ شده

میلن می گوید: «رژیم غذایی یکی از راه های کنترل خطر کاهش بینایی ناشی از دژنراسیون وابسته به سن ماکولا است به ویژه اگر سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده شما وجود داشته باشد.»

او خاطرنشان کرد: «از آنجا که این مطالعه مشاهده ای بوده است، نمی تواند ثابت کند که خوردن غذاهای سالم خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.»

 

آیا می توان یک عمر رژیم غذایی ناسالم را جبران کرد؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، محققان می گویند مشخص نیست. چیزی که معلوم است این است که رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، به ویژه سبزیجات برگی با رنگ سبز تیره و میوه ها و ماهی های چرب، دارای مواد غذایی مهم –لوتیین و زاکسانتین- برای سلامت چشم هستند. البته اینکه یک شبه بخواهید روش غذا خوردن خود را تغییر دهید کار سختی است. این کاری است که نیاز به زمان دارد و باید به آرامی به سمت آن پیش بروید. پیشنهاد ما این است که سبزیجات برگی بیشتری بخورید و ماهی را هرگز فراموش نکنید. و توصیه بسیار مهم این که سیگار کشیدن را ترک کنید.

نتایج این تحقیق در مجله «British Journal of Ophthalmology» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات